Ziarul de Duminică

Cum se realizează o colecţie de modă/ de Radu Constantinescu. GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Radu Constantinescu

11.07.2013, 23:47 65

Ce aţi zice, distinse doamne, despre o rochie care utilizează în textură şi formă simboluri de pe porţile maramureşene unde lemnul, ca material tradiţional, are conotaţii simbolice ? Dar despre un deux pieces având ca punct de plecare arta bizantină, mai exact cupolele vechilor biserici ale căror forme ample se regăsesc în curbura umerilor şi a braţelor ? Nu mai vorbesc, stimaţi domni, despre un costum lejer inspirat minimalist din echipamentul  sporturilor extreme, mai precis din Base jumping… Sunteţi amatori ?

Asemenea idei avangardiste, combinaţie îndrăzneaţă între eleganţă şi extravaganţă, am putut întâlni la Parada Modei organizată serile trecute de absolvenţii Universităţii de Artă şi Design (UAD) din Cluj Napoca. A devenit de acum o tradiţie (iată, suntem la a XIX - a ediţie !), ca absolveţii să-şi susţină licenţa sau masteratul nu numai în faţa profesorilor examinatori, ci şi în faţa spectatorilor, a editorilor de modă, a stiliştilor, a specialiştilor şi – cel mai important – în faţa angajatorilor !!  Finalitatea didactică se îmbină astfel fericit cu cea practică. Au fost prezentate, în total, 24 de colecţii în cadrul Galei UAD Fashion Design, un spectacol de ţinută, care a adus în saloanele Grand Hotel Italia teme şi combinaţii vestimentare îndrăzneţe, întoarceri în istorie şi la elemente tradiţionale, evadări în sporturi extreme, cultură şi subcultură, ritualuri şi călătorii simbolice, toate încercând să se adapteze stilului de viaţă contemporan şi să prefigureze linia modei din… 2014.

Spectacolul nu a fost cu nimic mai prejos de manifestările similare profesioniste din simplul motiv că  profesioniştii modei au fost alături de studenţii clujeni în demersul lor. Nici nu ar fi fost posibil altfel ! O colecţie de modă se „construieşte” nu numai cu fantezie şi inspiraţie, ci şi cu o cheltuială imensă pe care un simplu absolvent nu şi-ar permite-o. De aceea, o parte din prototipurile colecţiilor au fost realizate în cadrul Atelierului UAD de Fashion Design care a asigurat suportul tehnic. Din fericire, ecuaţia se mai rezolvă şi prin implicarea directă a unor parteneri din industrie; cu generozitate dar şi cu un oarece… interes, căci de aici îşi recrutează casele şi companiile de modă viitorii angajaţi. Iată ce îmi spunea în acest sens doamna Olga  Stanciu, director-adjunct import-export  în cadrul Jolidon, una din firmele partener de cursă lungă al proiectului UAD:

„Avem, în prezent, în colectivul nostru de creaţie şapte absolvenţi ai Universităţii de Artă şi Design clujene. Le-am urmărit drumul în facultate, licenţa şi masteratul, i-am ajutat în realizarea colecţiilor, iar acum îşi dau măsura valorii lor. Cât de bine formaţi sunt ? E suficient să vă spun că am participat la Paris, în ultimii ani, la mai multe concursuri de lenjerie. Între rivali se aflau şi firme celebre precum Nina Ricci sau Calvin Klein. Ei bine, prima dată am urcat pe podium, iar a doua oară, fapt cu totul excepţional, Premiul juriului şi cel al publicului au coincis, fiind acordate unui… clujean, evident absolvent al UAD.

Şcoala de modă clujeană este de acum renumită prin seriozitatea ei, iar Gala de absolvire devine astfel o rampă de lansare pentru tinerii absolvenţi. E suficient să mai adaug că, în seara cu pricina, s-au acordat numeroase premii, extrem de stimulative pentru participanţi. Un absolvent a primit invitaţia de a participa cu colecţia sa vestimentară în septembrie la primul Târg profesionist de modă alături de colegi de la celelalte Institute de Artă Plastică din ţară, altul a fost invitat să expună şi să vândă la un magazin bucureştean de pe calea Dorobanţilor, o altă colecţie va lua parte la o paradă a modei din capitală. 12 studenţi au fost premiaţi cu participarea la Summer Fashion Festival din acest sezon de la Mamaia, iar o studentă a câştigat…o maşină de cusut !

Rafinament, fantezie, senzualitate, nonconformism – iată câteva din atributele colecţiilor semnate de absolvenţii clujeni, prezentate în cadrul Galei de manechinele profesioniste ale agenţiei Transilvania Fashion şi aplaudate cu entuziasm de un numeros public. Doamnelor, domnilor, rămâne doar să vă alegeţi modelul…

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO