Ziarul de Duminică

CULISE DE EDITOR / Patru plus Faulkner

CULISE DE EDITOR / Patru plus Faulkner
28.05.2009, 14:28 41

 

 
Editurile noastre publica sute de carti in fiecare luna, o productie enorma productie de carte, care copleseste de-a dreptul cititorul intrat intr-o librarie. Prin rubricile diverse ale „Ziarului de Duminica" care au ca subiect cartea ne-am propus sa fim un ghid pentru cel care doreste sa se informeze, incat, atunci cand ajunge intr-o librarie, sa se poata orienta mai usor. La „Cartea de literatura" sunt semnalate carti aflate deja pe rafturi, intre care facem, fireste, o selectie. Le sunt destinate cronici cartilor asupra carora merita sa ne oprim mai mult, din diverse motive, explicate de cei doi cronicari literari ai ziarului. La fel se intampla cu cartea de istorie, de stiinta, de economie, de arta. Din noianul de volume in curs de aparitie sau in pregatire alegem, o data la doua saptamani, cate unul pe care il prezentam printr-un fragment, speram incitant, la rubrica „Avanpremiera". In sfarsit, in cadrul rubricii de fata, am invitat editurile sa ne semnaleze cate o carte aflata in pregatire, sa ne prezinte, pe scurt, de ce merita acea carte sa apara, sa fie cumparata si citita, si, in masura in care exista, avatarurile prin care a trecut editorul.
 

Sunt bune si cozile...

La Editura Curtea veche urmeaza sa apara Coada lunga. De ce viitorul in afaceri inseamna sa vinzi cate putin din toate, de Chris Anderson.
Devenita bestseller in doar cateva saptamani de la aparitia primei editii, aceasta carte e o revelatie pentru lumea afacerilor. Epoca produsului unic destinat tuturor s-a incheiat. Acum, noii fauritori de gusturi sunt consumatorii. Societatea parcurge drumul invers – de la o piata de masa la o piata de nise, iar mediul virtual canalizeaza rapid cererea, prin reteaua de nise. Insa, in prezent, modelele de consum ale intregii piete pot fi evaluate in timp real. Si exista cai de adaptare a ofertei la cerere, deoarece noile mijloace de productie, promovare si distributie s-au democratizat, modificand definitia a ceea ce e viabil din perspectiva comerciala. In consecinta, numarul ofertantilor online creste exponential. Economia bitului invadeaza economia atomului.
Astfel apare „distributia in coada lunga" – acea curba a cererii care, statistic vorbind, nu ajunge niciodata la zero. Exista Cozi lungi pretutindeni – in cinematografie, moda, educatie, forta de munca, publicitate, software, muzica, produse plastice, antichitati etc. Iar mecanismele de agregare de pe Internet centralizeaza diversitatea, pentru a o face disponibila. Pietele virtuale sunt, practic, nelimitate. In acest fel, nisele de piata devin profitabile.
Cartea de fata prezinta, in detaliu si cu cifre bine fundamentate, acest gen de afacere a viitorului si propune solutii pentru actualele piete emergente.
„Exista inca cerere – spune autorul - pentru produsele culturale de masa, insa ele nu mai constituie singura piata. Produsele de mare succes concureaza acum cu un numar infinit de piete de nisa, de orice dimensiune. Iar consumatorii favorizeaza din ce in ce mai mult pietele ce ofera cea mai mare varietate. Epoca ofertei valabile pentru toti se apropie de sfarsit, iar in locul ei se dezvolta ceva nou, o piata a ofertelor multiple. Aceasta carte are ca subiect o astfel de piata."
„Reteaua web - continua Anderson - este marele factor de echilibrare a marketingului. Permite produselor de nisa sa beneficieze de atentie globala. Multe dintre produse vor fi vandute in afara mediului online, pe canalele clasice, asa cum s-a intamplat mereu in mare parte. Insa in anii care vin, tot mai multe produse vor fi promovate online, profitand de abilitatea metodelor web de a delimita cu finete grupurile de consumatori si de a influenta reclama verbala intr-o maniera mai eficienta ca oricand. Nu toate ramurile industriale se implica in producerea unei varietati infinite de produse, insa toate detin o varietate infinita de consumatori. In cele din urma, noi ii putem trata individual, asa cum merita."
„Chris Anderson, editorul publicatiei Wired, dezvaluie felul in care lumea digitala da o noua putere niselor... („Coada lunga") e o fascinanta meditatie asupra fenomenului si o explorare a optiunilor pentru cei care vor sa-si identifice nisa." (The Globe and Mail)
„Eu il situez pe Anderson cu cartea sa pe aceeasi treapta cu Malcolm Gladwell si Clayton M. Christensen, considerand-o una dintre cele mai importante lucrari de filozofie a afacerilor publicate in emergenta era digitala globala." (Alan T. Saracevic, San Francisco Chronicle)
„<>reuseste o rara performanta: ia ceva aparent familiar – domeniul cumpararii si vanzarii – si ne face sa ne gandim la acesta intr-o maniera complet noua. Este o carte remarcabil de inteligenta si o perspectiva inviorator de optimista asupra noilor reguli ale lumii in care fiecare poate gasi ceva diferit de care sa se bucure." (James Surowiecki, autorul cartii The Wisdom of Crowds)
„Fara indoiala, conceptul Cozii lungi va restructura mult felul in care abordam noi economia aplicata, iar aceasta carte este o excelenta introducere in domeniu." (Rocky Mountain News)
 

Thriller cu Papa

 

La Editura Tritonic urmeaza sa apara Ultimul Papa, de Luis Miguel Rocha.

Deja un bestseller international, „Ultimul Papa" este un thriller extraordinar, cu un tempo rapid despre conspiratia ce a inconjurat moartea, in 1978, a papei Ioan Paul I.
1978, Vatican: Pe 29 septembrie, lumea este cutremurata de moartea socanta, brusca a papei Ioan Paul I, ales doar cu treizeci si trei de zile in urma. Raspunsul oficial al Vaticanului a fost: Sfintia Sa a murit din cauze necunoscute, „posibil asociate cu un atac de cord". Trupul papei este imbalsamat in 24 de ore, impiedicând orice posibilitate a unei autopsii.
2006, Londra: Ziarista Sarah Monteiro se intoarce din concediu pentru a descoperi un plic misterios inghesuit in casuta postala. Inauntrul lui se afla o lista cu nume necunoscute si un mesaj codat.
In primul moment, Sarah este uimita de ciudata corespondenta.
Atrasa intr-un vârtej de jocuri duble si teroare, Sarah intelege curand ca ceea ce era in plic reprezinta cheia demascarii coruptiei din spatele a tot ceea ce a investigat ea vreodata – un complot ce implica nu numai mercenari lipsiti de scrupule si politicieni corupti ci si printi ai Bisericii si probabil chiar pe propriul ei tata. Intr-adevar, aparitia plicului semnalizeaza un moment al adevarului ce scoate la lumina o serie de intrebari lipsite de raspuns de multa vreme: Ce s-a intâmplat cu adevarat in timpul scurtei conduceri a papei Ioan Paul I? Ale cui planuri au fost dejucate in acea noapte fatala din septembrie 1978? Si cine a avut intr-adevar beneficii din disparitia brusca a papei?
Romanul „Ultimul Papa" combina fapte reale si fictiune intr-o povestire palpitanta centrata pe moartea misterioasa a Papei Ioan Paul I in 1978.
Volumul, deja tradus in 11 limbi, a devenit in august 2008 bestseller in SUA.
 

Luis Miguel Rocha s-a nascut in Portugalia, la Porto in 1976. Studiind stiinte umane, a lucrat mai apoi in departamentul de productie pentru televiziunea TVI.A petrecut mai apoi cativa ani la Londra, supervizand scenarii pentru diverse case de productie britanice. In acest moment, scriitorul se dedica exclusiv scrisului si isi imparte timpul intre Porto si Londra. Primul sau roman, „Um Pais Encantando", a fost publicat in 2005. Traducerea spaniola a romanului, „La Muerte del Papa", este o versiune usor modificata a originalului „O Ultimo Papa". Pentru aceasta,autorul si echipa editoriala au lucrat impreuna pentru a face romanul sa se apropie de genul thriller. Traducerea spaniola a romanului „La Muerte del Papa" este o versiune usor modificata a originalului „O Ultimo Papa".

 

 

Publicata dupa o jumatate de secol!

 

La Editura Polirom urmeaza sa apara Si hipopotamii au fiert in bazinul lor, de Jack Kerouac si William S. Burroughs. Traducere de Ciprian Siulea.

Este o carte rara atat prin destinul, cat si prin semnificatia ei. Romanul a fost scris de cei doi parinti ai generatiei beatin 1945, cu un deceniu inainte de explozia curentului pe care l-au impus, impreuna cu Allen Ginsberg, in literatura americana. Cartea a aparut insa abia in 2008, dupa moartea celor doi autori si a unuia dintre personajele centrale ale romanului. A fost publicata atat de tarziu, pentru ca, in primul rand, in 1945, obscenitatea limbajului, abundenta intrigilor pe baza de droguri, promiscuitatea si homosexualitatea nu au facut cu ochiul nici unui editor. In al doilea rand, Lucien Carr nu a fost de acord cu publicarea romanului si a dat in judecata „New York Magazine", unde aparusera cateva fragmente din volum ce fusesera prezentate ca fapte reale. Dupa moartea lui Burroughs, in 1997, executorul sau literar l-a vizitat pe Carr si l-a asigurat ca textul nu va vedea lumina tiparului decit dupa moartea acestuia din urma, survenita in 2005.
Cei doi autori au scris romanul in capitole alternative, sub doua asa-zise pseudonime: Will Dennison (William S. Burroughs) si Mike Ryko (Jack Kerouac). Povestea se incheaga astfel din cele doua relatari la persoana intii. Dincolo de naratiunea propriu-zisa, cei doi reusesc sa recreeze atmosfera decadenta din New Yorkul de la sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial.
„Nu cautam deloc acuratetea faptelor, ci aproximarea. A fost extrem de amuzant, in orice caz, sa scriem cartea asta. Este de la sine inteles ca ceea ce am scris a fost dictat de cursul evenimentelor reale, asupra carora aveam versiuni diferite. Le-am transformat in literatura. Crima a fost savarsita in realitate cu un cutit, nu cu o toporisca. A trebuit, de asemenea, sa deghizez personajele, asa ca lui Lucien i-am atribuit alta identitate: l-am facut turc", ii povestea Burroughs biografului sau Ted Morgan, intr-un dialog preluat de „The Independent" cu ocazia publicarii mult-amanatului roman.
„O combinatie de policier, thrillersi elegie existentiala pe tema golirii de sens a vietii moderne, un amestec de Dashiell Hammett si Albert Camus, dar si o marturie esentiala despre generatia beat, cu detalii precise si dialoguri redate cu exactitate dintr-o America a epocii pre-atomice, astazi complet disparuta." („San Francisco Chronicle")
„Alternativ, capitol dupa capitol, Burroughs si Kerouac ne ofera o imagine de roman politist a Manhattanului... Dintre cei doi, Kerouac, care pe atunci avea douazeci de ani, este scriitorul mai experimentat, in vreme ce la Burroughs, incepator absolut, se disting deja temele si obsesiile care se vor evidentia in <> si in alte locuri." („Kirkus Reviews")
„Lucrul cel mai impresionant in <
„Cartea evoca o epoca – cea de la sfarsitul razboiului – si un loc – Manhattanul – unde colcaie betivii, curvele, marinarii, pederastii si sufletele pierdute, si toti se intreaba cand o sa inceapa lumea sa-si reia curgerea normala. E o imagine fascinanta a unei epoci disparute. Cel ce vrea sa gaseasca veriga de legatura dintre petrecaretii lui Hemingway din „Fiesta", betivanii si curvele din „Ultima iesire spre Brooklyn" de Hubert Selby jr. si pustanii drogati si alcoolizati din „Mai putin de zero" al lui Bret Easton Ellis a nimerit unde trebuie." („The Independent")
Jack (Jean-Louis) Kerouac (1922-1969) s-a nascut in Lowell, Massachusetts. La terminarea liceului a obtinut o bursa la Columbia University. S-a inrolat apoi in armata, dar in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a fost lasat la vatra. A lucrat o perioada in marina comerciala, apoi a schimbat o multime de slujbe marunte. Primul sau roman, „The Town and the City", a aparut in 1950. Ulterior Kerouac va elabora un stil narativ spontan, brut, nefinisat, al carui rezultat a fost romanul „On the Road" („Pe drum",1957; Polirom, 2003, 2009). Printre celelalte carti publicate de Jack Kerouac se numara „The Dharma Bums" („Vagabonzii Dharma", 1958; Polirom, 2009), „Dr. Sax" (1959), „Big Sur" (1962), „Visions of Gerard" (1963).
William S. Burroughs (1914-1997) s-a nascut in St. Louis, Missouri. A studiat literatura engleza si antropologia la Harvard, apoi medicina la Viena. In 1951, pe cind se afla in Mexic, si-a impuscat accidental sotia. A debutat in 1953 cu „Junky", iarin 1959 a publicat (in Franta) romanul „Naked Lunch" („Prinzul dezgolit"). Aparitia in 1962 a editiei americane a provocat un imens scandal. In 1982 este ales membru in Academia Americana si in Institute of Arts and Letters, iar statul francez ii acorda titlul de Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres. Din opera lui William Burroughs, in colectia „Biblioteca Polirom" au aparut „Pederast" (2003) si „Junky"(2005).
 

 

Seria Faulkner

La Editura RAO se afla in pregatire Hotomanii, de William Faulkner. Traducere de Mircea Ivanescu.
Un clasic al literaraturii americane, William Faulkner a fost recompensat cu Premiul Nobel (1949) si este de doua ori castigator al Premiului Pulitzer. Operele lui au fost vandute in zeci de milioane de exemplare. Biblioteca William Faulkner" care apare la RAO are drept scop aducerea pe piata romaneasca de carte a operelor celebrului scriitor american.
Publicat in anul mortii sale si premiat cu Pulitzer, romanul Hotomanii" spune povestea a trei baieti din Mississippi. In mai 1905, un pusti din Jefferson, Lucius Priest, in varsta de 11 ani, este convins de Boon Hogganbeck, unul din angajatii familiei sale, sa fure masina bunicului sau, bancherul orasului si sa porneasca intr-o calatorie spre Memphis. Li se alatura in aceasta odisee eroica, pentru care nu sunt deloc pregatiti, si negrul Ned McCaslin, un alt ajutor al familiei. Minunata calatorie se sfarseste in bordelul lui Miss Reba, bordel pe care Boon il frecventase in trecut, apoi in puscarie. Pe parcursul acestei calatorii Lucius invata ce inseamna rasismul, sexismul, gelozia, coruptia si tradarea. Dar sub indrumarea tovarasilor lui afla si despre moralitate, respectul de sine, demnitate si onoare.
Romanul Hotomanii" merita sa fie admirat pentru virtuozitatea autorului, ce amesteca exuberanta, nostalgia si angajarea personala intr-o naratiune in care umorul si inteligenta provin dintr-o analiza de adancime, din delicate judecati de valoare si dintr-un interes tolerant si sincer. Cele mai amuzante istorioare sunt intotdeauna cele mai caustice, iar ele necesita, spre a fi intelese, o interpretare conceptuala. „Hotomanii" se releva drept o opera substantiala, semnificativa pentru valoarea cartilor lui Faulkner.
 

 

Calatorie de Ziua Nationala

La Editura Humanitas fiction urmeaza sa apara Ziua Independentei, de Richard Ford. Traducere de Iulia Gorzo.
Cel de-al doilea roman al trilogiei care il are drept protagonist pe Frank Bascombe, „Ziua Independentei" („Independence Day", 1995) – singurul roman american care a primit deopotriva Premiul Pulitzer si Premiul PEN/Faulkner Award for Fiction – urmareste alte intorsaturi spectaculoase ale destinului personajelor. Acum agent imobiliar in Haddam, adevarat topos american, ilustrativ pentru un anumit tip de existenta in suburbiile elegante din New Jersey, Frank continua sa caute strategii de supravietuire dupa evenimentele traumatizante din viata. Pe jumatate un road novel, „Ziua Independentei" e o carte mai intensa si mai alerta decat „Cronicarul sportiv", prima parte a trilogiei, aici calatoria pe care o fac cei doi, tata si fiu, cu ocazia lui 4 iulie, fiind plina de peripetii si de situatii uneori dramatice, care tin cititorul cu sufletul la gura pana la ultima pagina. Deopotriva fresca a Americii contemporane, scrisa cu o acuitate a observatiei demna de John Steinbeck si cu un umor debordant, dar si roman psihologic, „Ziua Independentei" reuseste sa conserve statutul de personaj mitic al lui Frank Bascombe.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO