Ziarul de Duminică

Muzele şi banii/ de Ziarul de duminică

Muzele şi banii/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

07.03.2013, 23:45 51

Muse Descompuse

De vineri, 1 martie 2013 până la 31 martie, la Sarroglia Lounge Art Gallery din strada Vasile Lascar, nr. 59 (colţ cu strada Maria Rosseti), este deschisă expoziţia de Fotografie de Artă “Muse Descompuse” a lui Dan St. Andrei. Evenimentul este organizat în parteriat cu Spaţiul de artă contemporană Aiurart.

”De ceva vreme mă tot gândesc la muzele de demult - spune Dan St Andrei - şi zic de demult întrucât în ziua de azi relaţia dintre muză şi artistul său este aproape inexistentă în cultura noastră mândră şi individualistă…
Ce sunt muzele?
Zeiţe graţioase, fiice ale memoriei, idealuri platonice, modele pentru portretele Sfintei Mame, femei virtuoase sau desfrânate… luceferi feminini… iubite învăluite în mister pe care le nu le poţi atinge? Valeţi feminini ai imaginaţiei cuiva? Concepte complementare, invenţii poetice, fantome atât de dorite care vin pe neaşteptate, regine ale superficialului, auto-muze, muze interioare?
În miturile greceşti, relaţia dintre muză şi artist era una de reciprocitate, femeia având calitatea de mijlocitor, căci Zeii ofereau acces omului către memoria şi învăţătura care îi lipseau. Artistul producea ulterior un text care nu era despre muza-femeie, dar care celebra implicarea ei în actul creaţiei. (...)Aceste teme romantice ale idealizării şi ale iubirii interzise (sau ne-consumate) au atins apogeul în Italia renascentistă. Poeţi ca Dante şi Petrarca şi-au plasat muzele pe socluri înalte, astfel încât Beatrice (în cazul lui Dante) şi Laura (Petrarca) sunt descrise ca modele ale perfecţiunii şi purităţii, în timp ce interesul lui Boccaccio către muza sa Maria este un amestec perfect de dragoste a minţii, trupului şi sufletului. (...) În perioada romantică, muza ajuta creatorul să exprime sentimente şi emoţii, mai degrabă decât idei religioase şi politice, iar artistul începe să-şi definească imaginea independentă de opţiunea politică, ceea ce semnifică o schimbare majoră în conceptul artei, în esenţa artei şi în ceea ce constituia arta (l’art pour l’art).
Muza, în aspectul ei cel mai pur, este partea feminină a bărbatului creator, cu care trebuie sau nu să aibă relaţii de natură carnală, ca să nască o nouă operă. (...) Dar astăzi nu mai avem exerciţiul încrucişării rimelor sau al alăturării lor, am uitat metrul antic sau hexametrul. Ne-am pierdut picătura de romantism şi nota lirică. Am uitat să fim visători şi să ne pierdem în reverie… Nu îmi rămâne decât să vă invit la un moment de plutire în compania muzelor, aşa cum le văd eu.”

 

Fabuloasa lume a banilor

Continuă să fie deschisă la Muzeul Naţional de Istorie a României, până la 30 aprilie, prima expoziţie interactivă pe teme de educaţie financiară pentru copii
Fabuloasa lume a banilor este expoziţie adresată copiilor între 7 şi 14 ani. Copiii se întâlnesc cu “vulturul falimentului” sau “rechinul creditelor”, căută comori, află de unde vin banii şi cum e să fii un om mare. Expoziţia Show me the money! este adusă în România în cadrul programului „Sponsorizare care aduce VALOARE” de către BCR si Erste Group Bank, în parteneriat cu Muzeul Naţional de Istorie a României şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Expoziţia a fost concepută de ZOOM – Muzeul Copiilor din Viena în colaborare cu FRida & freD – Muzeul Copiilor din Graz.

Regulile jocului: copiii pornesc călătoria în lumea banilor cu un buget iniţial pe care va trebui să-l administreze chibzuit pentru a parcurge toate sectoarele expoziţiei; un card le va permite să-şi contorizeze permanent banii rămaşi în cont. În total, există 10 zone în care copiii vor fi implicaţi în diverse situaţii financiare. Fiecare staţie e un exerciţiu de responsabilizare în lumea oamenilor mari: prichindeii sunt nevoiţi să se angajeze pentru a câştiga bani, să investească în bunuri acţiuni sau să economisească.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO