CRONICA DE TEATRU / Festivalul Comediei Romanesti – FestCo, editia a V-a: Lumea are chef de joaca

CRONICA DE TEATRU / Festivalul Comediei Romanesti – FestCo, editia a V-a

In imagini: 1. Mansarda la Paris; 2. Jocul de-a vacanta (foto Radu Afrim); 3. Sapte dintr-o lovitura

21.05.2009, 13:34 154

Cioran si Dracula. Doua simboluri locale devenite universale. Cine putea sa-i aduca laolalta pe aceeasi scena de teatru daca nu Radu Afrim, regizorul cu un incredibil simt al tragicomicului, sesizabil din plin in textura spectacolului sau dupa piesa lui Matei Visniec, Mansarda la Paris cu vedere spre moarte (titlul spectacolul e mai scurt, Mansarda la Paris). In scena descrisa mai sus, Cioran e surprins chiar inaintea unei vizite nocturne a unui discipol care ii cere binecuvantarea inainte de a se sinucide. Filosoful se spala pe maini, incercand sa-l convinga pe tanar ca jocul de-a moartea practicat de el toata viata n-a fost decat o strategie de supravietuire, dar tanarul, cu extremismul propriu varstei, nu mai vede nuantele si dispretuieste discursul, fiindca tinerii vor fapte, nu vorbe. Scena ar fi putut sa arate in multe feluri, insa Radu Afrim a "setat" tonul inspre comedie, asa cum a facut cu intreaga montare. Spectacolul a deschis pe buna dreptate Festivalul Comediei Romanesti – FestCo (6-13 mai), fiind un bun – si rar! – exemplu de comedie romaneasca buna (chiar daca e o productie a Centrului Cultural Kulturfabrik din Luxembourg).
E comedie prin intentia regizorului de a destinde subiectul "tare" numit Cioran – intentie reusita cu brio prin cateva scene comice memorabile – si romaneasca pe deasupra, prin tematica si personaje, cum spuneam mai devreme. Dupa ce razi din plin asistand la o lectie de filosofie tinuta in ritm de gimnastica de un profesor aproape gol care vrea sa-si antreneze alti muschi decat cei intelectuali, dupa ce asisti la scene din viata ajunsa la final a filosofului lovit de amnezie care incurca oameni si locuri, ultimul moment, de o frumusete miscatoare, schimba din nou lentila prin care privim personajul si o acopera de melancolie: Cioran se intalneste pe malul unei mari imaginare cu o tanara intr-o rochie lunga, de voal, care ii daruieste o scoica – Simone, asa cum si-o aminteste cand a uitat totul.
Nu e singurul spectacol care merita sa se afle pe lista FestCo 2009. O alta creatie a aceluiasi regizor, Jocul de-a vacanta (optiune 9) dupa Mihail Sebastian, o productie a Teatrului de stat din Baia-Mare e un model de reinterpretare in cheie comica a unui clasic al literaturii romanesti. Radu Afrim il reciteste cu ironie calda pe Sebastian si decupeaza din el personajele si starile lor, rearanjandu-le intr-un "joc" modern, jucat pe muzica de azi, un joc incitant pentru spectatori din toate generatiile, pe principiul ca toata lumea – de ieri, de azi si de maine – are nevoie de joc, de vacanta, de evadari.
De doua ori o gasim pe afisul Comediei si pe Lia Bugnar, dramaturg tot mai cautat si mai jucat. Si ea are un stil foarte personal de a utiliza cheia comica, cu dialoguri pe muche de cutit, jocuri de cuvinte si trimiteri delicate la contemporaneitate. Toate acestea s-au regasit si in spectacolul mai vechi Jocul de-a adevarul (alt joc!) de la Metropolis, pus in scena de Dorina Chiriac, dar si in cea mai noua productie cu un text al ei, Sapte dintr-o lovitura la Teatrul National Bucuresti (regia Ion Caramitru). In cel din urma spectacol, e vorba tot despre un joc – unul periculos, care scoate la iveala toate fisurile din caractere – "jocul de-a televiziunea".
Cum spuneam, nu e simplu sa faci comedie buna, iar asta s-a vazut si pe afisul FestCo editia a V-a, in care numarul spectacolelor de "scena mare" a fost mai mic decat in ceilalti ani. In schimb, cheful de joaca/ joc s-a manifestat si in alte spatii/ moduri: la Clubul festivalului, unde au fost programate in Off demonstratii de stand-up comedy, la Clubul de lectura FestCo, unde s-au descoperit "comedii pierdute" si, mai ales, in spectacolul de final al Festivalului, cand ultimul cuvant i-a revenit unui comediant atins pana in maduva oaselor de febra comica, Horatiu Malaele. Recitalul sau numit "Sunt un orb" a incheiat, impreuna cu Gala Premiilor Comediei, cea de a V-a editie a FestCo.

Premii FestCo 2009

Un juriu alcatuit din Ileana Lucaciu, critic de teatru, Anca Paslaru, scenograf si Rodica Negrea, actrita a acordat urmatoarele premii pentru FestCo 2009:
PREMIUL DE EXCELENTA: Iurie Darie – 1.800 RON.
Premiul pentru cel mai bun spectacol: Buzunarul cu paine, de Matei Visniec, un spectacol de Oana Pellea si Mihai Gruia Sandu, Teatrul Metropolis – 2.500 RON.
Premiul pentru regie: Radu Afrim, pentru spectacolul "Mansarda la Paris" de Matei Visniec, Centre Culturel Kulturfabrik, Luxemburg – 1.500 RON.
Premiul pentru cel mai bun actor in rol principal (ex-aeqvo)– Constantin Cojocaru pentru rolul "Cioran", din spectacolul "Mansarda la Paris" de Matei Visniec, regia Radu Afrim, Centre Culturel Kulturfabrik, Luxemburg (1.000 RON) si Marius Manole pentru rolurile interpretate in spectacolul "Ioana si focul" de Matei Visniec, regia Catalina Buzoianu, Teatrul de Comedie (1.000 RON).
Premiul pentru cea mai buna actrita in rol principal – Dorina Chiriac pentru rolul „Ioana" din spectacolul „Ioana si focul" de Matei Visniec, regia Catalina Buzoianu, Teatrul de Comedie – 1.500 RON.
Premiul pentru cel mai bun actor in rol secundar – Aurelian Barbieru pentru rolurile interpretate in spectacolul "Ioana si focul" de Matei Visniec, regia Catalina Buzoianu, Teatrul de Comedie – 750 RON
Premiul pentru cea mai buna actrita in rol secundar – Ileana Ploscaru pentru rolul "Chiriachita" din spectacolul "Titanic vals" de Tudor Musatescu, regia Cristian Sofron, Teatrul de Stat Constanta – 750 RON
Premiul pentru scenografie nu s-a acordat.