Ziarul de Duminică

MEMORIA CARTII POSTALE / Gopo, primul invingător român la Cannes

MEMORIA CARTII POSTALE / Gopo, primul invingător român la Cannes
12.08.2009, 14:37 149
 

In acel film, Ion Popescu Gopo a creat, cu o mare economie de linii, un omuleţ care, spre deosebire de Mickey Mouse, era interpretul marilor subiecte ce frământau lumea acelei epoci. Raţionamentul creator al lui Gopo a fost extrem de simplu: "Când am văzut că nu pot să egalez perfecţiunea lui tehnică, am inceput să fac filme anti-Disney. Deci frumuseţe - nu, culoare - nu, gingăşie - nu. Singurul domeniu in care puteam să-l atac era subiectul". Reţeta succesului la Cannes, in urma cu o jumătate de secol, a lui Gopo – forţa şi originalitatea subiectului - pare să fi rămas perfect valabilă atât in cazul creaţiei "4,3,2" a lui Mungiu, cât şi a "Morţii domnului Lăzărescu" de Cristi Puiu. La vremea respectivă, insă, criticul de cinema Georges Sadoul motiva astfel recunoaşterea inovaţiei aduse de creaţia lui Gopo pe plan internaţional: "Filmul său acumulează in zece minute idei poetice intr-o povestioară umoristică plină de ritm şi imaginaţie. Este foarte important că filmul său nu datorează cu rigurozitate nimic nici lui Disney, nici lui Grimault, nici şcolii cehoslovace, nici celei sovietice. Acest filmuleţ a fost la Cannes o descoperire ce trebuia semnalată prin strălucirea unui mare premiu". Un an mai târziu, in 1958, Gopo a obţinut cu filmul său "7 Arte", Marele Premiu pentru cel mai bun film de animaţie la Festivalul de Film de la Tours, Franţa, performanţă pentru care i-a fost dedicată, jumătate de secol mai târziu, o emisiune de mărci poştale editate de Romfilatelia cu ocazia expoziţiei internaţionale EFIRO 2008 desfăşurate la Bucureşti.

Tot in 2007, anul triumfului lui Mungiu la Cannes, in Romania a avut loc prima ediţie a Galei premiilor industriei cinematografice româneşti purtând numele lui Ion Popescu Gopo, singurul cienast român menţionat in marile enciclopedii cinematografice. Astfel Gopo a devenit nu un nume de premiu naţional, ci referinţa pentru creaţia cinematografică românească autentică. Deşi a mai făcut şi alte filme de animaţie, pentru a se aventura apoi şi in filmul cu actori in genul SF, basm, feerie ("Paşi spre Lună" in 1963, cu Radu Beligan şi Grigore Vasiliu Birlic sau "De-aş fi Harap-Alb" in 1965, cu Florin Piersic), fie pentru că nu a dispus de resursele tehnice şi financiare ale unui Stanley Kubrick sau Steven Spielberg, fie pentru că momentul său de graţie creatoare se consumase in Scurta istorie a omuleţului său, Gopo nu a mai inregistrat alte succese notabile. A fost insă vicepreşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Filmului de Animaţie, preşedinte al Asociaţiei Cineaştilor din România, director al secţiei de film din cadrul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, funcţii importante şi semnificative pentru un cineast dintr-o ţară comunistă. In anii 60+70, nici un alt regizor român care nu cumula şi carisma unui actor-vedetă (din categoria Sergiu Nicolaescu) nu a fost subiectul a trei cărţi poştale ilustrate, dintre care intr-una Gopo apare alături de Roger Moore, un actor din cealaltă parte a Cortinei de Fier, care se bucura de o enormă popularitate datorită serialului de sâmbătă seara "Sfântul".
Ion Popescu Gopo a murit la 66 de ani, pe 29 noiembrie 1989, in urma unui infarct provocat de efortul de a-şi impinge in curte maşina inzăpezită pe trotuar. Scurtă istorie.      
 
 

CĂLIN HENTEA (n. 2 mai 1958), inginer politehnist (1983) şi doctor (Magna cum Laude) in ştiinţe militare, a fost ofiţer in cadrul M.Ap.N. (1986-2008), lucrând ca jurnalist militar de televiziune si presă scrisă şi apoi ca ofiţer specialist in operaţii psihologice in cadrul NATO. A efectuat misiuni NATO in Kosovo şi Afganistan. A publicat mai multe volume despre propagandă, război mediatic şi istorie militară in România şi Statele Unite. Din 2008 este colaborator permanent al "Ziarului de Duminică" şi revistei "Flacăra".  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO