Ziarul de Duminică

Încă un premiu prestigios pentru filmul românesc. Aferim!/ de Daniel Nicolescu

Încă un premiu prestigios pentru filmul românesc. Aferim!/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu

07.05.2015, 23:54 126

Duminică, 4 mai, la 18.30 ora locală, a început la Lisabona ceremonia de închidere a festivalului de film independent IndieLisboa, una dintre cele mai importante manifestări de gen din lume, în acest moment. Marele premiu al festivalului, la secţiunea lung-metraj, şi premiul canalelor TVCine & Séries, după 11 zile de proiecţii, au fost acordate filmului românesc Aferim!, în regia lui Radu Jude. Pelicula, deja laureată la Berlin, a stârnit în capitala Portugaliei aplauze vii, cucerind atât inima publicului, mai exigent în materie de valoare, mai avizat şi mai decomplexat decât pe alte meleaguri, cât şi voturile unui juriu de înalt profesionalism.

Luni, marile cotidiene portugheze titrau: „IndieLisboa 2015 premiază filmul românesc Aferim”, „Aferim învingător la Indie”, „Un western românesc ia marele premiu”... iar hora entuziasmului media a fost cu atât mai mare cu cât exclusivismul marca Indie părea că exclude formula premierii unui film deja laureat la un alt (foarte recent) festival.

A douăsprezecea ediţie IndieLisboa, orientată, potrivit lui Miguel Valverde, directorul festivalului, spre „echilibrarea deschiderii spre internaţional cu preocuparea pentru creativitatea locală” şi-a redesenat anul acesta secţiunile, după cum urmează: Competiţia internaţională, cu lung- şi scurt-metraje de ficţiune, animaţie, documentare sau experimentale, finalizate anul acesta sau în cel precedent şi care nu au rulat niciodată în Portugalia, dintre care amintim: Christmas, Again, de Charles Poekel, SUA, Ela Volta na Quinta/ She Comes Back on Thursday, de André Novais Oliveira, Brazilia, Güeros deAlonso Ruiz Palacios, Mexic, Koza/ Goat de Ivan Ostrochovský, Slovacia, Cehia, Listen Up Philip de Alex Ross Perry, SUA, Melbourne de Nima Javidi, Iran, Ming of Harlem: Twenty One Storeys in the Air de Phillip Warnell, Marea Britanie, belgia, SUA, Quand je ne dors pas, de Tommy Weber, Franţa; Competiţia naţională, cu lung- şi scurt-metraje portugheze aflate la prima proiecţie mondială; Silvestre, un nou compartiment, în care s-au „topit” fostele secţiuni Observator, Cinema emergent şi Pulsul lumii, şi care încearcă să dezvăluie opere ale unor tineri cineaşti consacraţi, care au transformat „singularitatea în normă” şi care, prin spiritul rebel, oglindesc profilul întregului festival; Noutăţi; IndieJunior, IndieMusic şi, în fine, Boca do Inferno, una dintre secţiunile cele mai „tari”, mai controversate, mai bizare, care s-a desfăşurat după miezul nopţii, şi ai cărei eroi au fost, între alţii, diverşi zombies, realizatori de filme porno cu probleme existenţiale, nimfomane sau vârcolaci adolescenţi. Trebuie spus că, dincolo formula de programare neobişnuită şi atractivă, IndieLisboa a fost şi este special şi prin faptul că este o arenă care prilejuieşte contactele între invitaţi (realizatori, programatori, distribuitori şi jurnalişti din întreaga lume) şi spectatori, prin activităţi paralele proiecţiilor: dezbateri, seminare, discuţii, concerte.

Dintr-un total de 4.500 de filme primite, IndieLisboa 2015 a selecţionat 260 (86 lung-metraje şi 174 de scurt-metraje, printre care şi Cai-putere al românului Daniel Sandu, foarte bine primit şi el de către public) care au rulat în cele mai importante săli de cinematograf ale capitalei lusitane: Cinema São Jorge, Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema, Cinema Ideal şi Culturgest. Acest din urmă spaţiu, Culturgest (cel care a găzduit în noiembrie 2014 Festivalul Filmului Românesc, realizat de Institutul Cultural Român din Lisabona împreună cu echipa IndieLisboa) a fost şi cel în care a avut loc gala laureaţilor, ale cărei vedete incontestabile s-au dovedit Aferim! şi, pentru competiţia naţională, Os olhos de André, de António Borges Correia.

Prezentat ultimul, „pour la bonne bouche”, cu o secvenţă din film şi un video în care Radu Jude (aflat la Bucureşti) mulţumea juriului şi organizatorilor, Aferim! a ridicat sala în picioare. Mărturisesc că am crezut că traducerea filmului, operată după subtitrarea în engleză (o translare la mâna a doua, foarte riscantă), o să paraziteze mesajul şi o să disipeze farmecul dialogurilor.  Nu s-a întâmplat aşa, iar complicitatea între spectatori şi ecran s-a putut zări pe toate feţele prezente în sală. Premiul a fost ridicat în numele regizorului de către un reprezentant al Institutului Cultural Român din Lisabona, partener constant, de opt ani încoace, al Indie Lisboa.

AFACERI DE LA ZERO