Ziarul de Duminică

Despre prăbuşirea poetului în abisul propriei cărţi

Federica Bosco, Dragostea nu-i de mine

Despre prăbuşirea poetului în abisul propriei cărţi

Autor: Stelian Turlea

16.03.2011, 14:12 29

Federica Bosco

Dragostea nu-i de mine
Editura Allfa
Traducere din limba italiană de Radu Gâdei. Autoarea, născutăîn 1971, a debutat în 2005, romanul ei devenind peste noaptebesteseller. Aceasta este a treia sa carte şi a apărut în 2007. Unroman uşor, care va plăcea însă majorităţii cititoarelor care sevor regăsi în dorinţa de iubire a eroinei care nu are norocul să-şigăsească alesul atunci când doreşte, chiar dacă depune toateeforturile, iar când se decide să-l părăsească şi chiar o face,acesta "se dăduse pe brazdă". Dar prea târziu...
Alexandru George
Opere alese
Seara târziu
Institutul Cultural Român
Ediţia a patra revăzută şi adăugită a romanului apărut înaintede 1990 într-o ediţie grav amputată de cenzură (cu aproximativ 140de pagini mai redusă) şi reeditată în 1998, dar tot în versiuneaamputată. Romanul înfăţişează un tablou al lumii strivite şidecimate de comunişti, dar nu anihilate. "Ca şi în celelalte romaneale mele şi aici omul care vorbeşte este un scriitor care scrie unroman, Seara târziu. .... Sper ca Seara târziu să fieconsiderată un roman, mai mult decât un document, deşi chiar şiaceastă calitate ar putea fi un rezultat tocmai al faptului că e ooperă artistică."
Diana Gabaldon
Ecouri din trecut
Editura Litera
Claire Randall este călătoare în timp. Aruncată în neguravremii, cu peste două sute de ani în urmă, ea se îndrăgosteşte derebelul James Fraser, sufletul ei pereche, şi decide să rămânăîmpreună în vremea lui Jamie, în secolul al XVIII-lea. În urma unorevenimente care îi pun viaţa în pericol, fiica lor, Brianna, alegesă trăiască în relativa siguranţă a secolului XX, la o veche fermăa strămoşilor ei din Scoţia, împreună cu Roger, soţul ei, şi ceidoi copii. Ecouri din trecut este o carte despre călători întimp, despre oameni care şi-au dorit să schimbe istoria, desprecaractere puternice care au luptat pentru convingerile sau pentruiubirile lor. Diana Gabaldon(născută în 1952, în Arizona) este oromancieră americană.
Ruxandra Cesereanu
Biblioteca stranie
eseuri
Editura Curtea veche
"Nu doar cititorul profesionist, ci orice fel de cititor, îngeneral, este fascinat, uneori sau adeseori, nu numai de cărţileclasice, respectabile, faimoase, ci şi de opurile neobişnuite,ciudate, atipice, exotice - şi lista de calificative ar puteacontinua. Eu numesc aceste cărţi pur şi simplu stranii. Dacă dincărţile clasic-faimoase cititorul reţine principii de viaţă, stăripsihologice şi morale (şi multe altele, y compris plăcerealecturii, de ce nu?, fiindcă altfel ar pieri lumea, ca să zic aşa),cărţile stranii au atuul că năucesc, şochează, dar nu oricum, ciprintr-o formă de înminunare. Şi pot stârni savoarea lecturii,atâta doar că o fac uimind în chip extrem, după ce şochează (sau,poate, în timp ce şochează). Şocul nu este neapărat unul de limbaj(licenţios ori violent sau experimental), ci de subiect şi desituaţie, de construcţie epică." (Ruxandra Cesereanu)
Dan Coman
Irezistibil
Editura Cartea Românească
Romanul este debutul în proză al poetului Dan Coman care aprimit, pentru debutul în poezie, premiul Uniunii Scriitorilor.Este romanul vieţii lui D Great Coman, un poet care, în căutareasuccesului, îşi pierde identitatea. "Dan Coman nu ne lasă nicioiluzie, cititorii nu există, poetul moare sufocat cu propriileversuri. Asistăm la prăbuşirea prin poezie în maniera unică a luiDan Coman; nimic nu pare mai fascinant, mai irezistibil"(Marin Mălaicu-Hondrari).
Ion Vădan
Noapte cu Fernando Pessoa
Editura Dacia XXI
Un volum cu adevărat impresionant atât prin poemele proteice,efervescente, puternice şi surprinzătoare pe care le conţine, câtşi prin masivitate (peste 250 de pagini, fapt rar în cazul cărţilorde poezie). Sunt o mulţime de "personaje" care îşi spun povesteaaici, pe fundalul unui spaţiu - Nordburg - imaginar dar foarte alnostru, căci "în Nordburg/ Toate sunt de-a-ndoaselea/ Odată cucertificatul de naştere/ Ţi se înmânează şi cel de deces".Tonalităţi expresionist-apocaliptice se aud pe tot parcursulvolumului, ca în această "Ultimă fotografie": "Vămile sunt pustii/Vameşii au murit demult/ Însemnele au fost acoperite de ape/ Dedunele de nisip// Pe când/ Un ceas de perete/ Aruncat/ Pe un spaţiuneutru dintre două graniţe/ Ce nu-şi mai au rostul.// Seîncăpăţânează să arate ora exactă/ De două ori pe zi/ Hlizindu-sela soarele orb/ Şi el negru". O carte pe care, dacă vor avea ocazias-o citească, mulţi poeţi o vor invidia. (Ioan Es. Pop)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO