Ziarul de Duminică

Mă exasperează să lucrez cu tine (II): Parentajul la firmă

Mă exasperează să lucrez cu tine (II): Parentajul la firmă

Autor: Katherine Crowley, Kathi Elster

13.04.2012, 00:03 135

Mecanicul guraliv

Burt lucrează ca mecanic şef la o mare reprezentanţă de automobile. Cel mai bun mecanic din subordinea sa, Karl, întruneşte toate calităţile pe care orice şef şi le-ar dori de la angajaţii săi - e competent, de încredere, neobosit şi mereu prezent. Cu o singură excepţie. Karl are nevoie de foarte multă atenţie atât din partea lui Burt, cât şi a celorlalţi mecanici de la garaj.

Karl vorbeşte fără contenire. Sporovăieşte mereu şi mereu despre cele mai mici detalii ale vieţii sale. De la traficul în drum spre serviciu, la ce a mâncat la micul dejun, la emisiunile TV la care s-a uitat noaptea trecută, Karl povesteşte fără oprire. Dacă unul dintre ceilalţi mecanici adresează o întrebare nevinovată, cum ar fi "Cât e ceasul?", Karl îi dă un răspuns în cinci minute. Poveştile lui interminabile le distrag atenţia celorlalţi şi sunt o mare pierdere de timp.

Karl are o metodă pentru a se băga şi-n sufletul lui Burt. Cel puţin o dată pe zi, Burt se întoarce şi dă din greşeală peste Karl. Angajatul neobosit îl abordează rapid pe Burt cu numeroase întrebări despre fiecare dintre maşinile la care lucrează. Adesea, Karl doar vrea să i se confirme că face ceea ce trebuie pentru a repara un vehicul. Deşi Karl este un mecanic excelent, personalitatea lui de "cerşetor de atenţie" îl calcă pe nervi pe Burt şi-i scoate din sărite pe ceilalţi mecanici. Burt hotărăşte că trebuie să aplice în mod serios "parentajul la firmă", în cazul acestui angajat incomod.

Parentajul la firmă

1. Karl trebuie să cunoască în detaliu aşteptările angajatorului: Burt îl scoate pe Karl la o cafea pentru a discuta despre viitorul lui la garaj. În timp ce servesc cafeaua şi gogoşile, îi spune angajatului său entuziast că face parte din slujba lui să se înţeleagă bine cu ceilalţi colegi de serviciu. Îi explică lui Karl că pălăvrăgind încontinuu la garaj îi distrage pe ceilalţi de la lucru. "Trebuie să încetezi. Când lucrezi la locul tău, abţine-te te rog să mai vorbeşti. Poţi să discuţi cât ai chef în timpul pauzelor şi după serviciu".

Dar, totodată, Burt impune o nouă regulă: Karl trebuie să-şi limiteze întrebările cât mai mult. "Eşti un mecanic extrem de capabil. Cunoşti răspunsul la 95% din întrebările pe care le adresezi. Dacă e ceva urgent, notează-ţi pe ceva şi pune-o în cutia mea pentru corespondenţă". Burt îl asigură pe Karl că va veni să-l verifice de trei ori pe zi la locul său de muncă. Burt încheie conversaţia cu un avertisment: "Dacă vei continua să mă deranjezi pe mine şi pe colegii tăi de serviciu, e posibil să trebuiască să-ţi cauţi altă slujbă. Ai la dispoziţie două săptămâni ca să îţi revii".

2. Karl are nevoie de feedback consecvent: Karl e de acord să-şi redreseze comportamentul. În ziua următoare, merge la biroul său şi lucrează temeinic, fără sporovăieli. La sfârşitul zilei, Burt verifică şi îl laudă pentru că a reuşit să se abţină de la discuţii. "Azi a fost foarte bine. Ţine-o tot aşa".

3. Karl va testa terenul: În ziua următoare, Karl încearcă să-l abordeze imediat pe Burt cu obişnuitele lui întrebări de baraj. Burt îl întrerupe în mijlocul unei propoziţii şi-i spune, "Nu-ţi pot răspunde acum la întrebări. Ori le scrii pe o hârtie şi le pui în cutia mea, ori aştepţi până ajung la locul tău de muncă, înainte de pauza de prânz".

4. Instrumentele de lucru în afaceri sunt cei mai buni prieteni ai angajatorului: Burt pune la dosar conversaţiile purtate cu Karl - incluzând ce schimbări de comportament a solicitat. Urmăreşte comportamentul lui Karl timp de două săptămâni şi îşi dă seama dacă e bine să-l ţină sau să-l concedieze.

Fragment din volumul "Mă exasperează să lucrez cu tine. Cum să scapi din capcanele emoţionale de la serviciu", în curs de apariţie la Editura Trei, în colecţia "Psihologie practică". Traducere de Dana Ţabrea. Subtitlurile aparţin redacţiei.

Autoarele: Katherine Crowley este psihoterapeută formată la Harvard, iar Kathi Elster este specialistă în consultanţă managerială.

AFACERI DE LA ZERO