Ziarul de Duminică

Jurnalul unei sinucideri insistent anunţate/ de Elisabeta Lăsconi

Jurnalul unei sinucideri insistent anunţate/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

18.05.2012, 00:05 281

Romanul "Cele treisprezece motive" de Jay Asher are şanse mari să devină un fenomen, dacă nu chiar o carte-cult pentru adolescenţi (atenţie! depăşind valoarea unui bestseller!): drama unei fete americane, care se sinucide, lăsând însă colegilor de şcoală o moştenire care frige tot ce atinge: jurnalul în formă de casete audio, inventariind motivele gestului definitiv: întâmplări din viaţa cotidiană, atitudini, reacţii şi cuvinte ale fetelor şi băieţilor cu care a împărţit nu doar ore de clasă, ci şi amiciţii sau chiar prietenii.

"Cele treisprezece motive" se compune din mărturia lui Clay, singurul coleg care i-ar fi putut deveni prieten bun şi iubit, care primeşte casetele şi ascultă confesiunea de dincolo de mormânt a lui Hannah Baker, află treptat destinatarii mesajului din suita faptelor povestite: toţi au contribuit, pas cu pas, la prăbuşirea interioară din care nu a mai văzut decât o singură cale de ieşire. Hannah Baker rememorează ce a trăit de când s-a mutat cu părinţii în oraş, a încercat să se integreze în noua şcoală, demonstrând că totul contează: fapte şi cuvinte, neintervenţia ori tăcerea, pasivitatea ori indiferenţa.

Confesiunile conturează modul de viaţă american din oraşul de provincie, punctează doar aparent în trecere efectele nomadismului contemporan dintr-un loc în altul, prin efectele dure ce le resimt adolescenţii, obligaţi să se adapteze continuu, insistă pe aspectele ce ţin de vârsta tatonării: petrecerile şi beţiile, experienţe erotice şi nevoia devastatoare a iubirii şi a prieteniei, dar mai ales a înţelegerii, preţul indepedenţei şi al teribilismului. Însă forţa cărţii vine din investigaţia lucidă a răului făcut fără intenţii şi fără conştiinţă.

Fiecare coleg sau colegă au provocat ceva: un trio amical se destramă şi Hannah percepe acut efectul, o listă haioasă de clasificare a fetelor (evident făcută de băieţi chiar în ore) în "bunăciuni" şi "nebunăciuni" duce la plasarea ei în într-o lumină proastă, naşte situaţii incomode, spulberă prietenii şi are urmări pe termen lung. Toţi o vor privi pe Hannah ca pe-o uşuratică, trădările se ţin lanţ, fiindcă fiecare fată se vrea interesantă, îşi construieşte mereu imaginea care s-o facă populară, strălucitoare.

Hannah nu se dezvăluie nimănui, din teama de a nu fi rănită şi batjocorită. Face tentative disperate, cerând ajutor profesorilor. O profesoară ţine ore de comunicare, singurele unde adolescenţii pot vorbi despre ce-i frământă, dar încercarea ei de a propune sinuciderea ca temă a discuţiilor eşuează. Fata caută ajutor şi la alt profesor, care se ocupă de consilierea elevilor (în ordinea alfabetică de la A la G), dar nici el nu intuieşte disperarea ei şi nu ştie să provoace destăinuirea unde ar putea începe salvarea ei.

Prin tot comportamentul din ultimele ei luni de viaţă, Hannah Baker cere ajutor, dar parcă nimeni nu vede şi nu descifrează semnele, nici măcar părinţii şi profesorii care o au sub ochi. Părinţii sunt atenţi doar la dezinteresul ei faţă de şcoală, profesorii nu văd dincolo de suprafaţă, colegii doar înregistrează ca nefireşti unele hotărâri. Profesoara care predă comunicarea le explică semnele ce anunţă gestul sinucigaş, dar nu le observă la Hannah, nici Tony, colegul ei, nu înţelege de ce vrea să-i dea lui bicicleta ei.

În fond, ce i se întâmplă adolescentei? Nu se mai simte bine la şcoală, privită ca o fată uşoară, accesibilă. Îşi vede invadată intimitatea, când o spionează un voyeur, nimeni altul decât un coleg pasionat de fotografii, se simte manipulată de pretinsele prietene, se simte trădată de alt coleg, redactorul unei reviste originale, căci are încredere în el şi fac schimb de caiete cu propriile creaţii, dar el îi fură poezia cea mai bună ca să o publice în revistă, declanşând apoi discutarea ei la ore.

"Cele treisprezece motive" merită citită şi de adolescenţi, şi de cei care i-au trecut pragul, dar mai ales de către părinţi şi profesori. Cartea demonstrează că totul contează la vârsta adolescenţei şi face cât zece cărţi de psihologie aplicată sau ghiduri practice de tipul "Self Help".

Jay Asher, Cele treisprezece motive, traducere din limba engleză şi note de Mariana Piroteală, Editura Leda, 2012, 320 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO