Critica de clima temperata

24.03.2006, 00:00 48

Ce frumos pare ca si-a astamparat Daniel Cristea-Enache*, o data cu trecerea anilor studentesti, apetitul polemic partizan si impulsurile pamfletare mai mult sau mai putin motivate!

De fapt, este un proces cat se poate de natural, de urmarit si la Paul Cernat sau Elena Vladareanu, de pilda, ba, mai nou, am senzatia ca si la Luminita Marcu sau Nicoleta Salcudeanu. Asta de nu cumva ma las eu ispitit, ca batranii, de wishful thinking. Oricum, rar de tot daca se mai casca pagina lui Daniel Cristea-Enache precum falcile de crocodil, fie la vreun Marin Mincu, fie inspre "rogozani", sau spre Mircea Mihaies. Au ramas in fundal optiunile si atitudinile literare determinate in urma cu aproape un deceniu de "caietismul" lui Eugen Simion, de recunostinta (exagerata, cred) fata de D. Micu, obediente fata de tipul de stangism deghizat, luminat si contorsionist practicat de C. Stanescu (M. Costea), dupa cum atat de fireasca, nobila veneratie pentru Valeriu Cristea pare ca si-a gasit justa masura in ideologia, morala critica, preferintele si stilul evaluativ profesat de Daniel Cristea-Enache, rubricard in Romania literara, Ziarul de duminica si Cultura, director editorial la Corint, coautor de manuale s.a.m.d. Daca e de cautat neaparat un model actual, el pare a fi intruchipat de Gabriel Dimisianu.

Un real castig al criticii de clima temperata, care nu tine seama la modul determinant de varsta, sexul, generatia, apartenenta de grup si "dosarul de cadre" al scriitorului, ci intelege sa supuna analiza si verdictul judecatii estetice, moralei intrinseci scriiturii. Nu este minimalizata etica persoanei, nu-i sunt ocultate culpele politico-biografice, insa acestea sunt suspendate - fie si vremelnic - odata cu patrunderea pe domeniul strict textual. (Exemple elocvente: Nina Cassian si Eugen Barbu.) Semn de maturitate, de identificare a propriului statut. "Critica literara in care cred este una transideologica, recunoscand si impunand merite artistice, nu civice. Mai ales ca literatura romana contemporana nu e atat de bogata incat sa-si permita luxul de a renunta (in cuvintele Ilenei Malancioiu) la scriitorii de dreapta pentru ca sunt de dreapta si la cei de stanga pentru ca sunt de stanga". Perfect de acord (plus un amendament soptit: cu conditia de a-i vedea, macar din cand in cand, si pe cei de dreapta cu ochiul ingaduitor rezervat indeobste stangii).

Spre deosebire de majoritatea tinerilor critici si gazetari culturali care practica gandirea apofatica (adica stiu foarte bine ce NU vor si scriu distrugator fara a sti precis pentru ce pledeaza si ce anume ar dori sa construiasca), Daniel Cristea-Enache prefera deocamdata cuprinderea. Acumularea, arcadele larg boltite peste generatii si stiluri literare.

Noul sau volum de 700 de pagini, incluzand cronici si recenzii din Adevarul literar si artistic, Romania literara si Caiete critice, impresioneaza tocmai prin vointa nesatioasa de a face "dreptate" unei literaturi intinse, dupa varsta autorilor, cam pe-o jumatate de secol: vreo 90 de scriitori comentati, de la Marin Preda si Eugen Barbu pana la Ciprian Siulea si Antonio Patras. Fara nici o ezitare, criticul navigheaza pe orice tip de ambarcatiune, de la transoceanic la hidrobicicleta, trecand cu egala aplicatiune prin proza lui Agopian, Toiu, Balaita, Cristian Teodorescu si Dan Stanca, prin stilul lui Ovidiu Verdes, Lucian Dan Teodorovici, Sorin Stoica si Constantin Popescu, prin poezia lui Ion Gheorghe si-a lui Teodor Duna, prin lirismul Anei Blandiana, al Constantei Buzea si-al Angelei Marinescu, dar si al Marianei Marin ori al lui Alexandru Musina, prin neoexpresionismul lui Claudiu Komartin, cruzimile nu doar de limbaj ale Elenei Vladareanu, ale Ioanei Nicolaie, ale Domnicai Drumea sau Ruxandrei Novac. Adaugati-le comentarea unor volume de critica literara (Mircea Martin, M. Iorgulescu, C. Stanescu, G. Gana, I.B. Lefter s.a.), de publicistica (Radu Cosasu, Alex. Stefanescu, Ileana Malancioiu, Mircea Cartarescu s.a.) si memorialistica (M. Sora, O. Paler, G. Dimisianu, Tia Serbanescu, N. Manolescu s.a.) - si veti realiza ce ambitie de cuprindere iriga actiunea criticului. El se simte la fel de acasa in umanismul lui Tudor Vianu si lumea morbida a lui Cristian Popescu, in lumea lui Tepeneag ca si in deplierea istoriei care i-a amprentat pe Mitchievici, Cernat, Stanomir si Ion Manolescu, cu ironia lui Florin Lazarescu, acizii lui Marius Ianus, analizele lui Dan Gradinaru la textul lui Ion Creanga, mahalaua lui Eugen Barbu, minimalismul lui Dan Sociu s.a.m.d.

Multe observatii interesante privind motivele actualei noastre rezistente la literatura de dinainte de 1989, relatia istorie - fantasme la Agopian, gravitatea exagerata a literaturii in ceausism, care a ostracizat umorul si l-a deplasat "in spectrul absurdului calculat", sau in special specificul lirismului nouazecist: "lirica devine organica si agonica, un trup jupuit lent, strat dupa strat, viscere si fantasme explorate minutios. Poemele se rasucesc dureros in propria carne, moartea pluteste pe deasupra cu aripile deschise, eul liric nu mai are reflexele culturale si comicariile verbale optzeciste".

Executii napraznice (Marius Tupan), socante ("Raiul gainilor, de Dan Lungu, e un esec in toata regula"), semidure (Alexandru Matei), fara drept de apel (Razvan Tupa). Fulguratii incitante: linistea "de mare boier" a lui Ilie Moromete, "indraznelile scandaloase" din poezia Angelei Marinescu, "parand aproape religioase prin ardoare". Ah, sa nu uit: Daniel Cristea-Enache se declara (pe drept cuvant, as adauga) ostil "nucleului dur al textualismului", preferand de departe linia existentiala din proza unor Grosan, Lacusta, Cristian Teodorescu, Dan Stanca. Alteori, contradictii flagrante cu relieful terenului: de acord ca M. Cartarescu este "un spirit fundamental romantic", dar nu si ca, tocmai lui, i-ar fi straina "propensiunea ludica"!

Pe scurt, "concertul de deschidere" a trecut de faza uverturii.

*) Daniel Cristea-Enache, Bucuresti Far West. Secvente de literatura romana, Editura Albatros, 2005, 697 pag.