Ziarul de Duminică

Grădina cu poveşti fermecate/ de Elisabeta Lăsconi

Grădina cu poveşti fermecate/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

12.08.2011, 00:04 473

Din Australia cea depărtată s-a ivit o scriitoare foarte interesantă, Kate Morton, dar care are şcoala înaltă a prozei engleze. Scriam acum două sau trei numere despre debutul ei spectaculos, din 2006, cu romanul "Casa de la Riverton", publicat la noi în iunie 2009: carte de citit vara, pe îndelete în răgazul vacanţei, cuprinde povestea a două surori, a poetului sinucigaş şi a casei extraordinare.

În această vară, Editura Humanitas fiction îşi răsfaţă cititorii cu al doilea roman, "Grădina uitată", roman tot atât de frumos, mai complex şi mai interesant: povestea celor trei femei din trei generaţii, cu destinul marcat de acelaşi loc magic - o grădină secretă, în buna şi frumoasa tradiţie a grădinilor englezeşti. Şi nu lipseşte conacul, nici istoria familiei plină de întâmplări dramatice şi sentimente profunde, iubirea dintre frate şi soră, devotamentul şi prietenia verişoarelor, amestecul de ură şi invidie a unei mame pentru intrusa care i-ar umbri fiica.

Cine sunt cele trei femei? Prima este Autoarea, care a născocit poveşti pentru copii destul de stranii, ultima se numeşte Cassandra şi are pasiunea picturii şi a desenului, veriga ce le leagă este Nell. Câteva dintre poveşti sunt inserate în roman, de altfel şi la început şi la sfârşit sunt plasate fragmente minunate dintr-o poveste. Ele, poveştile, au tâlcul lor: le fascinează pe rând pe Nell şi pe Cassandra în copilărie, iar mai târziu au rol de far ce le ghidează şi luminează ca să afle episoadele ascunse din viaţa Autoarei.

Romanul alternează trei fire: povestea lui Nell copil de câţiva ani, jucându-se de-a v-aţi ascunselea cu Autoarea pe puntea unui vas, dar rămasă singură, ajunge în Australia, viaţa Autoarei cu momentele decisive până la plănuita călătorie cu fetiţa pe îndepărtatul continent, între ele drama Cassandrei, nepoata lui Nell, care primeşte o moştenire de care nu avea habar: o căsuţă aproape de fabulosul conac, cumpărată cândva de bunica ei. Aşa că istoriile curg în zigzag, între decenii diferite, mare parte a acţiunii se petrece în Anglia.

Dar marile teme care dau farmec şi frumuseţe cărţii sunt copilăria (fie în mizeria oraşului, fie în grădina cu labirintul ei ciudat), pierderea inocenţei şi destinul orb şi jocurile sale cu fericirea şi nefericirea oamenilor. Ele se proiectează într-o atmosferă când infernală (oraş şi drumuri periculoase), când paradisiacă, prin intuiţia unui suflet al fiecărui loc ce păstrează trecutul şi-l reînvie pe neaşteptate.

Kate Morton scrie mici istorii ale personajelor: Eliza, orfana plină de imaginaţie aduce aminte de copiii năpăstuiţi din romanele dickensiene, Rose, verişoara ei şi îngrozitoarea ei mamă au contururi ascuţite, demne de tăişul satirei sociale a lui Jane Austen, ca să nu mai vorbim de galeria personajelor masculine, ieşite din comun prin pasiunile lor: lordul fascinat de fotografie şi de toate vietăţile şi plantele, tânărul pictor talentat, dar uşor de manipulat de femeile din jur.

În "Grădina uitată" se intersectează ingenios ficţiuni diferite: linia romanului gotic unde abundă misterele, proza cu tentă detectivistă (mi-a trezit pofta să recitesc "Femeia în alb", romanul uriaş al lui Wilkie Collins) şi romanele care au în miezul lor o altă carte (sau un tablou, o anume artă rară sau exotică) care captează ca o oglindă secretele invizibile. Dar, dincolo de miza pe mai multe formule care să atragă cititori cu gusturi diverse, romanul are o construcţie riguroasă, cu multe simetrii şi contraste.

Kate Morton scrie pentru marele public iubitor de poveşti incitante şi-l cucereşte. Din doi în doi ani publică un roman de succes: după "Casa de la Riverton" (2006), urmează "The Forgotten Garden" / "Grădina uitată" - locul 1 în topul bestsellerurilor din Australia, cea mai bine vândută carte a anului în Marea Britanie (după Sunday Times), iar în 2010 vede lumina tiparului cel de-al treilea roman al lui Kate Morton, "The Distant Hours". Aşadar o carte - un bestseller! Va păstra ritmul şi va publica în 2012 al patrulea roman?

Kate Morton, Grădina uitată, traducere din limba engleză de Sânziana Dragoş, Editura Humanitas fiction, 2011, 480 pag.

ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă a filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o teză despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă, oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclul bănăţean", Ed. Univers, 2000).

Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, Caiete Critice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO