Ziarul de Duminică

DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaiele bucurestene (V)

DOSARE DECLASIFICATE/ Afaceri cu tramvaiele bucurestene (V)

In imagine, controlul biletelor in vagonul Societatii de Tramvaie Bucuresti

20.01.2010, 14:21 93
Raportul primarului V. Bratianu, cu nr. 9147/4martie 1909, a precizat necesitatea infiintarii de noi lini detramvai, fiind determinat "de traficul considerabil decalatori" si de faptul ca cele doua concesii ale liniilor detramvai - una de 19.484 km, iar cealalta de 30.195 km - expirau la1 iulie 1916 si la 1 decembrie 1916. Urma sa se infiinteze oSocietate a Tramvaielor Comunale care trebuia sa construiasca liniinoi, sa le imbunatateasca pe cele vechi si sa exploateze intreagaretea. Singura doleanta a lui V. Bratianu a fost ca legeareferitoare la noua societate de tramvaie sa nu stabileasca sistatutele acesteia: "Cerem sa se fixeze prin lege numai puncteleprincipale, ramânând ca statutele aprobate de Consiliul Comunal,Consiliul Tehnic Superior sa fie supuse si Consiliului de Ministri.Aceste conditiuni nu se pot bine hotari decât dupa ce solutiile dedetaliu vor fi bine stabilite". Statutele Societatii aveau sagenereze ulterior puternice dezbateri in Parlamentul României si saofere presei prilejul de a ironiza clasa politica.
Consilierul comunal N. G. Ioaniu a propus sa se acorde oconcesiune pe o perioada de 40 de ani, iar Comuna sa aiba un sfertdin capital. In aceste conditii, Consiliul l-a imputernicit peVintila Bratianu sa intervina la Ministerul de Interne "pentrualcatuirea proiectului de lege necesar, care sa fie cât mai repedeadus in discutiunea Inaltelor Corpuri Legiuitoare si a starui ca elsafie chiar aprobat chiar in sesiunea curenta".Proiectul de lege a ajuns in regim de urgenta la Camera Deputatilor(14 aprilie 1909), fiind votat intre doua credite si trei bugete.Nicolae Fleva a fost singurul parlamentar care l-a contestat. Lascurt timp dupa raportul lui Vintila Bratianu, Regele Carol Ipromulga, la 18 aprilie1909, Legea pentru infiintarea uneisocietati comunale pentru constructia si exploatarea tramvaielordin orasul Bucuresti, cu scopul electrificarii liniilor unde semai folosea tractiunea animala.
Articolul I al Legii autoriza Comuna Bucuresti sa constituie oSocietate comunala "pentru constructiunea, exploatarea de noilinii de tramvaie si pentru transformarea si exploatarea liniilorexistente astazi dupa expirarea concesiunilor actuale". Ceea cenu s-a stiut initial a fost faptul ca primarul Vintila Bratianu erasi actionarul societatii careia ii concesionase exploatarealiniilor de tramvai!

CATALIN PETRUT FUDULU (n. 15.09.1973). Doctor in istorieal Universitatii din Bucuresti (2006). A colaborat sau colaboreazala revistele Angvustia, Acta Moldaviae Meridionalis, Document,Magazin Istoric, Historia (redactor in perioada 2002-2004),Dosarele Historia (redactor-sef in perioada 2002-2004),Dosarele Istoriei, Monumentul, Sangidava si Valahica,Ziarul de Duminica, insumand peste 250 de articole,publicate in periodice si volume colective, si peste 20 decomunicari la sesiuni de comunicari stiintifice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO