Ziarul de Duminică

IconArts… aproape zece/ de Virgil Oprina

IconArts… aproape zece/ de Virgil Oprina

IconArts

Autor: Virgil Oprina

12.08.2011, 00:01 105

De nouă ani, ideea deloc simplă de a integra cursuri de măiestrie artistică în interpretare şi în compoziţie muzicală în programul unui festival care să reunească stiluri muzicale pasibile de înrudire - precum muzica contemporană şi jazz-ul -, la care în timp au fost adăugate şi dansul contemporan, arta actorului şi fotografia, prinde viaţă în fiecare vară, câştigând încet dar sigur noi valenţe.

IconArts a reuşit să devină o marcă. Ideea îi aparţine lui Sebastian Gheorghiu, un tânăr manager în domeniul cultural, care a reuşit să adapteze spiritului autohton - funciar aproximativ - ideea de organizare complexă, care funcţionează de regulă în societăţile riguroase. Nu uşor a fost şi va fi drumul către o reală împrietenire a publicului românesc cu repertoriul, dar mai ales cu spiritul creaţiei artistice contemporane, în general. Pe cât de aproximativi, pe atât de conservatori, românii rămân însă foarte bogaţi la capitolul potenţial.
Deşi pare simplu, Conceptul IconArts reprezintă de fapt rodul unor acumulări şi al unor experienţe cu siguranţă nu întotdeauna fericite.
Sebastian Gheorghiu a pornit - şi bine a făcut - de la câteva idei de forţă, precum integrarea în cultura locală (fie că a fost vorba despre Breaza, în primele ediţii, sau despre spaţiul din jurul Sibiului, la momentul actual) a unor forţe artistice partenere care sunt deschise unui tip de creaţie pus nu de puţine ori sub semnul imediatului. Pentru studenţi, acest concept al parteneriatului se extinde dincolo de relaţia clasică discipol - maestru. Profesorii IconArts, care sunt, în marea lor majoritate, artişti activi care desfăşoară cariere internaţionale, au încă bucuria de a urca pe scenă alături de tinerii lor "studenţi de o vară", în combinaţii scenice şi timbrale dintre cele mai inedite.
De fapt, acest lucru reprezintă ingredientul principal care atrage publicul cunoscător al atmosferei speciale de concert de la Festivalul Internaţional al Academiei IconArts. O atmosferă în care melodia unui telefon - desigur, iniţial, nedorită - poate reprezenta nu o catastrofă, ci doar un acroşaj, un prilej de a potenţa spiritul ludic al unei lucrări. Altminteri, totul se desfăşoară de fapt în palierul neobservabil de către public, în spiritul rigorii, specific înaltei performanţe, fie că este vorba despre lucrările unor clasici ai secolului XX, precum Hindemith sau Stockhausen, sau despre pagina cu cerneala încă neuscată pusă pe pupitru de colegul de la cursul de compoziţie. Pentru că Academia IconArts are şi un concurs dedicat compoziţiilor create chiar pe durata cursului.
De toate acestea şi desigur multe altele, s-au bucurat în ediţia din acest an 110 studenţi, 19 profesori susţinători de cursuri împărţite în zece discipline artistice, precum şi publicul celor 19 concerte care au mers de la genul cameral, trecând prin cel simfonic - susţinut de orchestra IconArts - până la spectacolul multimedia. Concertele au avut loc în localităţile devenite tradiţionale, Sibiu, Mediaş, Sighişoara, Cisnădioara, Cisnădie, Biertan, Reghin în locuri mai mult sau mai puţin convenţionale, cum a fost cazul în acest an cu parcarea din faţa teatrului Gong din Sibiu.
Partenerii, din fericire constanţi, ai Academiei IconArts, au fost Exces Music, Uniunea de Creaţie Interpretativă a Muzicienilor din România, Primăria şi Casa de Cultură a Municipiului Sibiu, proiectul fiind finanţat de Ministerul Culturii şi Patrimoniul Naţional.
Fotografii de Virgil Oprina


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO