Ziarul de Duminică

De ce nu avem autostrăzi? (IV)/ de Alex Dima

De ce nu avem autostrăzi? (IV)/ de Alex Dima

De ce nu avem autostrăzi? (IV)/ de Alex Dima

Autor: Alex Dima

04.11.2011, 00:00 191

Sibiu-Arad este unul dintre cele mai periculoase drumuri din ţară. Îngust, curbe strânse, multe localităţi, multe accidente. În fiecare zi, pe aici trec 40 de mii de maşini. Din păcate, unele pentru ultima dată.

Tronsonul Deva-Orastie. Pe muzica lui Eminem, cativa muncitori cauta asezari dacice. Pe aici va trece intr-o zi autostrada. Deocamdata zona este cercetata de arheologi. Descoperirile arheologice sunt una dintre cauzele care au tinut pe loc autostrazile in Romania. "In toti anii astia de vina pentru ca nu avem autostrazi au fost arheologii", spune Mihaela Simion, arheolog coordonator CNADNR. Mihaela Simion este arheolog si a fost angajata de curand de Ministerul Transporturilor pentru a urgenta descarcarile arheologice. Ani de zile, guvernul nu a avut bani pentru a plati arheologi sa sape, iar arheologii nu si-au dat acordul pentru deschiderea santierelor. Un cerc vicios din care se incearca acum o iesire.

Pe Deva-Orastie, pe 32 de km, sunt 15 situri arheologice. La Turda, pe 10 hectare, sapa profesorul Sabin Luca, directorul muzeului Brukental din Sibiu. Estimeaza ca va cheltui un milion de euro cu cercetarea. "Pentru intreg proiectul de 32 de km au prevazut doar 75 de mii de euro pentru sapaturi arheologice. Or, 75 a luat numai muzeul meu ca despagubire pentru forta de munca pe trei luni. Si acum trebuie sa prelungim... Constructorul trebuie sa se descurce. Onor cineva cu nume din Olimp de-acolo, nu ti-l pot spune, conduce sandramaua, a zis in fata mea: va descurcati." Asa ca e posibil ca lucrarile in acesta zona sa mai dureze.

"El poate spune orice, e de parere ministrul Anca Boagiu. Exista termene clare si vor termina la timp. Daca le incalca? Mai vedem. Acesta e un alt motiv pentru care am avut probleme, muzeele, neavand suficient personal, au tergiversat..."

Aici s-au gasit urmele celui mai mare sistem de fortificatii din neolitic, dar si cel mai mare sistem de cuptoare de ars ceramica din Europa. Deocamdata insa, descoperirile sunt secrete. Sabin Luca, seful de santier, are dreptul stiintific de autor asupra sapaturilor. Pana nu decide el, nu se pot face publice descoperirile.

La doar cativa metri de sapturile arheologice, trece DN... Actualul drum Deva-Orastie. In fiecare zi aici se formeaza coloane de kilometri.

Tronsonul Deva Orastie trebuia sa fie gata inca din 2010. Fondurile ISPA pentru acest tronson ne stau dispozitie inca din 2004. Ani la rand, angajatii Ministerului Transporturilor au tot lucrat la documentatie. "Doi ani de zile - spune fostul ministru Ludovic Orban - s-au pierdut numai pentru ca a vrut cineva sa refaca licitatiile." Cine?" Pai, cine a condus ministerul. Berceanu sau seful companiei." Seful companiei in acea perioada era Dorina Tiron.

Abia anul acesta au inceput lucrarile pe Deva-Orastie si vor fi gata in 2013. In 2006 lucrarile aici ar fi costat 130 de milioane de euro. Acum... valoarea este de 228 de milioane de euro.

E trecut de miezul noptii. Traficul e un calvar. Catre vama Nadlac mergem mai departe pe DN. Din Deva, insa, Autostrada o va lua spre Lugoj. Deocamdata, pe acest tronson, s-au facut licitatiile. Se spune ca va fi gata in 2013. Abia la Lugoj mai dai peste un drum cu iz european. Centura Lugojului are aproape 10 km lungime. A fost inaugurata cu pompa si prezentata ca fiind o mare realizare. Un kilometru de asfalt a costat 2,2 milioane de euro.

In Albania,un astfel de drum, ba chiar ceva mai lat decat aici, costa un milion de euro pe km. Emilio Rizzo ofera consultanta albanezilor in sudul tarii, pe drumul care face legatura cu Grecia. Ne-a dus pe o portiune terminata deja, pentru a ne convinge ca se poate contrui si cu un milion de euro pe kilometru. 40 de km intr-un an si jumatate.

Problema exproprierilor este o alta cauza care a stat in calea autostrazilor in Romania. Abia acum legea a fost schimbata.

Dupa mai bine de 15 ore la volan, oboseala isi spune cuvantul. Mai sunt kilometri buni pana la Arad. Noaptea, traficul pe aceasta zona e un cosmar. Parca nu mai exista nici o regula de circulatie.

Autostrada Arad-Timisoara. 32, 5 kilometri. Va fi inaugurata in decembrie si finalizata abia anul viitor. Pe un panou mascat de boscheti este trecuta data la care ar fi trebuit sa fie gata. Acest tronson este singurul din Romania care isi poate compara preturile cu tarile europene. 5 milioane de euro pe kilometru. Un chilipir daca este sa comparam cu autostrada Transilvania. Probleme au fost si aici: descarcarile arheologice si scapari tipic romanesti.

Intre Centura Aradului si autostrada Arad-Timisoara a ramas o bucata de pamant, de 50 de metri. Zona nimanui. Si centura Aradului are termen tot la sfarsitul acestui an. Nu va fi gata. Cel putin asa crede consultantul Alexandru Ionescu, cel care supervizeaza lucrarile. Costul - vreo 10-11 milioane de euro. Adica dublu fata de drumul catre Timisoara. Si aici, s-a stat mult, tot romaneste.

Intre Arad si Nadlac sunt aproape 40 de kilometri. Si, de multe ori, 40 de kilometri de coada. Si acest tronson trebuia sa fie gata demult.

De partea lor, ungurii s-au apropiat cu autostrada de Romania. Autostrada se termina la Segetmako, de aici mai sunt doar 23 de km pana in Romania. Ungurii spun ca in 2012 vor incepe lucrarile aici si vor termina in 2014. Nu au insa pentru ce sa se mai grabeasca. Ministrul Transporturilor promite ca acest tronson va fi gata in 2013. Ramane de vazut. Politicienii ne-au promis mereu mii de kilometri de autostrazi. Pana acum avem doar 332 de kilometri si, din pacate, aceasi politicieni ne-au facut sa nu mai credem ca vom avea vreodata mai mult. Avem insa cozi de multi kilometri, morti pe sosele, timp pierdut pentru toata lumea. Pierderi si pentru economia romaneasca. Avem regi ai asfaltului, cel mai mare pret din lume la autostrazi si spagi de milioane. Sa traversezi Romania de la un capat la altul este un cosmar.

Am ajuns in vama Nadlac. Am parcurs 900 de kilometri in 16 ore si 55 de minute cu o viteza medie de 51 de kilometri pe ora. Intr-o tara civilizata, cu autostrada, un astfel de drum s-ar fi facut in 7 ore. Dupa un astfel de drum, ca sunt obosit e putin spus. Sunt frant de oboseala. In acelasi timp sunt si revoltat si dezamagit...

Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "România, te iubesc!" din 9 octombrie 2011-10

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO