Ziarul de Duminică

Filmul de la care cinematografia noastră poate reîncepe (II)/ de Constantin Stan

Filmul de la care cinematografia noastră poate reîncepe (II)/ de Constantin Stan
10.03.2011, 23:28 180

"Umilinţa", lungmetrajul de debutal lui Cătălin Apostol (semnatar şi al scenariului) este orevelaţie. La premiera filmului, Dan Puric a vorbit despre un actde naştere în cinematografia românească, afirmaţie ce, desigur, vastârni multe valuri, multe adeziuni, dar şi multenegări.

Se vor aduce drept argumentecontra afirmaţiei atât de tranşante realizările cinematografieiromâneşti, dar şi un anume curs luat de aceasta după '89. "Noulval" este adeptul faptului de viaţă mărunt, cu drame ale oamenilorobişnuiţi, ca să nu le zic mărunţi, exprimat cu mijloace care săinducă autenticul. Cei nou veniţi în cinematografie doresc săabolească graniţa dintre viaţă şi film, camera fiind acea oglindăstendhaliană purtată de-a lungul drumului şi care absoarbe tot ceeace se petrece. Scenariile mizează pe frusteţe -uneori pe abuz delimbaj al străzii -, jocul actoricesc este "neartistic". De multeori, senzaţia lăsată este că orchestratorul (regizor, scenarist,actor) acestei lumi nu îşi propune nicio simbolistică, nu urmăreşteab initio nicio semnificaţie. Viaţa este lăsată să năbuiască liber,neîncorsetată de reguli şi de prejudecăţi. Căutat îndelung,explicit şi adesea provocator în cele mai multe filme de până acum,autenticul s-a transformat în contrariul său: artificialitatea.Este o lipsă de verosimilitate a limbajului, este neautenticăîncremenirea într-un studio de televiziune locală în care sedezbate tema revoluţiei, sunt multe secvenţe nerelevante nici cafapte artistice, nici ca fapte umane. Până la urmă, autenticul esteo dimensiune estetică, are o estetică bine definită.

"Umilinţă" este primul film dedupă 1990 care înglobează, într-un firesc de mare creaţie, elementeartistice, cu presemnificaţii, sau cu semnificaţii clar determinateîn viaţă, ele sunt fragmente ale unei existenţe dinainte ca lumeasă se fi destructurat.

Satul, lumea lui Cătălin Apostolse află într-un dramatic proces de disoluţie. Nu mai există niciunprincipiu coagulant, nu mai există normă morală, nu mai existălege, nu mai există nicio autoritate care să ordoneze şi săîmpiedice instalarea definitivă a haosului. Insemnele unei altelumi sunt presărate abil pe tot parcursul filmului, de la zidurilebisericii care mai păstrează chipuri şi scene biblice, până lascrisorile trimise de copilul Marinică tatălui său plecat în lume,de la viaţa normală a lui Dumitru, solară în secvenţa secerişuluicare îi va şi deturna existenţa, până la stinghera imagine a uneivaci pe malul unei ape înconjurate de dealuri sterpe, aride,lipsite de viaţă. Toate acestea sunt înscrise în povestea ce sederulează, astfel încât, cu subtilitate, avem mereu două existenţeaproape suprapuse. Două lumi antagonice. Această «ciocnire acivilizaţiilor» este marea temă a filmului. Civilizaţia coagulatăde norme morale şi credinţă, civilizaţia mercantilă şi fără niciunDumnezeu. Cea din urmă (apărută pe creasta schimbărilor de după1990, precum gunoaiele pe creasta valurilor la inundaţii) seerijează în împărţitoare de dreptate, de adevăr, de autoritate cesancţionează fără să aibă nicio cădere.

Se simte că întreaga echipă acrezut în proiectul lui Cătălin Apostol şi a aderat la viziunea saartistică: reconstituirea în detaliu şi cu acuitate a vieţii reale,dar prin şi cu expresii artistice de la scenografie, lumini, pânăla joc actoricesc. Este evident un film de echipă, dar în care sesimte mâna de fier a regizorului.

Cătălin Apostiol debuteazăstrălucit şi cred că "Umilinţă" va fi un punct de reper încinematografia românească.

CONSTANTIN STAN (n. 28iulie 1951) este licenţiat al Facultăţii de Filologie (1974) aUniversităţii Bucureşti. Laureat al Academiei Române (2004) pentruromanul "Gerda". Cărţile de proză i-au fost premiate de ASPRO,Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti, Festivalul "Poesis" SatuMare, revista "Luceafărul". Premiul APLER pentru jurnalismcultural.

Este prezent de la primul număr,săptămânal, cu rubrica "Reportaj", în Ziarul deDuminică.

Este preşedintele secţiei Proză aAsociaţiei Scriitorilor din Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO