Ziarul de Duminică

Noul val al cinematografiei româneşti se menţine pe val/ de Lucian Vasilescu

Noul val al cinematografiei româneşti se menţine pe...

Autor: Lucian Vasilescu

26.08.2016, 00:08 198

Recent, BBC a realizat un sondaj, în rândul a 177 de critici de film din întreaga lume, pentru a alcătui un TOP al celor mai bune filme produse începând cu anul 2000. Dincolo de rezultate, sondajul le-a oferit iniţiatorilor prilejul să constate, încurajator,  că „Cinema-ul nu moare, el evoluează!”

Pe prima poziţie a TOP-ului s-a clasat pelicula „Mulholland Drive” (David Lynch, 2001)

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=96R9MG0DxLc

 

Locul al doilea a revenit filmului „In the Mood for Love” (Wong Kar Wai, 2000)

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=BnFjSHQFVkA

 

Podiumul este completat de pelicula „There Will be Blood” (Paul Thomas Anderson, 2007)

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=f3THVbr4hlY

 

Filmul lui Cristian Mungiu „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” (Palme d’Or, Cannes, 2007) se situează, în topul BBC pe poziţia a 15-a.

Clasamentul complet al celor mai bune 100 de filme realizate după anul 2000 este disponibil la adresa:

http://www.bbc.com/culture/story/20160819-the-21st-centurys-100-greatest-films

 

Această recunoaştere a valorii filmului lui Mungiu nu face decât să reconfirme succesul internaţional al peliculei semnate de regizorul roman.

În 2010, „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” s-a aflat pe locul şapte, acelaşi loc fiind ocupat şi de „Stăpânul inelelor” în topul celor mai bune zece filme ale deceniului realizat de Los Angeles Film Critics Association.

Conform topului, pe primul loc s-a aflat „Calea Misterelor/Mullholland Drive”, film produs de David Lynch, care a întrunit cele mai multe voturi din partea celor 41 de membri ai Los Angeles Film Critics Association (LAFCA).

În 2009, prestigiosul cotidian britanic „The Guardian” a plasat „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” pe locul 7 în topul celor mai bune 100 de filme ale deceniului, anunţat în ajunul Crăciunului. Filmul românesc a devansat atunci „Dogville” (locul 8), documentarul „Fahrenheit 9/11” (locul 10), sau câştigătoare ale Oscarului, precum „No Country for Old Men” (locul 15) sau „Brokeback Mountain” (locul 57). Filmul lui Cristian Mungiu, despre un avort ilegal, în perioada comunistă, a fost descris de „The Guardian” ca fiind „un tur de forţă social-realist, ce «scutură» amnezia colectivă a celor care au trăit în România ceauşistă. »4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile» este un model de economie, un film fără niciun cadru de prisos.”

Topul „The Guardian” mai cuprindea, pe pozitia 31, şi filmul „Moartea domnului Lăzărescu”, regizat de Cristi Puiu. 

În 2007, la puţin timp după ce „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” obţinuse Palme d’Or la Cannes, critical de film Andreea Chiriac Hentea scria, în „Ziarul de duminică”:

Recenta victorie a cinematografiei româneşti la Cannes nu a venit din neant şi nu reprezintă nicidecum o întâmplare sau un simplu noroc.

Apoteoza românească din 26 si 27 mai 2007, concretizată în laurii obţinuţi de «California Dreamin’», filmul lui Cristian Nemescu (Marele Premiu al secţiunii Un  certain regard) şi, în seara următoare, de filmul lui Cristian Mungiu, «4 luni, 3 saptămâni şi 2 zile» (Palme d’Or, Premiul Federatiei Internationale a Criticilor de  Film - FIPRESCI şi Premiul pentru Educaţie), care s-a situat, pe tot parcursul festivalului, în topul criticilor de film, surclasând mulţi alţi competitori prestigioşi, demonstrează forţa noului val din cinematograful românesc.
«Filmul a fost un caz rar, în care cei nouă membri ai juriului, publicul, jurnaliştii şi criticii au fost de acord asupra câştigătorului trofeului Palme d’Or», s-a scris  despre filmul lui Mungiu în presa internaţională. O victorie sosită, de altfel, în siajul celorlalte recente recunoaşteri solide ale meritelor filmului românesc. În 2005, «Moartea domnului Lazarescu», regizat de Cristi Puiu, câştiga la Cannes Premiul secţiunii Un certain regard şi avea să primească mai multe elogii din partea criticii internaţionale decât orice alt film românesc de la «Pădurea spânzuraţilor» încoace. În 2006, «A fost sau n-a fost?», filmul lui Corneliu Porumboiu, prezentat în Quinzaine des realisateurs, era premiat cu Camera d’Or,  cea mai importantă distincţie pentru un film de debut, Doroteea Petre obţinea Premiul Un certain regard pentru cea mai bună interpretare feminină, în filmul «Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii», al lui Cătălin Mitulescu, mediu-metrajul «Marilena de la P7», de Cristian Nemescu, era prezentat cu succes la Cannes, în sectiunea Semaine de la critique, iar «Hârtia va fi albastră», al lui Radu  Muntean, triumfa la Namur şi Cottbus.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO