Ziarul de Duminică

EVENIMENT/ Sala Radio: de la navetă spaţială la catedrală

EVENIMENT/ Sala Radio: de la navetă spaţială la catedrală

Galerie foto realizata de Virgil Oprina

17.03.2010, 15:28 28
Marea orgă instalată in urmă cujumătate de secol la Sala Radio (tip opus 3270), cu celeaproximativ 7.500 de tuburi şi 80 de registre ale sale, a fostconstruită de firma Rieger - Kloss Varhany S.R.O. din Cehia,aceeaşi care a preluat, 50 de ani mai târziu, recondiţionareainstrumentului. Vorbind cu celebra organistă britanică JenniferBate la inceputul săptămânii, imi dădeam seama că, intr-adevăr, numă gindisem niciodată că orga este un instrument de suflat,comandat de un pupitru cu claviaturi multiple, şi nicidecum un pianmai complex. Instalată in incinta sălii de concerte in 1960, orgaajunsese in ultimii ani să nu mai poată fi folosită la adevărata savaloare.
Lucrările de reabilitare a ei auinceput in primăvara anului 2009, când instrumentul demontat a fostpreluat direct din Sala Radio şi transportat integral in Cehia, lafirma producătoare. Procesul de reparaţie s-a incheiat la sfârşitullunii decembrie 2009, când orga era deja instalată inapoi in sală.Când mi se vorbea despre o inşiruire de proceduri precum"inlocuirea tuburilor faţadei, precum şi a unei părţi din celelaltetuburi, refacerea cutiilor de aer, a consolei, inlocuireamotoarelor pentru furnizarea aerului şi a rezervoarelor de stocarea presiunii aerului, inlocuirea cutiei orgii şi a structurii desusţinere a instrumentului", totul suna relativ abstract. Totuşi,când am revăzut-o instalată complet in sală, la locul ei, inpreajma Crăciunului, oferind scenei arhitectura care a consacrat-o,mi-am dat seama cu adevărat de importanţa acestorelemente.
Au urmat alte două luni alocateacordajului, un proces de rafinament şi de durată care avea săfinalizeze o investiţie ce s-a ridicat la aproape 450.000 de euro(sursele de finanţare pentru acest proiect - pentru că intotdeaunase pune intrebarea "de unde au venit banii" - fiind asigurate dinalocaţia bugetară pentru anul 2009 şi din venituri proprii aleRadioului Public).
Orga de concert a Sălii Radio areintregit astfel configuraţia innoită a Studioului de Concerte"Mihail Jora", cea mai mare sală de concerte simfonice şi coraledin ţară (renovată şi ea in 2009), a cărei acustică deosebită orecomandă ca fiind cea mai potrivită pentru astfel demanifestări.
Pentru a marca inaugurareaorgii, Radio România a invitat-o pentru un recital extraordinar deorgă pe britanica Jennifer Bate, una dintre cele mai cunoscute şiapreciate organiste din lume, care a ales pentru acest moment unprogram remarcabil, cuprinzând piese precum arhicunosuta Toccataşi Fuga in re minor de Johann Sebastian Bach, Fantezia şifuga pe tema B.A.C.H. de Liszt, Preludiu, Fuga şiVariaţiuni de Cesar Franck sau Suita gotică de LeonBoellmann. Deţinătoarea unui repertoriu impresionant in domeniulorgii, de la lucrări ale secolului al XVIII-lea la compozitorimoderni, Jennifer Bate a susţinut recitaluri de succes in peste 50de ţări, aflându-se pentru prima dată in România.
Din impresionanta discografie aorganistei fac parte un CD cu transcripţii ale concertelor deVivaldi editat de Unicorn-Kanchana, cinci albume cu integralalucrărilor pentru orgă de Felix Mendelssohn, integrala creaţiei deorgă de Peter Dickinson sau dificile lucrări de Olivier Messiaen.Printre numeroasele distincţii dobândite de inregistrările sale senumără şi prestigioasele Diapason d'Or şi Premiul Discului acordatde critica de specialitate din Germania (Preis der DeutschenSchallplattenkritik). Recent, Jennifer Bate a susţinut recitaluriin Austria, Croaţia, Franţa, Germania, Olanda, Italia, Monaco,Spania şi a susţinut cursuri de măiestrie la Universitatea dinCambridge.
Publicul a avut ocazia de areauzi cea mai mare orgă din România şi una dintre cele mai maridin sud-estul Europei după ani buni de tăcere. Mi-a plăcut săcompar interiorul acestei imense orgi de concert, raportat ladomeniul instrumentelor muzicale, cu complexitatea unei "navetespaţiale", ceea ce poate fi văzut din sală fiind doar faţada, doaro mică parte a "uzinei" pe care o reprezintă orga şi care secontinuă de la lungimea faţadei pe mai mulţi metri inadâncime.
Trebuie să recunosc că,reascultând-o din postura privilegiată a spectatorului unic de larepetiţii, am reuşit să uit complet tot ceea ce se intâmplă inspatele şi dedesubtul scenei, simţind că, de această dată, SalaRadio s-a transformat, treptat, intr-o catedrală. Un loc in caremerită să păşim mult mai des şi cu mult mai mult respect inviitor.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmenteredactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce acondus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza incontinuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica siAdevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe tememuzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroaseemisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelorprivind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de marimuzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" aDictionarului enciclopedic. Este membra a UniuniiCompozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu maimulte premii, printre care Premiul pentru Originalitatea ProfiluluiRadiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 siPremiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor siMuzicologilor din Romania in 2006.

AFACERI DE LA ZERO