Ziarul de Duminică

De ce nu avem autostrăzi? (II)/ de Alex Dima

De ce nu avem autostrăzi? (II)/ de Alex Dima

De ce nu avem autostrăzi? (II)/ de Alex Dima

Autor: Alex Dima

21.10.2011, 00:00 182

Ne continum drumul spre graniţa de vest şi ajungem pe autostrada Bucureşti-Piteşti. Şi aici se fură gardurile.

Până acum, pentru zecile de milioanele de euro pierdute şi pentru lipsa autostrăzilor nimeni nu a fost pedepsit. O adevărată lege a tăcerii funcţionează în Ministerul Transporturilor atunci când vine vorba despre vinovaţi şi banii cheltuiţi. Nimeni nu vorbeşte. Nici constructorii şi nici funcţionarii statului. Nimeni nu ştie nimic. Tot ce s-a întâmplat şi se întâmplă în Ministerul Transporturilor este politic. Fiecare ministru a venit şi a plecat cu echipa lui. Până să se dezmeticească şi să înţeleagă sistemul, oamenii au fost schimbaţi din funcţii.

Am avut în ultimii 10 ani 12 directori la Compania Naţională de Drumuri. Este una dintre cauzele pentru care nu avem autostrăzi în România.

De ce nu avem autostrăzi? Michael Stânciu, preşedintele unei firme de consultanţă, spune că din lipsă de planificare; în al doilea rând, din lipsă de alocare bugetară în cadrul bugetului de stat şi al treilea este factorul politic. Michael Stânciu oferă consultanţă pentru drumuri încă de la începutul anilor 90. Vorbeşte de lipsă de planificare şi viziune pe autostrăzi. Există însă încă din 1996 o lege care stabileşte când şi unde vom avea autostrăzi. Până acum, dacă ar fi fost aplicată, am fi avut cel puţin o mie de kilometri de autostradă. În al doilea rând, nu avem drumuri, pentru că nu avem bani. Ne-ar trebui cel puţin un miliard cinci sute de mii de euro pe an doar pentru autostrăzi. Or, din bugetul de stat anul acesta s-a alocat un sfert din această sumă. Într-un tabel al companiei de autostrăzi se vede clar cum sumele alocate sunt mult mai mici decât necesarul suplimetar. Şi mai e o problemă, la noi kilometrul de autostradă este cel mai scump din Europa. Iar când se construieşte, se construieşte prost. Doar doi ani este garanţia pentru o lucrare.

În 2000, autostrada Bucureşti-Piteşti, construită pe vremea comunismului, a fost inaugurată. Ministru la transporturi atunci era tot Anca Boagiu. A costat 85 de milioane. La doar câteva luni, mare parte din autostradă a intrat în reparaţii. Alte 14 milioane de dolari în 2002 şi alte 30 de milioane de euro în 2006. Autostrada Bucureşti-Piteşti este prost construită din start, într-o zonă pânza freatică este sus, iar fundaţia autostrăzii - subţire. Drumul se lasă şi se ridică, se vălureşte. Şi apar astfel de fisuri care în timp se transformă în gropi. Acum, ministrul Anca Boagiu recunoaşte că pe drumul spre Piteşti vor fi întodeauna probleme, iar soluţia ar fi mutarea a cel puţin 20 de kilometri din autostradă pe alt traseu. Nu sunt bani. Nu sunt bani nici măcar pentru gardurile furate pe zeci de kilometri. Pe autostrada Bucureşti-Piteşti sunt kilometri în şir fără un gard de protecţie între zona agricolă şi autostradă. A mai rămas un stâlp, în rest nu mai e nimic. Acolo este un panou care îţi spune că poţi să mergi cu 130 de km la oră. Nimic nu opreşte un animal să treacă pe autostradă. Aşa se întâmplă accidentele. Un tânăr de 25 de ani s-a pomenit cu un cal în maşină. A murit pe loc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO