Ziarul de Duminică

Juxtapuneri textile/ de Raluca Băloiu

Dana Dincă, Caligrafia timpului

Juxtapuneri textile/ de Raluca Băloiu

Autor: Raluca Baloiu

26.06.2014, 23:49 237

Tinerii studenţi şi masteranzi de la Facultatea de Arte Textile & Design Textil expun pe simezele galeriei Dana Art Gallery lucrările de final de an. Sub atenta îndrumare a doamnei conferenţiar universitar doctor Daniela Frumuşeanu, absolvenţii ne călăuzesc prin acordurile textile către simbioza dintre corp şi suflet (Cristian Mengheşi), spre arabescurile marine (Loredana Curtu), către tehnologie şi design textil (Delia Dobrescu), spre tainele Universului şi geometria sacră (Vlad Fodor), către caligrafia timpului (Dana Dincă) şi sincretismul dintre natură şi pânzele textile (Andreea Stăncălie).

În proiectul Loredanei Curtu, compoziţii de lumină, culoare şi formă evidenţiază structura şi cromatica mediului acvatic. O serie de arabescuri marine şi sinuozităţi cromatice definesc pânzele tinerei textiliste, toate omogenizate într-un melanj coloristic dionisiac. Rugozităţi şi explozii ritmice de consistenţă a materialului catalizează bidimensionalul, anvizajând timid cea de-a treia dimensiune.

Trupuri metamorfozate în structuri biologice se înmănunchează în forme geometrice, iar panourile imprimate cu forme vegetale vieţuiesc înlăuntrul siluetelor umane. Delia Dobrescu despovărează corpul de consistenţele viscerale, atribuindu-i organicitatea plantelor. Personificări ale emoţiilor profunde, plantele din Sonetul al XVII-lea de Pablo Neruda reprezintă sursa de inspiraţie din instalaţia cu siluete la dimensiune umană a Deliei Dobrescu. Cu trăsături sinuoase, armonioase, efemere, personajele ei se confundă cu mediul natural şi sunt parte din acesta; dar se disting de mediu prin procesul de evoluţie spirituală, desăvârşit prin raţiune şi cunoaştere. Structuri geometrice tridimensionale inspirate din designul suedezilor de la Fulo sugerează metamorfozarea raţională. Compoziţiile pendulează între tehnologie şi design textil, cu un dozaj perfect între bidimensional şi tridimensional.

Dana Dincă radiografiază timpul, ale cărui însuşiri ca schimbarea şi mişcarea le urmăreşte pe rocile sedimentare. Acest parcurs temporal este transpus într-un material neţesut, lâna, prin tehnica împâslirii. Sub formă de sculptură-obiect, rocile sedimentare sunt dispuse circular, iar pe suprafaţa peretului, o copoziţie formată din cinci panouri, acordă consistenţă subiectului Caligrafia Timpului.

Cristian Mengheşi imaginează osmoza dintre corp şi suflet, prin personajele tridimensionale din polistiren, înveşmântate în material textil. În lucrările sale, corpul şi sufletul sunt într-un raport de egalitate, de superioritate, sau dimpotrivă, de inferioritate. Artistul prilejuieşte crearea unor jocuri de putere între cele două elemente, astfel încât unul îl subjugă pe celălalt. Rare sunt situaţiile în care acestea relaţionează de pe aceeaşi poziţie, punându-se în acord, într-un raport interdependent (poate doar în teologhisirea anahoretă).

Andreea Stăncălie înglobează în compoziţiile sale structuri naturale, asemeni lemnului sau pietrei. Tânăra artistă aduce laolaltă elementele care simbolizează natura şi acele elemente antropice, asemeni intervenţiilor de culoare.

Sămânţa, copacul, floarea, fructul vieţii sunt ipostaze simbolice pe care Vlad Fodor le scoate la lumină, asemeni unui alchimist. Toate aceste patru etape constituie modelul iniţial ce a stat la baza creării Universului. Înţesate de simboluri, pânzele sale textile sunt descifrări ale misterului universal. Vlad încearcă să desluşească Tiparul creaţiei pornind de la generatorul celulelor – Oul, trecând printr-un parcurs ciclic, înţesat de trepte iniţiatice. Una dintre aceste etape este Pomul vieţii asemănat sacrificiului hristic. Crucea Răstignirii de pe Golgota este liantul dintre noul şi vechiul om, dintre Noul şi Vechiul Testament, prin care se trece de la vechea lege a talionului la noua lege a iubirii. Hristos coboară la Iad (Anastasis) pentru a readuce în atenţia dumnezeirii iertarea şi iubirea, şi pentru a restabili ordinea pierdută. Foarte sincretic, Vlad aduce în discuţie elementele alchimice şi geometria sacră prin cele cinci solide platonice al căror melanj poate descifra până şi abstracţiunile (gândurile, emoţiile etc).

Expoziţia Tiparele lumii curatoriată de Doamna Daniela Frumuşeanu poate fi vizitată până la 4 iulie 2014.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO