Ziarul de Duminică

Liszt 200 – un festival memorabil/ de Oltea Şerban-Pârâu

Liszt 200 – un festival memorabil/ de Oltea Şerban-Pârâu

Liszt 200 – un festival memorabil/ de Oltea Şerban-Pârâu

Autor: Parau Oltea Serban

28.10.2011, 00:00 69


În seara de 27 octombrie se încheia la Cluj Festivalul"Liszt200",cea mai complexă manifestare dedicată anului Liszt în România.
Cei care mai credeau că Liszt (foto 1) a fost în primul rând un mare pianist, dacă au asistat la acest festival au avut toate motivele ca la finalul acestuia să-şi fi reconsiderat opiniile, pentru că atât prin prisma varietăţii, cât şi prin cea a diversităţii manifestărilor programate, Festivalul Liszt 200 organizat între 6 şi 27 octombrie de Opera Maghiară din Cluj (foto 2) şi conţinând o complexă serie de concerte şi spectacole desfăşurate în mai multe săli din oraş precum Opera Maghiară, Academia de Muzică "Gheorghe Dima", Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Biserica Reformată, Casa de Cultură a Studenţilor, a depăşit aşteptările.

Cei 200 de ani de la naşterea lui Liszt s-au împlinit chiar în luna octombrie, mai precis pe 22 octombrie, când la Cluj s-a organizat un simpozion internaţional de muzicologie şi a avut loc dezvelirea Plăcii Memoriale de pe clădirea Redutei (azi Muzeul Etnografic) unde a concertat Liszt în anii 1846 şi 1879.

Deschiderea festivalului a fost marcată de un concert susţinut de orchestra Operei Maghiare din Cluj şi de Corul Radiodifuziunii Maghiare din Budapesta, atmosfera concertului conţinând în prima parte coruri a cappella din repertoriul maghiar (dirijor: Csaba Somos din Budapesta) şi în a doua parte Missa Solennis de Liszt, lucrare în primă audiţie dirijată de Balázs Kocsár (Budapesta), fiind în acord cu numele lucrării vocal-simfonice pe care gazdele şi-au propus să o prezinte pentru prima oară publicului clujean. Deşi romantismul scriiturii lisztiene era prezent în fiecare moment, totuşi esenţa liturgică a lucrării era cea care domina.

De altfel, ideea originală a acestui festival pe care a propus-o directorul artistic al acestuia, Joseph Horvath, a constat tocmai în identificarea câtorva lucrări ample vocal-simfonice neprezentate anterior în România, una dintre acestea fiind şi cea din închiderea festivalului, Legenda Sfintei Elisabeta de Liszt, prezentată în interpretarea orchestrei Operei Maghiare din Cluj şi a Corului Academic Radio din Bucureşti, dirijor Jozsef Horvath, acest ultim concert fiind transmis în direct de posturile Radio România Cultural şi Radio România Muzical, prezenţa corului bucureştean la Cluj fiind iarăşi un eveniment notabil, fără precedent în cei 70 de ani de istorie ai ansamblului. Un alt punct interesant al festivalului a fost şi spectacolul din 13 octombrie, cu titlulSfinţi şi demoni - fantezie scenică despre viaţa şi creaţia lui Franz Liszt (regizor şi dirijor György Selmeczi).

La mijlocul festivalului, directorul artistic al acestuia, Jozsef Horvath, declara: "Festivalul s-a bucurat de un real succes şi în ceea ce priveşte publicul, în această direcţie putând aminti recitalurile de pian sau recitalul de orgă, la care sălile au fost arhipline." Totuşi, în memoria publicului vor rămâne cu siguranţă marile opusuri vocal-simfonice, care au fost ascultate pentru prima oară acum.

Un alt element deosebit, care de altfel va rămâne ca o mărturie a acestui efort organizatoric în premieră realizat de Opera Maghiară, este site-ul evenimentului, www.liszt200.ro, un site în trei limbi - română, maghiară şi engleză - cu o grafică modernă şi conţinând în afara elementelor legate de program şi un amplu studiu monografic consacrat celor două vizite artistice ale lui Franz Liszt la Cluj.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO