Ziarul de Duminică

Luna în apă – de la Zen la caligrafia japoneză/ de Radu Constantinescu

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Radu Constantinescu

12.11.2015, 23:37 203

O expoziţie de o frumuseţe aparte, inefabilă, poate fi vizitată în aceste zile la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca.  Titlul său, „Luna în apă”, un concept clasic din estetica japoneză, avertizează de la bun început că intrăm pe teritoriul sacru al culturii Extremului Orient, mai precis în zona caligrafiei japoneze, care şi-a găsit în România un tălmăcitor cu har. Autorul superbelor caligrame expuse pe simeze este un artist român care de aproape un deceniu s-a apropiat cu dragoste şi dăruire de graţia şi expresivitatea acestor semne atât de specifice spiritualităţii nipone. Este vorba de Rodica Frenţiu, de la Universitatea Babeş-Bolyai. Profesor universitar la Facultatea de litere a Universităţii clujene, fină cunoscătoare a culturii şi civilizaţiei japoneze, Rodica Frenţiu a publicat în ultimii ani numeroase studii consacrate caligrafiei, precum şi mai multe traduceri din literatura modernă şi contemporană niponă.

Expoziţia reuneşte  28 de lucrări, unele de ample dimensiuni, aparţinând tipului de comunicare artistică superioară care este caligrafia. Un maestru japonez al genului spunea că aceasta este muzică neauzibilă care transmite pe hârtie, în alb şi negru,  melodia sau ritmul pe care le simţi în inima ta. Fără îndoială, are dreptate. Picturile (le numesc convenţional astfel, deşi ele sunt infinit mai mult decât atât) devin adevărate poeme vizuale, meditaţii care acced la o realitate metafizică.

Priviţi lucrarea care dă titlul expoziţiei „Luna în apă” (foto 1). În partea superioară a imaginii este sugerată luna, iar jos – apa. Recompunerea celor  două elemente ilustrează conceptul. Sintagma „Luna în apă” este legată de logica Zen, care suspendă eventualele contradicţii şi negaţii care pot exista în această lume. În simbolistica Zen, luna în apă este adevărata lună, pentru că astrul ceresc poate fi reflectat într-o picătură fără să i se modifice calitatea. Aşadar, o simbioză perfectă în care se întâlnesc două substanţe pentru a se transforma în ceva fără substanţă, fiecare din cele două respectând calităţile celeilalte. Apa redă strălucirea lunii, iar luna claritatea apei. Această sintagmă vorbeşte în mentalul extrem oriental despre Frumuseţea întristată a lumii care trece.

Interesant este şi felul în care artistul transpune în desen conceptele filosofice amintite. În mâna sa, pensula materializează o singură linie de desen, savant contorsionată, realizată dintr-o singură mişcare, fără corecturi ulterioare, rod al multor zile şi nopţi de meditaţie. Când artistul pune tuşa pe pergament, deja opera există în sufletul său. Totul pare spontan, dar este o spontaneitate trudită, chinuită, îndelung elaborată. Cu alte cuvinte, o unică mişcare în ritmul unei respirări, realizată cu un instrumentar extrem de redus – pensulă, tuş negru şi hârtie albă din orez; aceasta este caligrama!

La vernisajul expoziţiei, Rodica Frenţiu desluşea celor prezenţi tainele scrierii japoneze. Pentru a citi un ziar ai nevoie de 1945 de caractere / ideograme. Fiecare ideogramă reprezintă un cuvânt. Japonezii au împrumutat aceste caractere de la chinezi în secolul al VII-lea. Astăzi, doar circa 200 seamănă în cele două limbi. Restul ideogramelor au fost simplificate şi arată altfel decât împrumutul de origine. Iar caligrafie înseamnă interpretarea caracterelor respective. Japonezii consideră că fiecare dintre aceste caractere are legătură directă cu realitatea; iar luna din caligramă este, de fapt, luna de pe cer foarte simplificată. În acest fel, ideograma nu mai este un simplu cuvânt, ci frumuseţea însăşi.

Expoziţia Rodicăi Frenţiu este fascinantă. Fiecare caligramă propune un drum al revelaţiei, fiecare revelaţie deschide noi ferestre spre înţelegerea relaţiei dintre semnul grafic şi natură. Discipol de un deceniu al doamnei Senshu Nishida, una dintre cele mai apreciate personalităţi din Japonia în domeniul artei caligrafiei, Rodica Frenţiu aduce în peisajul artistic românesc (prin pictură, dar şi prin traduceri) mesajul profund al spiritualităţii unei culturi milenare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO