Ziarul de Duminică

Despre decalajele iubirii/ de Stelian Ţurlea

Despre decalajele iubirii/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

25.01.2013, 00:04 101

Scriitorului francez Eric-Emmanuel Schmitt i s-au acordat peste douăzeci de premii şi distincţii literare, cel mai recent în 2010 - Premiul Goncourt pentru nuvelă - pentru volumul despre care scriem în acest număr*).

E o carte subţire, cu patru nuvele : "Criminala", "Întoarcerea", "O iubire la Elysée" şi cea care dă titlul volumului, "Concert în memoria unui înger". Acestora li se adaugă câteva pagini de jurnal, din timpul scrierii lor. "Mi-am făcut un obicei să includ în a doua ediţie a cărţilor mele jurnalul de scriitură care le-a însoţit şi am descoperit că cititorii îi apreciau conţinutul. Pentru prima oară adaug aceste pagini primei ediţii. Este vorba despre fragmente referitoare la cartea pe care tocmai o scriam." Aceste pagini de jurnal sunt importante pentru că dezvăluie concepţia lui Schmitt despre nuvelă: "Nuvela este un roman epurat, un roman redus la esenţial. Acest gen literar nu iartă trădarea.(...) În ciuda a ceea ce se crede, o carte de nuvele este o carte adevărată, cu o temă şi o formă. Nuvelele au o autonnomie care le permite să fie citite separat, dar fac parte dintr-un proiect global, cu un început, un mijloc şi un final. Ideea cărţii precedă nuvelele, ea convoacă şi creează nuvelele în imaginaţia mea. (...) Scurtimea face lectura captivantă." În continuarea acestor idei, Schmitt admite că volumul de faţă s-ar fi putut numi "Decalajele iubirii", iubirea, sub diferite forme fiind resortul intim al fiecăreia dintre nuvele.

O doamnă în vârstă, care şi-a ucis pe rând cei patru soţi, dar n-a fost găsită vinovată de justiţie, e pe cale să-şi mărturisească crimele, dar se opreşte - "a ştiut imediat cum avea să-şi petreacă anii ce vor veni; îşi va îngriji grădina, îşi va hrăni pisica, va merge mai rar la liturghie şi va tăcea până la moarte."

Un marinar aflat într-o furtună pe mare află că i-a murit una dintre cele patru fiice, dar nu ştie care dintre ele şi se frământă ajungând să fie conştient că le iubeşte pe toate în egală măsură.

Între doi tineri muzicieni e o concurenţă care duce la schilodirea unui dintre ei şi, când se regăsesc după douăzeci de ani, fiecare constată că celălalt a devenit contrariul a ceea ce fusese în tinereţe. Un fel de nouă parabolă biblică a lui Cain şi Abel, nuvela întreabă: "Când devenim cei care trebuie să fim? În tinereţe sau mai târziu?" "La douăzeci de ani suntem produsul educaţiei noastre, la patruzeci de ani suntem, în sfârşit, rezultatul alegerilor noastre - dacă am făcut alegeri în viaţa noastră."

Prima doamnă a Franţei îşi ameninţă soţul că va dezvălui un secret sinistru, pe care îl duce cu ea în mormânt. Iubirea şi ura sunt două faţete ale sufletului omenesc, dar depinde de noi căreia îi dăm întâietate şi-i oferim un loc în inimă.

În fiecare nuvelă e mai întâi o situaţie limită, în care ar trebui să funcţioneze impulsurile, mai mult decât raţiunea. În fiecare există un moment în care personajele principale pot fi demoni sau îngeri deopotrivă. Redescoperirea drumului drept reprezintă un demers psihologic complex. Toate nuvelele au valenţe cinematografice, ca de altfel multe dintre scrierile lui Schmitt. Şi, mai presus de orice, nuvele se citesc uşor, lectura e plăcută, dar profunzimile obsedează, semn de mare talent.

*) Eric-Emmanuel Schmitt - Concert în memoria unui înger. Editura Humanitas, colecţia Raftul Denisei. Traducere din franceză de Simona Brînzaru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO