Ziarul de Duminică

Eternul Enescu/ de Ziarul de duminică

Eternul Enescu/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

19.11.2015, 23:43 36

Continuăm seria de articole de prezentare a unor CD-uri publicate de Casa Radio cu înregistrări extraordinare, mai noi sau mai vechi.

 

George Enescu. Compozitor şi interpret

Revenim cu neobosit interes asupra înregistrărilor lui George Enescu şi nu încetăm să ne bucurăm de fascinanta sa artă creatoare şi interpretativă.

Puţine personalităţi au fost înzestrate cu atâtea daruri aşa cum a fost el. Dincolo de compoziţiile ce reprezintă cea mai preţioasă contribuţie la evoluţia şcolii muzicale româneşti, Enescu era un violonist de geniu, ovaţionat peste tot în lume, un pianist minunat care a apărut în numeroase rânduri pe podiumul de concert acompaniind mari solişti şi, nu în ultimul rând, un dirijor de anvergură. Toate aceste laturi ale activităţii marelui muzician au rămas gravate într-o seamă de înregistrări, din păcate prea puţine şi uneori defectuoase tehnic.
În seria de restituiri 2015, ce marchează 60 de ani de la dispariţia Maestrului, propunem o selecţie din înregistrările-document realizate de George Enescu la Radio în 1943 şi conservate pe discuri shellac până la fixarea pe CD, program demarat de Editura Casa Radio în 2001, când o echipă formată din Laura Manolache, inginerul Andrei Papudoff şi regizorul muzical Alexandru Pârlea a reconstituit materialul sonor original. Astfel, reuşim să reintroducem în circulaţie câteva înregistrări rămase „exclusivitate Radio România”, cu primă fixare pe CD la Editura Casa Radio.
În Bonus, un dar pentru melomani: George Enescu şi celebrul violonist rus David Oistrah, solişti în Dublul Concert în re minor pentru viori şi orchestră de Johann Sebastian Bach, acompaniaţi de Orchestra Simfonică de Stat a Uniunii Sovietice dirijată de Kiril Kondraşin – concert din 21 aprilie 1946.
(Extrase din prezentarea realizată de muzicologul Olga Grigorescu)

George Enescu. Interpretări istorice din Arhiva Radio România

Editura Casa Radio îşi face o datorie de onoare din a căuta şi valorifica pe compact-discuri înregistrări preţioase din trecutul vieţii muzicale româneşti, cu interpreţi care au contribuit în mod esenţial la propăşirea artei noastre naţionale. Printre acestea, un loc privilegiat îl au cele care au făcut cunoscută muzica lui George Enescu.

Ne-am oprit în albumul de faţă mai întâi asupra câtorva pianişti remarcaţi mai ales prin faptul că au stat mult în preajma ilustrului muzician, Enescu alegându-i să-i fie cel mai adesea acompaniatori în concertele susţinute în ţară. Este vorba de Ion Filionescu (Suita a III-a op.18 pentru pian), Maria Fotino şi Ecaterina Fotino-Negru (Variaţiuni op.5 în La bemol major pentru două piane), Nicolae Caravia (Sonata op.24 nr.1 în fa diez minor pentru pian).
Cel de-al doilea disc al albumului ne oferă ocazia să reconstituim sonor prima înregistrare a Cvartetului nr. 1 op. 16 în Re major pentru pian şi coarde, realizată în 1964 de o formaţie ce o avea din nou în frunte pe Maria Fotino. Şi dacă violonistul Daniel Podlovski era atunci foarte tânăr (avea 25 de ani, dar era deja distins cu premii internaţionale importante), violistul Alexandru Rădulescu şi violoncelistul Ion Fotino (fratele Mariei Fotino) erau vechi colaboratori ai Maestrului, făcând parte din cvartetul cu care el a susţinut adesea concerte camerale.
Două înregistrări pe care le datorăm marelui dirijor Constantin Silvestri la pupitrul Orchestrei Radio, Rapsodia Română op. 11 nr. 1 în La major şi Simfonia concertantă op. 8 pentru violoncel şi orchestră, prima din 1964, cealaltă din 1959, sunt mărturii de ataşament şi probitate artistică în slujba valorificării lucrărilor Maestrului venerat. Rapsodia, pe care Silvestri a dirijat-o de nenumărate ori cu enorm succes şi în ţară şi în străinătate, are mult nerv, culoare şi aer sărbătoresc iar Simfonia concertantă se distinge printr-o fluiditate şi o susţinere expresivă cum nu mulţi interpreţi au reuşit. Un mare merit revine bineînţeles şi violoncelistului Radu Aldulescu al cărui amplu discurs, aproape fără pauză (cum l-a dorit Enescu) rămâne captivant şi divers nuanţat, ca un uriaş poem confesiv.
(Extrase din prezentarea realizată de muzicologul Olga Grigorescu)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO