Ziarul de Duminică

Fabulosul Arcimboldo a ajuns la Washington/ de Adrian-Silvan Ionescu

Fabulosul Arcimboldo a ajuns la Washington/ de Adrian-Silvan Ionescu

Fabulosul Arcimboldo a ajuns la Washington

Autor: Adrian Silvan Ionescu

27.01.2011, 23:39 609

La NationalGallery of Art din Washington, D.C. a fost deschisă expoziţia unuiadintre cei mai originali, inovatori şi criptici pictori ai veaculuial XVI-lea, Giuseppe Arcimboldo. Operele sale, destul de puţine lanumăr, sunt răspândite în multe muzee şi colecţii ale lumii, aşa căefortul de a reuni cât mai multe dintre ele într-o expoziţie deanvergură este pe cât de lăudabil pe atât despectaculos.

Artistul a fostunul dintre plasticienii independenţi, greu de categorisit şietichetat, care nu a avut emuli şi nici urmaşi. După dispariţia sa,lucrările au trecut printr-o îndelungă şi nemeritată uitare, pânăce au fost redescoperite de suprarealişti, care şi l-au revendicatpe artist drept înaintaş. Stăpân pe o tehnică impecabilă, minuţiosobservator şi reproducător al naturii înconjurătoare, psiholog şiironist de forţă, Arcimboldo a ştiut să subjuge motivul naturalfanteziei sale debordante spre a caricaturizaumanitatea.

GiuseppeArcimboldo (1526-1593) s-a născut la Milano, ca fiu al unui pictor.A îmbrăţişat aceeaşi carieră artistică şi, până la 36 de ani, alucrat în mediul ecleziastic, executând schiţe pentru vitraliiledomului din oraşul natal, pictură de frescă pentru catedrala dinMonza şi cartoane de tapiserie pentru catedrala din Como. Pe lângăacestea, s-a afirmat prin ilustraţii de faună şi floră atât deapreciate într-o epocă în care ştiinţele naturale erau mareapasiune de "diletanti" a seniorilor laici sau religioşi. De curândau fost descoperite nişte albume cu desene de-ale sale înbiblioteci şi muzee de la Viena, Dresda şi Bologna. Se pare căaceastă înclinaţie către studiul istoriei naturale i-a asiguratviitorul: în 1562 este numit portretist al arhiducelui Maximiliande Habsburg (1527-1576), fiul lui Ferdinand I (1503-1564), împăratal Sfântului Imperiu Roman de Naţiune Germană (1558-1564), care erafratele mezin şi urmaşul la tron al lui Carol Quintul. CândMaximilian devine, la rându-i, împărat în 1564, artistul capătărâvnita poziţie de pictor al Curţii Vieneze, unde deja trăia de doiani.

AFACERI DE LA ZERO