Ziarul de Duminică

Harta, opera de arta

Harta, opera de arta
12.10.2007, 22:33 24

O adevarata provocare in ceea ce priveste modul de abordare a unor harti geo-politice, expozitia "Finis Mundi" semnata Tara va redeschide anul expozitional de la Anaid Art Gallery. Herbert Marshall McLuhan afirma la un moment dat ca "lumea a devenit un sat", odata cu noile media si cu aparitia audiovizualului, si ca ea avea sa cunoasca o informatizare accentuata care va conduce la o mondializare si mai accentuata. Dar, ce te faci cand, in toata aceasta informatizare, un artist gaseste intr-o scoala, dintr-un sat transilvanean uitat de lume, o serie de harti, intr-o stare precara? Asa s-a nascut Finis Mundi.
Edgard Wind in "Art et anarchie" considera ca arta are puterea daca nu sa distruga statul, cel putin sa-l contrazica. Expozitia "Finis Mundi" aduce in prim plan vointa si dorinta Baronului Samuel von Brukenthal de a instaura un sistem cultural politic in Transilvania. Brukenthal deschide un drum, previzioneaza un parcurs, construieste o colectie impresionanta de opere de arta, cartografie, bibliofilie, pe care le ofera publicului. Brukenthal constituie in secolul al XVIII-lea un sistem muzeal incipient, ale carui evolutii pot fi intrevazute in politica culturala a spatiului anglo-saxon contemporan. Daca Brukenthal instituie sistemul, Tara este cel care il contesta. Ca artist, Tara se simte obligat sa ia atitudine fata de sistem, sa se implice si sa fie preocupat de societatea in care traieste. Daca Brukenthal se zbate intre traditie si modernitate, Tara incearca sa inteleaga traditia, sa conceapa modernitatea si sa traiasca in contemporaneitate. Brukenthal iubea arta, cartile si hartile, era la curent cu tot ce se intampla in Epoca Luminilor. Tara patrunde in Palatul lui Brukenthal din Sibiu si iscodeste resedinta baronului de la Avrig, unde continua sa deseneze harti vechi si noi. In acest context artistic si spiritual, arhitectul Attila Kim va contura o expunere muzeala a hartilor geo-politice, facand trimitere la impresionanta colectie a baronului Samuel von Brukenthal.
Harta devine, in cadrul procesului artistic, un mod de a resuscita evenimente din trecut, dar si o modalitate de a descrie stari actuale. Suprapunerea desenului peste fata existenta a hartii sintetizeaza ideea pe care Tara o are despre teritoriul supus discutiei. Harta devine o baza de discutie si un teatru polemic. Harta devine un instrument, o insiruire de evenimente, un fundal si totodata un link catre un destin, o situatie, o poveste, o istorie. Tara ajunge sa individualizeze prin tot ceea ce face. Tara simte si traieste tot ceea ce deseneaza, proiectele lui artistice devin adesea drame personale, greu de sintetizat si greu de perceput la prima vedere. Tara traieste intr-o lume a lui, vede monstruos si simte visceral. Eroii lui sunt adesea si eroii nostri, doar ca Tara patrunde in adancuri, scruteaza, este atent. Tara se joaca cu Pamantul, cu istoria, cu noi, cu tine, cu mine.

AFACERI DE LA ZERO