Ziarul de Duminică

De ce nu avem autostrăzi? (III)/ de Alex Dima

De ce nu avem autostrăzi? (III)/ de Alex Dima

De ce nu avem autostrăzi? (III)/ de Alex Dima

Autor: Alex Dima

28.10.2011, 00:00 209

De la Deva la Piteşti ar trebui să fie un drum expres

"Stii cam cati bani am cheltuit noi pe studii de fezabilitate care nu s-au transpus niciodata in proiecte? - spune Alin Goga, fost director Departamentul Juridic CNADNR. 50 de milioane. Tara asta e plina de… autostrazi. Vreau sa spun ca s-au cheltuit ca zeci de milioane de euro."

Ludovic Orban sta deocamdata in fruntea clasamentului la capitolul bani cheltuiti pentru nimic. Zeci de milioane de euro pe proiecte si studii care putrezesc acum in magaziile ministerului.

Drumul expres Pitesti-Craiova ramane unul dintre cele mai scumpe proiecte. Neaplicat. Trei cutii cu harti si planuri. Milioane de euro. "Studiul a fost undeva la 6 milioane de euro, 13 au fost proiectarea si consultanta pe durata constructiei." - afirmă Vali Stoica, manager firma consultanta. Studiile si proiectele au termen de valabilitate. Pentru multe dintre ele a expirat si banii au fost pierduti. Fostul ministru Ludovic Orban e de alta parere - "Astia sunt bani aruncati? Nu. Nici macar acum nu sunt bani aruncati pentru ca ai posibilitatea sa reactualizezi indicatorii..." "Teoretic, insistă Vali Stoica, poti sa spui ca ai proiectul, dar este foarte neadevarat, fiindca toate avizele sunt pe o durata determinata, ele expira, aviz de mediu, aviz de utilitati… un an, ele expira pentru ca sunt puse intr-un raft si uitate."

In Ministerul Transporturilor nici macar nu se stie exact cati bani sunt investiti in aceste proiecte neaplicate. Am cerut o lista a lor si sumele care au fost cheltuite. Ni s-a facut demonstratia despre cum se cum se lucreaza cu cifrele, cu bani, in definitiv in compania condusa de Daniela Draghia, cea care acum cativa ani le atragea atentia subalternilor sa fie atenti la zecimale. Am calculat sumele de pe lista companiei. Adunate, dadeau peste 800 de milioane de euro, bani investiti doar in proiecte neaplicate. In fata acestei cifre, Compania a revenit, cu alta lista. Au umblat la cifre, au mai taiat din proiecte si ne-au cerut sa nu luam in seama prima lista. In total peste 40 de milioane de euro au fost aruncate in aceste magazii prafuite.

"De foarte multe ori se fac din birou, sau s-au facut din birou spune Alin Goga, fost director departamentul Juridic CNADNR. Nu s-au facut in realitate, nici studii geo-tehnice, nici nu s-au dus in mod real sa faca tot traseul sa vada daca acolo e un rau sau un pod. Sunt din birou… A raspuns vreodata cineva? Crezi ca vreodata a citit cineva metrii aia cubi care sunt pusi intr-un studiu de fezabilitate? Nu, pentru ca n-a avut cine."

Cateva sunt firmele de consultanta care lucreaza cu ministerul. Printre ele si firma lui Michael Stanciu. L-am intrebat daca i s-a cerut spaga pentru a primi lucrari. "Poate, cu foarte multi ani in urma... Vreau sa va spun un lucru. Firmele internationale au introdus sistemul. Va spun ca am fost chiar uluit. Veneam din Statele Unite, nu este o practica cu care sa fi fost obisnuit... Firmele straine veneau si dadeau darul aici, firmele straine i-au invatat pe romani..."

Mult mai deschis pe acest subiect este fostul director juridic din Companie, Alin Goga. "Treceau masini pe consultanta. Alea, dupa ce se termina contractul, revin CNADNR-ului, au baietii cate 4 masini. Ca ei trebuie sa aiba super Tuareguri, super Nissanuri... Sa se plimbe peste tot in tarisoara. E greu, nene, sa fii director!" "Ii spui alauia de la consultanta: prietene, vreau masina cutare, cu tapiteria din piele, culoarea cutare… Nu-mi aduci alta, fratioare… Daca aia traiesc, tu ii platesti…".

Parte din aceste masini le-am vazut in santier. La intalnirile cu noi, angajatii Companiei au venit cu ele...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO