Ziarul de Duminică

Foiţe de memorie din Epoca de Aur

Foiţe de memorie din Epoca de Aur/ de Daniel Nicolescu

Foiţe de memorie din Epoca de Aur

Autor: Daniel Nicolescu

10.02.2011, 23:57 67

Muzeul Naţional de ArtăContemporană a alocat etajul trei al sediului său* unei revizităriartistice, în viziune caleidoscopică, a visului de aur al omenirii,comunismul, în variantă românească. Cele patru incizii în cadavrulpomenit sunt instalaţia "Golden Flat" a lui Alexandru Potecă (unbricolaj mai ingenios decât pare la prima vedere), colajelecelebrissimului Ion Bârladeanu, cartea "Epoca de Aur pentru copii"a lui Ştefan Constantinescu, "Amintirile din Epoca de Aur" a luiCristian Mungiu şi trei scurtmetraje semnate CorneliuPorumboiu.

Ansamblul, curatoriat de RuxandraBalaci, deşi a produs reacţii reţinute (pe linia unor acuze delipsă de congruenţă), este ceea ce trebuia să fie. Adică nu rotund,nu preţios critic, nu cu orizont exhaustiv, nu cu aspiraţiideliberative. Dimpotrivă, în ton cu aerul vremii evocate: şocant îndisoluţie, generator de disconfort, o tocană de bune şi înălţătoaresentimente aranjate kitsch şi turnate într-o gamelă deplastic.

Reciclarea lui Mungiu &Porumboiu & Bârlădeanu poate părea o soluţie ieftină pentruscoaterea în "exergue"a lui Potecă & Constantinescu, dar este,cred, mai mult decât atât, în sensul, cel puţin, aleficienţei.

Am nimerit la expoziţie într-o zioarecare a săptămânii, iar publicul (mai ales tineri şi foartetineri) prezent la etajul 3 (mai numeros, desigur, decât lainstalaţia catodică a lui Călin Dan de la parter, aşezată sub unmotto de zile mari şi triste: "Un palat urât de zei şi martor lablestemăţii fără de număr ce-au făcut să curgă - ??? - vieţinevinovate", sau decât la selecţia de minimalisme arhitecturaleutopice de la etajul 1), foia prin toate spaţiile, descoperea,punea în legătură un panou cu altul al expoziţiei, re-producea (subfoarfecele unor elevi supravegheaţi de un dascăl) colaje în spiritBârlădeanu, stătea la filme şi le comenta, cu un interes atât deproaspăt, de autentic, încât mi-am dat seama că atât faimoaselefilme, cât şi nu mai puţin faimoasele colaje nu sunt ceea ce s-arputea numi un acquis comunitar. Nu toată lumea le ştie, iar ceicare le ştiu le pot vedea, acum, într-o lumină care le sporeştesensurile.

Altfel spus, nu sunt doar oumplutură sau o nadă, ci piese dintr-un mecanism articulat. Nuvreau să spun, Doamne fereşte, că aceasta (accesibilitatea) artrebui să devină un principiu de funcţionare a muzeului, ci doar săconstat, cu satisfacţie, că, atunci când antrenează, interactiv,vizitatorii, muzeul pare mai aproape de funcţia sa publică,iradiantă şi programatică.

"Golden Flat" (foto 1-7),instalaţia lui Alexandru Potecă, are un demaraj facil, tautologic,dar, în ultimă instanţă, teribil de seducător în insistenţa lui deparcurs. El închipuie un apartament de bloc din epoca ceauşistă,dar şi, la fel de bine, un apartament de Boc, adică din zilelenoastre. Totul, dar absolut totul e poleit cu aur. Canaturile uşii,frigiderul şi fierul de călcat, aspiratorul şi aragazul, pantofiişi stropitoarea, oglinda de deasupra canapelei din sufragerie şicanapeaua, mileul de pe televizor şi peştişorul de sticlă,bibelourile şi hainele din cuier, toate însemnele pauperităţiipropriu-zise, dar şi ale aceleia ţinând de gustul, cum sugeram,atemporal, al românului mediu.

Lipsesc doar efigiile acestora(nişte trupuri în manieră George Segal, însă daurite) pentru capeisajul să fie desăvârşit aurifer (o paranteză: toată campaniaproRoşia Montana, cu happening-uri stradale, a avut acestprincipiu).

Ne aflăm într-un film despreMidas, în care tot ce atinge regele se transformă în aur. Aici,rămâne însă în joc o ambiguitate fertilă. E totul de aur sau doaraurit? Foiţa metalică acoperă sărăcia sau o descoperă? Şi, până laurmă, rămâne bizareria instalaţiei, care suprafoloseşte un trop defactură metonimică, dar care, de fapt, sondează (şi restituie) cuinteligenţă universul mizeriei, al vulgarităţii, al ferentarizăriicare a marcat spaţiul vital-ambiental al românuluimediu.

Cu circa un an în urmă, a apărutla Paris o carte scumpă, dar care a avut un remarcabil succes depublic: ABC 3D. Era o simplă reinterpretare a litereloralfabetului, care, în momentul când dădeai pagina, lăsa săţâşnească din plan câte o aldină, aducând, în culori şi formespaţiale inedite, o caligrafie neaşteptată şi o viziune aproapeextraterestră asupra alfabetului latin.

Cartea lui Constantinescu (care,cred, ar trebui editată, oricare ar fi costurile, în tiraj de masă,prin sprijinul Ministerului Culturii) este un ABC al ceauşismului.Un ABC 3D (foto 8-10), dar nu pentru uzul delfinului generic, cipentru acela al unui copil obişnuit de azi, aflat la vârstapionierului de ieri. Ies din paginile cărţii şoimi ai patriei,pancarte cu chipul conducătorului iubit, bannere comuniste absurde,imagini uitate ale grădiniţelor, ale centrelor de recoltare asticlelor, ale bulevardelor flancate de oameni entuziaşti, înaşteptarea vreunei coloane oficiale.

Din loc în loc, tragi de câte uncapăt de carton, şi îţi iese în faţă răspunsul la o întrebare detipul "Ştiai că?" Ansamblul este frumos jucat grafic, divers,lămuritor în privinţa multor nuanţe sociale, politice, istorice,culturale, cutumiare care s-au pierdut în freamătul vremurilor. Ocarte anevoie de răsfoit într-un muzeu şi care, tocmai de aceea, artrebui să apară, în regim de urgenţă, în rafturilelibrăriilor.

*) "Golden Flat & Co",deschisă la Muzeu Naţional de Artă Contemporană, între 11.11.2010 -27.02.2011

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în1982, al Universităţii Bucureşti, Facultatea de filologie, secţiaromână-portugheză. Redactor principal (şi, începând cu 1991,grafician copertator) la Editura Eminescu, între 1985-2003.Colaborări (cronică literară, cronică plastică, traduceri) lanumeroase reviste culturale, începând cu 1974. Redactor şiart-director la diverse publicaţii din ţară. A semnat mai multevolume de traduceri şi un volum de interviuri. Din anul 2000 pânăîn 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO