Ziarul de Duminică

Locuri unde voi fi – o lecţie de artă în Portugalia/ de Daniel Nicolescu. GALERIE FOTO

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Daniel Nicolescu

08.08.2014, 00:18 208

O expoziţie-eveniment s-a deschis, pe data de 15 iulie, la Museu Nacional do Azulejo din Lisabona. Deşi se află doar pe locul al treilea al celor mai vizitate muzee din Portugalia, MNA este o instituţie-far a artei lusitane, un spaţiu mitic pentru ceramiştii din întrega lume şi, probabil, cea mai reprezentativă ilustrare a felului în care portughezii au înţeles să ducă pe culmile perfecţiunii artele focului.

În afara uriaşei expuneri permanente – care culmină cu pereţii de faianţă albastră ai bisericii Madre Deus – coconul în jurul căruia s-a ţesut întreg muzeul – MNA găzduieşte cu zgârcenie şi spirit exclusivist, în două mari săli, expoziţii temporare. Penultima expunere de aici – Terra Ignis, semnată de Barceló şi ultima – o panoramă a porţelanului chinezesc şi a influenţei sale asupra artei portugheze – vorbesc de la sine despre criteriile de rigoare şi de calitate artistică care guvernează selecţiile temporare.

Azi, iată, a reuşit să poposească aici, la invitaţia Institutului Cultural Român din Lisabona şi a Museu do Azulejo, pentru mai bine de trei luni (până la 1 noiembrie 2014), prima expoziţie a unui artist român. E vorba despre Locuri unde voi fi (Lugares onde estarei) a Cristinei Bolborea.

Ne aflăm în faţa unei selecţii de circa 150 de piese din opera autoarei, care au fost puse în scenă somptuos, rafinat, într-un concert de lumini şi spaţii întunecate, de contrast, cu efecte de o teatralitate studiată, învăluitoare.

Grupurile de obiecte ceramice fac parte din câteva cicluri tematice obsesive, a căror dominantă este dată fie de cromatică (Siena, Mă numesc turcoaz), fie de profilul obiectului re-interpretat în spiritul ceramici (podoabele – Bijuterii din cutia neagră, ţesăturile – Covoarele maeştrilor), fie de maniera grafică în care sunt „intarsiate” (Ace de chiparos, Locuri unde voi fi, Fiecare regiune pustie are un centru). O diversitate uluitoare, care vorbeşte nu doar despre uşurinţa de factură alchimică cu care artista mută realităţile acestei lumi din regnul lor specific în acela al ceramicii, ci şi despre un imaginar incandescent, exploziv, care seduce prin forţa cu care proiectează iluzii. Şi, cu toate acestea, „gheara” Cristinei Bolborea poate fi recunoscută în fiecare dintre întruchipările ei de porţelan, gresie, sau ceramică, în broderiile de indicibilă minuţie pe care le aplică pe faţa lutului.

Momentul vernisajului a gratificat generos eforturile artistei de a alcătui una dintre cele mai izbutite, mai rotunde expoziţii personale pe care am avut prilejul să le văd, prin prezenţa unui public masiv (circa 200 de persoane), a unui interes neobişnuit din partea mass-media portugheză şi a unor elogioase prezentări inaugurale. Aş cita doar cuvintele directoarei Museu Nacional do Azulejo, criticul şi istoricul de artă Maria Antónia Pinto de Matos: „Magia a locuit, odinioară, în acest spaţiu. Prezentă în inele ciudate şi minuţioase, piese fascinante unde şi-au găsit adăpost djinn capricioşi.  În aceste bijuterii, sub anumite efecte ale luminii, încă putem ghici privirea acestor fiinţe fantastice, rafinate şi maliţioase, eradicate din spaţiul existenţial de progresul crescând al raţiunii.

Acestea sunt doar câteva din imaginile evocate de obiectele create de Cristina Bolborea. Senzualitatea şi exotismul unei lumi apropiate iluzoriu, dar în realitate atât de departe. Posibilitatea de a alimenta fantezia şi imaginaţia, de a încuraja creaţia şi transmiterea poveştilor. Multe ar fi de spus despre soluţiile estetice găsite de către artistă. Am putea vorbi despre influenţe şi referinţe. Credem, însă, că cea mai mare realizare a sa este capacitatea obiectelor pe care le-a creat de a evoca naraţiuni, fapt care, într-o lume tot mai (i)raţională, este, în sine, o performanţă demnă de elogiat...”

A vorbi, în termeni de excelenţă, limbajul ceramicii în propria lui patrie este, credem, o performanţă care merită lăudată şi care o situează pe Cristina Bolborea în galeria celor mai importanţi artişti români contemporani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO