Ziarul de Duminică

Misterul unei Domnişoare Pogany (I)/ de Paul Angelescu. GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Paul Angelescu

23.05.2013, 23:48 1357

Este sau nu o piesa originala, turnata si finisata de maestrul sculpturii moderne mondiale? Raspunsul este incredibil de complicat, cu o miza de zeci de milioane de euro si cu multe acuzatii de fals si inselatorie pe piata mondiala a operelor de arta. Lucrarea de bronz a calatorit in patru tari si a fost examinata de autoritati ale statului, dar si de cei mai mari experti ai lumii in operele lui Brancusi. Se spune ca fiecare om moare de doua ori. Odata cand inceteaza sa mai respire si a doua oara cand i se pronunta numele pentru ultima data.

Daca este adevarat, atunci Constantin Brancusi e mai viu ca niciodata. Numele sau este pe buzele pasionatilor de arta, al cercetatorilor, dar al politistilor. Operele sale au ajuns la valori care insumeaza multe zerouri. De mai bine de patru luni, o sculptura din bronz intitulata Domnisoara Pogany, care poarta o semnatura atribuita lui Constantin Brancusi, se afla in custodia Politiei Capitalei. Si face obiectul unuia dintre cele mai complicate dosare penale in lumea artei care a ajuns vreodata pe masa autoritatilor romane. Politia incearca sa afle daca piesa e originala sau doar un fals. Deocamdata fara succes. Bronzul s-a plimbat in ultimii 10 ani prin patru tari , a trecut prin mainile mai multor experti internationali dar si prin seifurile unor importanti oameni de afaceri. In timp ce autoritatile noastre au alte prioritati cand vine vorba de Brancusi, cazul Pogany-ului misterios arata cat de putin pregatiti suntem de fapt pentru a gestiona situatii legate de opera marelui sculptor.

Brancusi este cel mai cunoscut artist roman din lume. Operele sale stau la loc de cinste in cele mai importante muzee: de la New York la Paris, din Suedia pana in Australia. Iar cand ajung la licitatii, pe sculpturile sale se confrunta miliardari precum Bill Gates sau Carlos Slim.

Este cel mai bine vandut sculptor modern din lume, dar si unul dintre cei mai prezenti pe piata neagra a artei, estimata la 6 miliarde de dolari anual.Operele sale au doborat de trei ori recordul mondial de pret. In 2002 , sculptura Danaide s-a vandut cu 18 milioane de dolari. Anul 2005: Pasare in Spatiu este adjudecata cu 27,5 milioane de dolari. In 2009, Doamna L.R., detinuta de faimosul designer Yves Saint Laurent, se vinde cu uluitorul pret de 37de milioane de dolari.

Doctorul Mohanad Al Kailani este un sirian venit in Romania inainte de revolutie. Un om aparent simplu, pe care daca l-ai vedea pe strada n-ar iesi cu nimic in evidenta. Povestea lui pare insa desprinsa dintr-un film de la Hollywood, cu milionari ascunsi, experti internationali, laboratoare nucleare si criminalisti. Mohanad Al Kailani sustine ca este posesorul unei vaste colectii de arta. Cea mai valoroasa piesa din colectia sa este o Domnisoara Pogany, pe care apare semnatura lui Constantin Brancusi. Este convins ca detine un original. Spune ca a gasit-o in 2002 in Siria, in casa unor colectionari evrei.

Al Kailani sustine ca familia colectionarilor evrei a fost de acord sa-i dea sculptura, in schimbul catorva desene ale pictorului Victor Brauner. „Acest om nu stia valoarea adevarata a acestei lucrari. Poate sa ajunga la 30 sau 40 de milioane,” declara el.

Intr-adevar, o Domnisoara Pogany originala poate ajunge la asemenea sume. In 1997, casa de licitatii Christie's a vandut un Pogany din marmura cu 7 milioane de dolari.

Iar pe o alta Domnisoara Pogany, estimata la 38 de milioane de dolari, se spune ca s-au batut in instante ani de zile doi miliardari, care o cumparasera de la doi frati romani.

Radu Lupascu este avocatul Muzeului National de Arta din Romania: „Jumatate a fost vanduta unui cetatean olandez si o cota unui cetatean mexican, respectiv domnul Carlos Slim, cel mai bogat om din lume. Aceasta sculptura se spunea ca e depozitata undeva intr-o banca in Belize si era inchisa pana cand cei doi proprietari isi reglementau disputa. Fiecare voia sa-i cumpere cota celuiulalt si niciunul dintre ei nu voia sa renunte.”

Brancusi a facut trei versiuni ale Domnisoarei Pogany. Fiecare mai stilizata decat cealalta. Pe fiecare versiune a realizat-o in mai multe materiale: ghips, bronz si marmura. Asa se face ca sunt documentate 16 Domnisoare Pogany originale, dar nimeni in lume nu stie cu exactitate cate sculpturi a facut Constantin Brancusi de-a lungul vietii.

Anika Guntrum, directorul departamentului de arta moderna al casei de licitatii Christie's, confirma ca pe piata pot aparea sculpturi ale lui Brancusi, despre a caror existenta inca nu se stie. „Intotdeauna cand vrei sa studiezi o lucrare, o sculptura, trebuie sa te uiti la ea o zi, doua zile, trei  zile, patru zile, sa te convingi, sa faci comparatii intre una si alta. Si mie mi-a intrat in suflet si am zis ca este Constantin Brancusi dupa parerea mea. Dar parerea mea este egala cu zero.”

Asa ca Mohanad Al Kailani, sustine ca isi ia sculptura si vine in Romania, in cautarea unui specialist. „Am venit cu ea in Romania, am intrat in anul 2002. Am intrat prin vama cu aceasta lucrare. Uitati, scrie aici: scrie sculptura semnata Constantin Brancusi. Da. Numele este intitulat Pogany.” Colectionarul a declarat-o la intrare, deoarece fara documentul de intrare n-ar mai fi avut voie sa iasa cu ea din tara.

Prezenta unui Brancusi, adevarat sau fals, intr-o vama romaneasca este un eveniment iesit in comum, dar nimic mai mult. In afara de declaratia de la intrarea in tara, legea spune ca nu mai trebuie sa prezinti niciun alt fel de document, oricat de valoros este obiectul pe care il aduci. Mentiunea nu inseamna insa nimic pentru colectionarii dispusi sa plateasca zeci de milioane de euro pentru un Brancusi proaspat aparut pe piata mondiala. Este nevoie de un certificat, iar in momentul de fata un singur om din lume poate semna o astfel de hartie pentru un Brancusi. Lucrarea trece, bineinteles, si prin mainile sale.

Asadar, Mohanad Al Kailani sustine ca a intrat in august 2002 cu o Domnisoara Pogany semnata Constantin Brancusi. Colectionarul este in cautarea unui expert, care sa ii dea in scris ca lucrarea este originala. Fara documente de autentificare, o opera de arta este practic imposibil de scos la licitatie. „In Romania, din pacate, nu exista niciun specialist in materie de Constantin Brancusi care sa fie  autorizat”, declara Al Kailani.

Margareta Arsenescu este comisar sef in Politia Romana, conduce divizia de investigatii criminale in domeniul artei: „Daca ne uitam bine pe lista expertilor acreditati de ministerul culturii nu exista nimeni care sa aiba inclusa sintagma «expert in Brancusi»”

Radu Boroianu este secretar de stat in Ministerul Culturii, responsabil pentru patrimoniu. Este totodata si fondatorul celei mai mari case de licitatii de arta din Romania, un om cu multa experienta in domeniu: „Nu poti sa fii expert in arta secolului XX sau arta secolului XIX in tarile balcanice, nu exista nicaieri in lumea asa ceva.”

Pentru ca in Romania n-a gasit un expert care sa-i autentifice sculptura, Mohanad Al Kailani porneste din nou la drum. Acum 11 ani, si-a luat sculptura si a plecat la Viena. Decembrie 2002. Mohanad Al Kailani si Pogany-ul sau ajung in gara din Viena. Colectionarul spune ca si-a adus comoara din Romania si pana in Austria cu trenul. Aici spera sa obtina documentele necesare, care sa dovedeasca faptul ca sculptura sa este originala, asa cum sustine.

Pana sa ajuga la Viena, lucrarea trece din nou prin vama romaneasca. Colectionarul spune ca o scoate bine mersi, prezentand documentul de intrare, desi nimeni n-are cum sa verifice daca sculptura pe care o scoate din tara este aceeasi cu cea care a intrat. Sa-i spunem o portita sau o scapare legislativa, prin care din tara noastra pot pleca usor obiecte de arta. O persoana rau intentionata ar putea sa introduca in tara un fals, sa il declare la vama, iar cu documentul in mana sa iasa mai apoi cu o lucrare originala.

De-a lungul anilor, prin diverse metode, au fost scoase din Romania nenumarate tablouri,  sculpturi, artefacte si chiar bratari dacice, considerate bunuri de tezaur. In momentul de fata, in Romania sunt 395 de opere de arta disparute sau scoase din tara ilegal. Ne intoarcem insa in Austria anului 2002 si vedem cat de complex este procesul de autentificare a unei sculpturi de Constantin Brancusi.

Mohanad Al Kailani se deplaseaza in Austria, pentru a lua legatura cu un profesor doctor de la Universitatea din Viena. Este vorba de Friedrich Teja Bach. Este singurul om din lume care poate autentifica sculpturi ale lui Constantin Brancusi. Asa ca, in materie de Brancusi, cuvantul sau este lege pentru case de licitatie precum Sotheby’s sau Christie’s. Iar semnatura sa, din acest motiv, poate valora si zeci de milioane de euro. In lumea artei, cand spui Friedrich Teja Bach spui Brancusi. Neamtul si-a dedicat zeci de ani din viata operei lui Brancusi. A publicat mai multe carti despre sculptorul roman, printre care si cel mai cuprinzator catalog raisonne. Adica un volum cu toate sculpturile lui Brancusi si istoria lor. Cartea a devenit o piatra de hotar pentru casele de licitatii. Cand vand ceva de Brancusi, automat consulta catalogul lui Teja Bach, iar apoi il suna ca sa-i ceara parerea. Teja Bach nu da interviuri, nu apare la televizor, iar pe internet nu apar decat doua poze cu el, facute cu multi ani in urma. Cu toate acestea, Mohanad Al Kailani ne prezinta mai multe poze, pe care sustine ca le-a facut in timpul intalnirilor pe care le-ar fi avut cu Teja Bach la Viena. Mii de euro spune Al Kailani ca l-ar fi costat intalnirile cu Teja Bach pentru expertiza. Arata un schimb de mailuri, pe care sustine ca l-ar fi avut cu expertul vienez.

Colectionarul spune ca, in urma cu 11 ani, odata ajuns in Viena, Pogany-ul sau a fost depozitat in seiful unei banci private. Mohanad Al Kailani sustine ca Teja Bach a cerut ca Pogany-ul sa fie fotografiat de un profesionist in Viena, ca sa poata compara pozele cu cele ale altor Pogany-uri, despre care se stia ca sunt originiale. Fotografiile nu sunt suficiente. Expertul nu poate da un verdict. Mohanad Al Kailani ne arata alt email, in care sustine ca Teja Bach ii cere sa mearga impreuna cu sculptura la Paris, in Atelierul Brancusi, pentru a o compara la fata locului cu un original. Februarie 2003. Mohanad Al Kailani povesteste ca impreuna cu Friedrich Teja Bach si Madmoiselle Pogany se duc de la Viena la Paris.

Aici, ca si la Viena, Mohanad Al Kailani face poze peste tot pe unde se duce. In poze apare si Doina Lemny, o romanca angajata a statului francez, care raspunde de Atelierul lui Brancusi de la Paris si ea o experta in Brancusi, recunoscuta international. Doina Lemny confirma intalnirea de acum 10 ani.

Mohanad Al Kailani povesteste ca, la cateva saptamani dupa vizita la Paris, in primavara lui 2003, este chemat de Friedrich Teja Bach la Viena, pentru a afla rezultatul final. „Doctore, lucrarea este buna, dar acuma vreau sa castig si eu bani. Ca sa iti dau un certificat de autentificare vreau 1 milion de euro”. - spune Mohanad.

Friedrich Teja Bach neaga aceste acuzatii si sustine ca a spus inca de atunci ca lucrarea NU este originala. Si, ca o fantoma, Pogany-ul dispare din Europa timp de 10 ani.
 

Bronzul isi continua fabulosul drum spre cel mai mare expert roman in Brancusi. Si nu e totul: un milionar francez, cu afaceri in domeniul sigurantei nationale, un repurtat cercetator stiintific de la Institutul de Fizica Nucleara, Politia si Ministerul Culturii, toti sunt implicati in stabilirea autenticitatii lucrarii.

Povestea poposeste in Egipt. Cairo, 2012, zece ani mai tarziu. 16 martie, ziua in care a murit Constantin Brancusi. In aceeasi zi, Mohanad Al Kaliani viziteaza un anticariat, unde gaseste - surpriza - sapte desene vechi, semnate Constantin Brancusi. Si ele vor juca un rol extrem de important in povestea Pogany-ului. „Era un manuscris, il deschid, scris in limba araba. Cand ma uit acolo, era semnatura lui Constantin Brancusi”, povesteste Mohanad.

Nu este exclus, deoarece Brancusi a vizitat Egiptul in timpul vietii. Mohanad Al Kailani stie acest lucru, ca si multe alte detalii despre viata lui Brancusi. Colectionarul sustine ca a cumparat desenele in martie 2012 si se intoarce din nou in Romania, pentru a-si face cunoscuta descoperirea. Intreaba in mai multe galerii de arta cine este cel mai priceput om in Brancusi. O experta i l-a recomandat pe Radu Varia.

Istoricul si criticul de arta Radu Varia a scris mai multe carti despre Constantin Brancusi, printre care si volumul „Brancusi” publicat la New York, Paris si Tokyo. A fost decorat de presedintele Romaniei si ales membru de onoare al Academei Regale a Scotiei. In lumea artei, Radu Varia, ca si Teja Bach, are o reputatie extrem de buna. Totodata, Radu Varia este primul si singurul expert in arta care a scris un tratat recunoscut international despre diferentele dintre originale, copii si falsuri in ceea ce priveste operele lui Brancusi.

Cei doi s-au intalnit la o cafenea din Dorobanti. Bineineles, Mohanad Al Kailani are poze care dovedesc ca intalnirea a avut loc. Mohanad Al Kailani sustine ca Radu Varia a fost de acord sa-i autentifice desenele descoperite in Egipt. Un astfel de desen, daca este original, se vinde cu cateva zeci de mii de euro la licitatie. In ianuarie, un desen al lui Brancusi s-a scos la o licitatie in Romania cu 10.000 de euro. „Mentin ce am spus si atunci si spun isi acum si o sa spun intotdeauna: da este de Brancusi si prezinta interes - acel desen, n-am semnat pentru celelalte, pentru acel desen intr-adevar am semnat ca doresc sa-l public in viitor”, declara Radu Varia.

Il gasim pe Mohanad al Kailani vorbind despre desene, alaturi de presedintele Consilului Judetean Gorj si de primarul din Targu Jiu si la un seminar intitulat „Brancusi – Titulescu” organizat de fundatia Europeana Titulescu. Fundatia a fost infiintata de Adrian Nastase si ii are ca membri, printre altii, pe viceguvernatorul BNR Florin Georgescu, pe fostul ministru Teodor Baconschi si pe Ionel Haiduc, presedintele Academiei Romane.

Urmeaza si alte intalniri cu Radu Varia. Kailani sustine ca s-au imprietenit si ca atunci i-a spus si despre Pogany-ul pe care l-ar pastra in Siria. In luna august s-a dus acolo si a venit cu sculptura. Din nou, Mohanad Al Kailiani prezinta un document vamal de la intrare prin vama Otopeni. Datat, semnat, stampilat si cu numar de inregistrare.

Urmeaza o noua intalnire cu Radu Varia: „Era vroba de o lucrare foarte in paramaterii brancusieni. Ochiul deja triaza, cum sunt anumite cazuri, cand eu pot sa spun ca este absolut exclus ca acea lucrare sa fie de Brancusi. Dar n-a fost cazul, pentru ca forma e corespunzatoare lucrarilor lui Brancusi.”

 

Reportaj difuzat de Protv în emisiunea „România, te iubesc!” din 21 aprilie 2012

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO