Ziarul de Duminică

Dragoste, suferinţă, violenţă/ de Rodica Grigore

Dragoste, suferinţă, violenţă/ de Rodica Grigore

Autor: Rodica Grigore

05.08.2011, 00:04 213

"Beloved, afirma Margaret Atwood pentru New York TimesBook Review,e al cincilea roman al lui Toni Morrison, şi încăun triumf". Cu adevărat, subtilitatea şi registrul tehnic şiemoţional al autoarei par a nu cunoaşte, aici, graniţe. Dacă maiexistau îndoieli în ceea ce priveşte statutul său de romancierăamericană de marcă, atât din generaţia ei, cât şi din toatetimpurile, Beloved*(1987)reuşeşte să le spulbere petoate. Acţiunea romanului se petrece la mijlocul anilor 1880. LaSweet Home, în Kentucky, o epocă se încheie pe măsură ce sclavia etot mai puternic atacată de aboliţionişti. Lumea lui Halle şi PaulD va fi distrusă într-un adevărat cataclism - pe de o parte e vorbadespre furtuna socială imposibil de stăvilit, iar pe de alta,despre o imensă suferinţă umană. Iar lumea lui Sethe, protagonista,se va transforma din una a iubirii, aşa cum fusese la început,într-una dominată de violenţă şi moarte. Totul stă sub semnulmorţii violente a fiicei sale, Beloved, al cărei nume este, dealtfel, singurul cuvânt săpat pe piatra funerară, fiică ce a muritde mâna propriei sale mame şi care se va întoarce din nou printreoameni, după ani de zile, pentru a cere (şi a face, în felul ei,desigur) dreptate.

Istoria personală a protagoniştilor cărţii e marcată, mai multchiar decât în alte scrieri ale autoarei, de apariţii din trecut,adevărate fantome care, după ce au dominat tinereţea personajelor,continuă să le bântuie. Deşi preocupat, fără îndoială, de aspectedintre cele mai diverse ale conflictelor rasiale de pe teritoriulStatelor Unite, inspirat chiar de cazul real al lui MargaretGarner, Beloved nu rămâne nicidecum un roman dominatexclusiv de acestea, ci se transformă pe parcurs într-oextraordinară poveste despre prietenie, obsesii, singurătate şi,desigur, mai cu seamă despre semnificaţiile pe care le poate primiînsăşi ideea de iubire. Toni Morrison însăşi a afirmat, de altfel,că uneori oamenii află mai multe despre dragoste tocmai dinexaminarea resorturilor profunde şi intime ale violenţei.Extraordinarul talent al scriitoarei constă, în romanul de faţă, înevidenţierea unui adevăr asupra căruia prezentul tinde să meditezemai rar, anume că, reflectată prin prisma unei anumite experienţede viaţă, violenţa poate fi percepută, cel puţin fragmentar, dreptcea mai acută formă a iubirii. Desigur, în prim-plan se aflădecizia şocantă a sclavei fugare Sethe, mama aflată într-o situaţielimită şi care, pentru a nu-şi vedea fiica pradă chinurilorsclaviei, căci ştia prea bine ce însemnau acestea, o ucide eaînsăşi. Făcând acest lucru tocmai pentru că o iubeşte atât de multpe micuţa Beloved, Sethe demonstrează că, în romanele lui ToniMorrison, cea mai profundă dragoste se află extrem de aproape deviolenţa cea mai cumplită, scriitoarea neezitând să vorbeascădespre capacitatea unui personaj feminin de a ucide ceea ce iubeştecel mai mult - deloc paradoxal în acest context, tocmai dindragoste.

Încă înainte ca opera sa să fie încununată cu Premiul Nobelpentru Literatură, în anul 1993 (devenind, astfel, prima femeie deculoare care şi l-a adjudecat), Toni Morrison a fost apreciată atâtde cititori, cât şi de exegeţii de cele mai diverse orientăripentru talentul de a aduce laolată, în romanele sale, elementeextrem de diferite, unele ţinând de domeniul mitului, iar altele deacela al istoriei sau magiei - desigur, unele venite pe filierarealismului magic pe care l-a practicat, la rândul său, dar dându-iun sens diferit faţă de expresia la care această orientare o aveaîn proza unui Gabriel Garcia Marquez, de exemplu. Astfel că,privite în ansamblu, scrierile lui Toni Morrison nutrescîndrăzneaţa dorinţă de a examina, la multiple niveluri, chiar acelcadru general al superstiţiilor ce constituie patrimoniul culturalesenţial şi străvechi al populaţiei de culoare de pe teritoriulStatelor Unite ale Americii. Romanele sale, prin urmare, de laBeloved la Song of Solomon sau Paradise,construiesc un soi de istorie paralelă a afro-americanilor, oistorie profundă şi cu atât mai convingătoare - şi, în multe dindatele sale, mai emoţionantă - cu cât ea nu a fost niciodatăînregistrată sau păstrată în mod oficial. Tocmai de aici şi doza demagie şi procentul necesar de superstiţii cu care scriitoarea îşicompletează discursul romanesc. Şi tot de aici şi extraordinaracapacitate a lui Morrison de a recurge iar şi iarăşi la strategiapovestirii - ori a povestirilor suprapuse sau, dacă nu, apovestirii în ramă - desigur, nouă imagine a unei alte şi altfel deŞeherezade, dar una mereu capabilă să ţină la distanţă răul şi,uneori, chiar trecerea timpului, crezând întotdeauna până la capătîn mesajul actului însuşi de a povesti întâmplări din trecut, defiecare dată grăitoare pentru oamenii din rândul cărora autoareaînsăşi face parte.

*) Toni Morrison, Beloved. Vintage Books USA,1997

RODICA GRIGORE esteconferenţiar universitar,Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, disciplina Literaturauniversală şi comparată; licenţiată (1999) şi doctor în filologiedin anul 2004. Volume publicate: Despre cărţi şi alţi demoni(2002), Retorica măştilor în proza interbelică românească.Mateiu Caragiale, Urmuz, Max Blecher, G.M. Zamfirescu, G.Călinescu (2005), Lecturi în labirint (2007),Literaturauniversală şi comparată. Puncte de reper înevoluţia romanului universal (2008), Evoluţia formlorromaneşti. Între modernism şi postmodernism (2008). Traduceri:Octavio Paz, Copiii mlaştinii. Poezia modernă de la romantism laavangardă (2003), Manuel Cortés Castañeda, Oglindaceluilalt. Antologie poetică (2006), Andrei Codrescu, Un bardin Brooklyn. Nuvele şi povestiri (2006, Premiul Filialei Sibiua Uniunii Scriitorilor). Coordonează şi realizează (în colaborare)antologia de texte a Festivalului Internaţional de Teatru de laSibiu, apărută, în ultimii ani, sub următoarele titluri:Semne (2005), Împreună (2006), Next (2007),Energii (2008), InOvaţii (2009), Întrebări(2010). A publicat numeroase articole şi traduceri în presaliterară românească, colaborând la revistele: Cultura,Contemporanul, Adevărul literar şi artistic, Euphorion, Saeculum,Scrisul Românesc, Viaţa Românească etc. O scurtă antologie depoezie românească i-a fost publicată în Mexic (2005, 2009), Spania(2006) si Venezuela (2007). Colaborează frecvent la publicatiiliterare din Statele Unite ale Americii, Spania, Mexic, Peru siVenezuela.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO