Ziarul de Duminică

Nouă artişti români expun, în premieră, la Seul/ de Mădălina Cerban

Nouă artişti români expun, în premieră, la Seul/ de...

Autor: Madalina Cerban

10.04.2015, 00:02 55

Proiectul, iniţiat de curatorul Simona Nastac şi Asociaţia Culturală Artfest, a câştigat un concurs de propuneri lansat de Korea Foundation şi are loc cu sprijinul Ambasadei României la Seul şi al Institutului Cultural Român (ICR).

„Pocket Revolutions” propune un exerciţiu reflexiv asupra consecinţelor şi tensiunilor generate de Războiul Rece, la 25 de ani după căderea Cortinei de Fier, în contextul revoluţiilor politice, economice şi sociale ce au transformat radical România şi restul ţărilor din Estul Europei. Războiul Rece şi sistemele represive sunt referinţe la fel de importante în istoria Coreei de Sud, marcată de diviziunea între Nord şi Sud instituită în 1948, de Războiul Coreean din 1950-1953, precum şi de dictaturile succesive de până în 1987.

Evenimentul coincide, totodată, cu împlinirea a 25 de ani de relaţii diplomatice între cele două ţări – moment celebrat printr-o recepţie oferită de Ambasadorul României la Seul, Călin Fabian, în prezenţa oficialilor coreeni, a membrilor corpului diplomatic acreditat la Seul şi a reprezentanţilor comunităţii academice din Coreea invitaţi la vernisaj.

Expoziţia prezintă lucrări de pictură, fotografie, video, instalaţie şi poezie semnate de artişti contemporani, recunoscuţi internaţional pentru calitatea creaţiei lor: Matei Bejenaru, Anca Benera şi Arnold Estefan, Irina Botea, Radu Cioca, Ştefan Constantinescu, Dana Popa, Florin Dan Prodan şi Şerban Savu.

Selecţia include: documentarul video „Lupta cu inerţia” de Matei Bejenaru, despre tradiţia intelectuală şi rezistenţa prin cultură în Iaşi, unde, înainte de 1989, activau diverse cercuri literare în ciuda industrializării masive a oraşului; publicaţia „Materie şi istorie” de Anca Benera – un ghid al monumentelor istorice dispărute din Bucureşti, cu fotografii de arhivă, texte de  specialitate şi un fotomontaj creat de Arnold Estefan după memoriile sculptorului Dimitrie Demu, din cartea „Le Sourire de Staline” (1977); filmul „Audiţii pentru o revoluţie” de Irina Botea, ce reconstituie cu ajutorul unor tineri din Chicago revoluţia difuzată la televizor în decembrie 1989; un relief de Radu Cioca, despre conceptul „omului nou” şi diferitele sale reprezentări şi programe estetice; cartea pop-up „Epoca de Aur pentru copii” de Ştefan Constantinescu; o serie de 50 de fotografii ale generaţiei născute după 1989, portretizate de Dana Popa în diverse situaţii în mediul urban; instalaţia „Şase portrete şi un pulover” de Florin Dan Prodan despre victimele rezistenţei anti-comuniste, inspirată din volumul său de poezie „Note informative despre eroi şi morminte”; şi două lucrări de pictură de Şerban Savu ilustrând dinamica vieţii moderne în oraşele României post-comuniste.

Pe 3 aprilie, curatorul expoziţiei a moderat un dialog cu publicul susţinut de artiştii Matei Bejenaru şi Florin Dan Prodan.

Expoziţia „Pocket Revolutions” va fi deschisă până pe 18 aprilie 2015.

Fondată în 2003 de poetul Florin Dan Prodan, Asociaţia Culturală Artfest, cu sediul în Suceava, organizează diverse evenimente artistice şi literare precum Festivalul Internaţional de Poezie şi Arte Vizuale Inside Zone, Festivalul Şapte zile în Asia şi Festivalul literar româno-german Lectora. Printre parteneri se numără: Muzeul Bucovinei, Universitatea Ştefan cel Mare, Fundaţia Pro-Helvetia, IFA Stuttgart şi Forumul Democrat al Germanilor din Bucovina. Din 2008, Asociaţia coordonează activitatea cenaclului „Zidul de Hârtie” şi editează volume de literatură contemporană. De asemenea, a organizat expoziţii de artă în centre culturale din România şi străinătate.

Simona Nastac este curator şi critic de artă, în prezent stabilită la Londra. A realizat expoziţiile „Romanian Pavilion”, „Under the Radar” şi „Extravaganza” la galeriile Hotshoe, Pitzhanger Manor şi Oxo & Bargehouse din Londra; expoziţia României la Bienala Internaţională de Artă din Praga; expoziţia „Paul Neagu. Muchii infinite” la Muzeul de Artă din Cluj şi o expoziţie de artă video chineză la Muzeul de Artă Contemporană din Bucureşti, printre altele. Între 2006 - 2013 a coordonat programele de arte vizuale, rezidenţă artistică, literatură, arhitectură şi design la ICR Londra.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO