Ziarul de Duminică

La Cartea Românească/ de Claudia Fitcoschi

La Cartea Românească/ de Claudia Fitcoschi

Autor: Claudia Fitcoschi

17.09.2015, 23:52 92

Toamna 2015 la Editura Cartea Românească este anotimpul ieşirii din arhive. Trei studii de mare amploare vor continua proiectul editorial „Rescrierea Istoriei literaturii române”, dedicat cartografierii zonelor albe sau gri ale vieţii literare româneşti.

George Neagoe, în Mizantropul optimist. G. Călinescu şi (de)stalinizarea României, demontează prejudecata că „divinul critic” ar fi fost un caz regretabil al literaturii române; Daniel Puia-Dumitrescu reconstituie Istoria Cenaclului de Luni şi a generaţiei ’80, atât din perspectiva protagoniştilor, cât şi din cea a cercetărilor recente în arhivele CNSAS şi în presa vremii. După parcurgerea a mai mult de două secole de „impresii de călătorie”, eruditul profesor şi istoric literar Mircea Anghelescu publică Lâna de Aur. Călătorii şi călătoriile în literatura română, o carte care hrăneşte „pofta neostoită pentru călătorii” (Matila Ghyka) a turistului contemporan şi dezvăluie trasee necunoscute pentru visătorii cititori în hărţi. 

Continuă un alt proiect ambiţios al editurii coordonat de Carmen Muşat şi Oana Crăciun,  Seria de autor „Gheorghe Crăciun”, prin publicarea controversatului roman Compunere cu paralele inegale – una dintre cele mai frumoase poveşti de dragoste din literatura română – şi a volumului de eseuri de o tulburătoare actualitate Scriitorul şi Puterea, care demonstrează că a fi în opoziţie este condiţia firească şi obligatorie a scriitorului.

Dacă anul editorial 2015 s-a deschis cu un regal de romane – Şoseaua Virtuţii. Cartea Cîinelui de Cristian Teodorescu, Istoria Regelui Gogoşar de Radu Aldulescu, Femei răspântii imprevizibile de Constantin Abăluţă, Vremea moroiului de Viorica Răduţă, Muşcând din moarte ca din ciocolată de Cela Varlam, Mierla neagră de Radu Ţuculescu, Nicio clipă Portasar de Cătălin Pavel, Moartea lui Siegfried de Octavian Soviany, Ghetsimani ’51 de Dan Stanca şi debutul excepţional Fotograful Curţii Regale de Simona Antonescu –, care deja au căpătat notorietate, e rândul unei cărţi fabuloase care va face istorie: Trilogia Corso de Daniel Vighi. O poveste multidimensională – doar în aparenţă cuprinde trei romane – a ultimei jumătăţi de veac din viaţa Timişoarei. Liliana Corobca, autoarea bestsellerului Kinderland, surprinde din nou prin explorarea unei zone interzise în romanul Imperiul fetelor bătrâne.

Profesorul Eugen Negrici a decis să îşi publice jurnalul din perioada 1976-2015. Cei 40 de ani de însemnări ale criticului, devenit celebru odată cu publicarea istoriei îndelung dezbătute Iluziile literaturii române, se constituie într-o cronologie îmbogăţită cu glosările din prezent pe marginea anilor în care jurnalul, chiar închis într-un sertar, era secret şi faţă de el însuşi. Sesiunea de toamnă va restabili adevărul.

Colecţia de poezie a fost completată anul acesta de un debut remarcabil Noaptea de gardă de Ionelia Cristea. Alţi tineri poeţi au confirmat: Linda Maria Baros, Înotătoarea dezosată. Legende metropolitane; Moni Stănilă, Colonia fabricii, Dmitri Miticov, Dmitri: Genul cinic, Andrei Doboş, valea rea, Vlad Drăgoi, Eschiva, alături de poeţi consacraţi: Gheorghe Vidican, Ochii hăituiţi de trădare, Ion Pop, Casa scărilor. Sunt în pregătire volumele: Cartea poemelor mele nescrise de Varujan Vosganian şi Puţin sub linie de Robert Şerban.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO