Ziarul de Duminică

FOTOISTORIA BUCURESTILOR / O fotografie inedita a vechiului Palat Cotroceni

FOTOISTORIA BUCURESTILOR / O fotografie inedita a vechiului Palat Cotroceni
25.02.2009, 15:21 1208

Pe verso, cineva a mentionat cu creionul autorul: Carol Popp de Szathmari si anul obtinerii ei: 1877. Este un oval in sepia, de format II mediu. Claritatea este satisfacatoare catre buna, afectate fiind detaliile de pe margini, desigur, din cauza unor imperfectiuni ale lentilei. Forma si formatul fotografiei, mai speciale, conduc la supozitia executiei unui grupaj, prin urmare este posibila gasirea a cel putin inca unei fotografii, palatul si fosta manastire oferind numeroase puncte de atractie. Un alt factor de luat in seama il reprezinta ocazia extrem de rara de a le fotografia.

Fara indoiala ca, daca fotografia a fost executata in anul 1877, obtinerea ei s-a datorat unui eveniment petrecut la Cotroceni, o intalnire a domnitorului Carol I cu ofiterii superiori, de exemplu. Asa s-ar explica si prezenta lui Szathmari acolo, cooptat, la cererea lui Carol Davilla, in Serviciul Sanitar al Armatei, ca fotoreporter de razboi. Nu am reusit sa aflu nimic despre acel eveniment si despre cand a avut el loc, tot ce pot spune este ca arborii desfrunziti si absenta zapezii ma indeamna sa apreciez ca fotografia a fost facuta intre sfarsitul lunii februarie si mijlocul lunii martie. Un alt indiciu: soldatul cu pusca pe umar din apropierea foisorului de lemn (constructie ce data din vremea lui Cuza, cand manastirea – darapanata de cutremurul din 1802 si incendiata in 1821 – a fost restaurata si a devenit resedinta de vara a Domnului) e imbracat destul de gros, semn ca afara era inca racoare, chiar frig.
Datarea nu este atat de importanta daca o raportez la raritatea imaginii si la ceea ce reprezinta ea, la ceea ce releva ea. Vechiul Palat Cotroceni este foarte slab reprezentat iconografic: cateva interioare fotografiate de Szathmari si/sau de Franz Duschek, un exterior luat de departe, din dreptul bisericii Sf. Elefterie Vechi, de Mihai Spirescu, exterior in care se remarca „izvorul lui Brancoveanu", cliseul fotografiei fiind folosit mai tarziu si de Franz Mandy, doua exterioare obtinute din apropiere de M.B. Baer si pana in cinci fotografii ale parcului, cu familia domnitoare si cu mormantul principesei Maria, executate de „fotografii Curtii".
 
 
 
 
                                  


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO