Ziarul de Duminică

Grupul celor sase

Grupul celor sase

Vasile Mandici

27.10.2006, 20:04 139

Artistii resiteni par sa fie marcati de un fel de statornicie domestica, precum oamenii de casa multumiti cu savorile si confortul din propria batatura. Cu exceptia celor ce si-au facut rostul, care incotro i-au manat soarta si vrerea, ceilalti, ramasi in urbea de pe vaile Domanului si ale Barzavei, si-au vazut gospodareste de treaba, randuind cu migala si mestesugita ravna fala artistica si culturala a Banatului Montan. Din 1997, plasticienii profesionisti resiteni au propria lor filiala.
Ca mai toata stirpea artistica dinspe hotarul de Vest al tarii, si resitenii sunt mai cunoscuti in centrele artistice banatene si transilvanene, ca si in cele din Serbia, Ungaria, Germania, Austria decat in Capitala. De aceasta data, in Sala "Brancusi" din Palatul Parlamentului, o consistenta si in buna masura reprezentativa selectie de picturi, sculpturi si desene ale celor ce s-au intitulat "6 artGrup Resita" vine sa acopere aceasta lacuna.
Trecand peste unele supralicitari exhibitive ale parcursului expozitional (la Mandici, Trutulescu si Garoiu), aceste sase mini "personale" ale protagonistilor resiteni impresioneaza prin retorica raspicata a expresiei lor plastice, prin conturul stilistic net individualizat si prin alertetea dialogului vizual, pe care il sustin cu orice tip de privitor. Calitatile care le fac lizibil mesajul si crezul estetic.
Ion Bobeica isi provoaca privitorul la un spectacol histrionic ad-hoc. O lume fascinanta de personaje ("lumea ca teatru"), cu portrete recognoscibile (sau cu naturi statice) subtil disimulate in ambiante peisagistice puternic vibrate de tentele cromatice preponderent calde, transparente, in care lumina jubileaza sau ascunde formele ca in traditia europeana interbelica, unde se ingemanau experientele impresioniste, foviste si incipient-cubiste. O pictura a cordialitatii ludice si ironic-amare pe alocuri, precum zambetul arlechinilor sai! Petru Comisarschi ne rasfata in frenezia cu iz suprarealist a formelor lui plutind in spatii imponderabile, colorate viu ori in tonuri catifelate, boticelliene. Ele sugereaza nobile ori sacre materialitati aflate la hotarul dintre vis si realitate. Spectacol vizual amplificat de macro-bijuteriile lui din piatra (marmura, bazalt, ardezie, calcar, cristal de mina, agat), dar si lemn, alama, inox, majolica, aluminiu...
Un univers fascinant de forme religios fasonate, ce pun in valoare calitatile genuine ale materiei, dar si fantezia artistului in cautare de arhitecturi spatiale insolite.
O placuta descoperire este pictura lui Viorel Cotoiu. Un artist in care par sa vegeteze miraculoasele plasmuiri ale omenirii, asa cum ni s-au transmis prin frescele Orientului si Occidentului. Un efect vizual de vestigiu mural, obtinut prin agitatia paienjenisului de linii pe fonduri de albastruri sinilii ori ocruri aurii si rosuri patinate, din care se itesc, ca dintr-o mreaja de mistere, chipuri si siluete humaniforme sau animaliere, ca in icoanele bucovinene, dar si in maniera picturii profane ensoriene.
Adrian Garoiu semneaza o selectie de tablouri cu trei linii stilistice.
Una, pe teme religioase, in spiritul scolii iconistice italiene postrenascentiste. O alta, in compozitii abstracte, cu involburari cromatice ce induc o atmosfera grava, dramatica si meditativa. In fine, portretistica, intr-o savanta suita de modele, de la expresia diafana a desenului rafaelit la notatia expresiva, spectaculoasa, de tip romantic, si de la acestea la pictura ton in ton, ori la cea de factura pop-art, mergand pana la evanescenta sugestiei portretistice abstracte. Vasile Mandici vine cu o pictura a emisiilor cromatice in tonuri radicale, saturate, si a notatiei gestuale intempestive, in nota tendintelor si a retoricii, iarasi la moda acum, a neoexpresionismului abstract, in care aluzia figurativului nu-i chiar intamplatoare. In fine, Marian Trutulescu ni se dezvaluie ca un desenator virtuoz, vizibil influentat de viziunile inca productive ale simbolismului suprarealist. Tehnician remarcabil, stapan pe mijloacele sale de expresie, compune cu usurinta, din arsenalul sau imagistic nelipsind personajul uman arhetipal, scenografia arhitecturala impecabila, dar glaciala, accidentele geomorfice si, in genere, tot ceea ce tine de tensiunea dramatica ori patetica a vietii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO