Ziarul de Duminică

Flamenco - parte a unui Bucureşti cosmopolit. GALERIE FOTO

Flamenco - parte a unui Bucureşti cosmopolit/ de Oltea Şerban Pârâu

Fotografii de Ionuţ Staicu

Autor: Parau Oltea Serban

23.03.2012, 00:01 135

Noi, bucureştenii, suntem cei care datorăm foarte mult unor iniţiative culturale precum Festivalul Flamenco clasic şi noile genuri", care - aflat în acest an la cea de a treia ediţie - reuşeşte să se impună ca un element important al ofertei culturale a capitalei României.

Trăsătura puternică a laturii cosmopolite pentru o cultură locală este dată în mare parte de oportunitatea contactului direct, "pe teren propriu", cu exponenţi valoroşi ai unor spaţii culturale diferite şi într-o măsură mai mică de contactele virtuale cu acestea.

De aceea, iniţiativa Institutului Cervantes, prin voinţa domnului Juan Carlos Vidal, directorul aşezământului cultural spaniol din Bucureşti, este cu atât mai importantă. Datorită prezenţei periodice a unor spectacole de foarte bună calitate, care acoperă într-o măsură din ce în ce mai mare această zonă culturală declarată parte a Patrimoniului Imaterial al Umanităţii, publicul acestui festival a cunoscut transformări calitative evidente, trecând de la stadiul primei curiozităţi, la cel de novice şi chiar cunoscător, apt chiar de (deocamdată timide) comparaţii.

Prin acest festival, flamenco, ca sumă a artei dansului, a cântului, a interpretării instrumentale şi chiar a unei particulare arte a evocării, a devenit mai familiar sistemului nostru local de referinţe culturale şi estetice. Chiar dacă în continuare bariera lingvistică reprezintă o problemă, stilul flamenco nu mai este perceput de către cei cât de cât familiarizaţi cu artele spectacolului ca o simplă şarjă de virtuozitate chitaristică acompaniată de bătăi rapide de călcîie şi castaniete. Drumul până la însuşirea universului de semnificaţii dat de detalii ale costumului, ale anumitor şabloane gestuale sau acumulări şi descărcări de tensiuni şi energii este încă lung, dar graţie acestui festival avem speranţa că toate aceste particularităţi ne vor deveni mai la îndemână în a le recunoaşte şi chiar asocia cu stiluri şi genuri aparţinând altor culturi.

De altminteri, ediţia din acest an a contribuit pe deplin la punerea stilului flamenco într-un context cultural internaţional, prin asocierea cu stiluri muzicale diverse, de la jazz, la hip-hop, prin alăturări instrumentale atipice în care chitara, castanietele şi clasicele încurajări "jaleo" sunt înlocuite de pian şi saxofon.

Din ce am putut vedea în această a treia ediţie, ne oprim puţin la deschiderea ce a aparţinut companiei de dans Belen Maya, de la Sala Mare a Teatrului National "I.L. Caragiale". Pe scenă s-au aflat patru artişti care au ilustrat cu brio toate elementele care fac din flamenco un stil muzical-coregrafic unic. La acestea s-a adăugat nota personală a dansatoarei Belen Maya şi a chitaristului formulei, care alături de soliştii vocali au spus o poveste care ar fi captivat fără rezerve tot publicul care a umplut sala Teatrului Naţional dacă ar fi avut un sistem de supra-titraj cu o minimă traducere a textului cântat.

Altminteri, cele întâmplate pe scenă chiar cu ocazia concertului de deschidere au reprezentat o nouă oportunitate de a vedea la noi acasă un tip de performanţă artistică pe care călător in Spania fiind, ai rareori ocazia să o poţi vedea la acest nivel. Nu degeaba plasată în galeria selectă a artiştilor reprezentativi ai genului la momentul actual, Belen Maya a impresionat prin maniera de a umple spaţiul scenic şi a purta cu sine timpii individuali ai celor din sală către pulsaţia când rarefiată, când hiper-accelerată a unui limbaj corporal frust, sangvin, dar în egală măsură interiorizat şi savant dozat pe respiraţii ample şi mişcări ciclice subscrise atingerii momentului culminant.

Au mai fost la această ediţie un spectacol de pop-flamenco cu La Shica, chitară solo, cu Pablo Sáinz Villegas cu două programe diferite cuprinzând muzică de Tarrega, Turina, Rodrigo, Villa Lobos, concertul lui David Palomar, Omagiu flamenco pentru Chavela Vargas la sala ArCuB şi va mai fi recitalul de pian de la Ateneu al lui Jorge Federico Osorio.

Dacă nu aţi ajuns până acum la acest festival, mai aveţi ocazia să prindeţi închiderea festivalului, rezervată jazzului flamenco, cu Dúo Isaac Turienzo (pian) si Jorge Pardo (Saxofon) la Sala Radio pe 25 şi 26 martie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO