Exact în locul unde acum o sută de ani Consiliul de coroană a decis intrarea României în Marele Război de partea Antantei, adică în salonul Cerchez din Palatul Cotroceni, pe 29 iunie 2016 a fost lansată cea de-a opta ediţie a Festivalului de Film Istoric de la Râşnov, o iniţiativă culturală unică de felul ei în această parte a Europei. Organizatorii festivalului (Sorin Mândruţescu, Mihai Dragomir, Adrian Vestea, Nicu Pepene şi inevitabila Irina Margareta Nistor) nu au pretenţia de a rivaliza în vreun fel cu deja celebrul TIFF de la Cluj, cu Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu sau cu FILIT-ul de la Iaşi, ci doar de a oferi cinefililor şi iubitorilor de cultură o salată culturală de vară, „fără covor roşu, fără isterie şi fără breaking news”. Altfel spus, între 29 iulie şi 7 august, în perimetrul Cetăţii Râşnovului, în noul centru pietonal al oraşului, în cinematograful „Amza Pellea”, în Biserica evanghelică se vor desfăşura nu doar proiecţii de filme cu profil istoric, ci şi incitantele prelegeri ale Şcolii de vară ASTRA, expoziţii („Bilet de lup” – în cetate, „Frânturi de istorie” – în turnul Bathory), concerte de muzică elisabetană, dar şi de jazz (Dan Byron & Luiza Zan), târg de carte.
Genericul actualei ediţii a festivalului – „(R)evoluţie” deschide o întreagă paletă de subiecte ce vizează sensul larg al revoluţiilor, al schimbărilor de tot felul, care au dus la cele mai neaşteptate evoluţii istorice, fie că este vorba despre modul în care a fost afectată viaţa noastră din cauza terorismului, despre cum s-au mişcat lucrurile pe plan internaţional de la Crimeea la noua Yalta, sau despre efectele Revoluţiei franceze. Tot în cadrul prelegerilor de la Şcoala de vară, inedite prin rezonanţele lor în contemporaneitate, vor fi conferinţele E.S. ambasadorul SUA Hans Klemm despre Declaraţia de independenţă a Statelor Unite şi cea a E.S. ambasadorul Marii Britanii despre „Shakespeare and Romania: an Enduring Love Affair”.
Filmele ce vor fi proiectate la Râşnov (peste 40) nu sunt blockbustere, dar sunt de văzut şi de discutat, pentru că dau de gândit spectatorului actual asupra zilei de ieri: „La supplication şi The Russian Woodpecker” – despre Cernobîl, „Materik // Continent” – despre ultimul supravieţuitor basarabean al lagărelor cu regim sever din Orientul Îndepărtat Rus (pe care organizatorii se străduiesc să-l aducă la Râşnov), documentarul lui Radu Gabrea „Împărăteasa Roşie – Viaţa şi aventurile Anei” despre Ana Pauker, „Selma” – un film despre Martin Luther King şi Lyndon Johnson, „Consulul din Bordeaux” – despre anul 1940 la Bordeaux şi nu în ultimul rând „Rapsodia bulgară” – despre Holocaust, dar printr-o evocare tandră a copilăriei şi primei iubiri.
Cu începuturi timide acum opt ani, resurse exclusiv private, entuziasme sincere şi de bun simţ, fără orgolii şi veleităţi elitiste, Festivalul de Film Istoric de la Râşnov se dezvoltă, se impune şi atrage prin combinaţia exotică dintre generozitatea ofertei sale culturale şi răcoarea turistică asigurată de o cetate medievală care, depăşind stadiul unui decor cinematografic, a fost salvată astfel de la uitare şi dărăpănare.
Fotografiile îi aparţin autorului