Ziarul de Duminică

Oltea Şerban-Pârâu: „Un «Mall cultural» de interes naţional”/ de Stelian Ţurlea

Oltea Şerban-Pârâu: „Un «Mall cultural» de interes naţional”/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

12.11.2015, 23:58 613

– Dragă Oltea Şerban-Pârâu, iată al doilea an în care te ocupi şi de Târgul Internaţional Gaudeamus Carte de învăţătură, ajuns la ediţia XXII. Se va  desfăşura săptămâna viitoare, între 18 şi 22 noiembrie. Este a doua oară când, între atâtea răspunderi pe care le aveţi în cadrul Radioului, se adaugă şi aceasta. Experienţa dobândită anul trecut a mai temperat din emoţiile fireşti?

– Suntem, într-adevăr, în perioada pregătirilor pentru o nouă ediţie GAUDEAMUS, cu numărul XXII. Nu ştiu dacă despre emoţie este vorba, cât mai degrabă despre aşteptări şi despre bucuria că toate acestea merg mai departe, în pofida tuturor complicaţiilor, niciodată culturale, ci doar administrative, care apar de fiecare dată. Dar când a în spate o instituţie atât de puternică, precum radioul public din România, totul pare mai sigur! Îmi amintesc cu plăcere cum, anul trecut, în aceeaşi perioadă ca şi acum, cu o săptămână înainte de începerea Târgului, discutam despre emoţiile noastre de organizatori. Era, atunci, primul an când mă ocupam direct de Târg, care face parte, de la finalul anului 2013, din ceea ce ne place să numim „mall-ul cultural” al radioului, Centrul Cultural Media. Este un pol cultural care cuprinde toate proiectele şi componentele culturale Radio România, de la cele două posturi de radio, Cultural şi Muzical, la Editura Casa Radio, Sala Radio, la Teatrul Naţional Radiofonic şi, aşa cum spuneam, Târgul GAUDEAMUS. Culisele Târgului sunt ele însele, în fiecare an, un laborator în care „fierb” idei, proiecte, energii. Fără exagerare, acum, după experienţa a doi ani plini alături de GAUDEAMUS, cred că târgurile de carte sunt esenţiale pentru bunul mers al pieţei de carte. Acest lucru este valabil oriunde în lume, iar la noi, mai ales în perioade dificile din punct de vedere economic, cum este cea pe care o traversăm în aceşti ani, târgurile sunt chiar vitale, pentru că ele asigură, practic, cele mai importante vânzări ale editurilor de pe întreaga durată a anului. Nu ştiu cât de mult se cunoaşte acest lucru, dar Târgurile GAUDEAMUS sunt menţionate, de altfel, chiar în legea culturii scrise din 2003, ca „evenimente de interes naţional”. Cu un brand care va aniversa în curând un sfert de veac, GAUDEAMUS a devenit parte a culturii naţionale şi în acelaşi timp un excelent canal de relaţii internaţionale în domeniul cărţii, cu un potenţial enorm.

 

– Ce aduce nou acest an? Prin ce se deosebeşte Târgul 2015 de cele din anii trecuţi?

– Îmi place foarte mult imaginea panoramică a Târgului GAUDEAMUS: Pavilionul Central Romexpo oferă acest avantaj prin faptul că, dacă te poziţionezi pe nivelul 3.20 sau 4.50, cum sunt numite, tehnic vorbind, poţi vedea realmente Târgul în ansamblul lui. De ce mi-a venit în minte această imagine de vol d’oiseau? Mă întrebaţi ce aduce nou Târgul: cred că, pentru iubitorii de carte şi pentru foarte mulţi dintre vizitatorii noştri, GAUDEAMUS înseamnă o anumită atmosferă, freamăt şi miros proaspăt de carte, zumzet de discuţii în surdină, evenimente la standurile editorilor şi în spaţiile noastre special destinate lansărilor de carte, conferinţelor şi întâlniri profesionale. GAUDEAMUS trebuie să fie, în fiecare an, aşadar, mereu acelaşi şi... mereu diferit! Ca o gazdă bună care îşi primeşte oaspeţii cu bucurie nedisimulată, le oferă confortul ştiut şi... ceva altfel, adică actualitatea momentului! GAUDEAMUS ediţia 2015 a pregătit foarte, foarte multe noutăţi, ne-am propus să fim cei mai buni ghizi în noutăţile acestui an din punct de vedere editorial! Avem în spate o întreagă „armată” Radio România care face din Gaudeamus, prin posturile noastre de radio, cel mai mediatizat eveniment de gen din ţară! Îi avem ca aliaţi pe cei mai importanţi editori din România, care vin la Târg... nu cu desaga, ci cu standurile pline de cărţi! Foarte interesantă se anunţă participarea din acest an a invitatului de onoare al Târgului: GADIF, Grupul ambasadelor, delegaţiilor şi instituţiilor francofone din România. Francofonia în prim-plan, aşadar, la GAUDEAMUS 2015, cu un accent special pe mesajul multicultural şi pe dialogul între literatură, film şi bandă desenată! Vă invit să răsfoiţi programul Târgului şi al Invitatului de Onoare – veţi avea multe surprize şi vă las să le descoperiţi singuri! Mai adaug doar că ne-am concentrat atenţia în acest an şi asupra proiectelor noastre de organizatori, este vorba, în primul rând, despre Salonul de carte pentru copii, care oferă evenimente interactive, jocuri educative şi foarte multe cărţi pentru cei mai mici vizitatori. Salonul Educaţia este un alt proiect foarte drag nouă, care prezintă oferta educaţională a instituţiilor de profil din România şi nu numai. Salonul de Creaţie şi Inventică pentru Tineret este o altă iniţiativă la care ţinem foarte mult, şi care se focalizează asupra celor mai interesante, creative şi inovative proiecte iniţiate şi prezentate de către elevi şi studenţi. Suntem, aşadar, într-un incubator de idei şi proiecte şi vă invit să le parcurgem, pas cu pas, într-un tur relaxat al Târgului GAUDEAMUS 2015!

 

– Există, ca la ediţiile precedente, un invitat de onoare, care este... Francofonia. De ce? Cum au fost selectaţi invitaţii care, presupun, nu se limitează la Franţa?

– Am anticipat întrebarea dumneavoastră în răspunsul precedent: într-adevăr, invitaţii de onoare ai acestei ediţii sunt ţările francofone care fac parte din GADIF – Grupul Ambasadelor, Delegaţiilor şi Instituţiilor Francofone din România, condus de E. S. Doamna Joanne Lemay, ambasador al Canadei în România. A fost, ca să spunem aşa, un traseu firesc al colaborării noastre, care a condus la invitarea GADIF ca oaspete de onoare la Târg. Este o regulă ca invitatul de onoare să fie un partener „privilegiat”, îi spunem noi, la una dintre ediţiile anterioare, pentru o tatonare reciprocă a intereselor comune, pentru o cunoaştere aprofundată a Târgului, a spaţiilor expoziţionale şi pentru a înţelege mai bine şi mai natural, în cele din urmă, premisele colaborării noastre. Acesta a fost, ca să spunem aşa, criteriul firesc, în fond, care a adus în prim-plan GADIF la Târgul GAUDEAMUS în acest an. Iar acest lucru ne bucură în mod special, pentru că avem în spate multe proiecte realizate împreună la Târg în anii anteriori. Iar acum ne aflăm în momentul de maximă vizibilitate: focus GADIF, aşadar, francofonia în prim-plan, cu peste 15 ţări francofone cu reprezentanţe culturale sau diplomatice în România, de pe mai multe continente! O celebrare a dialogului şi a metisajului cultural, pe care vă învităm să o savurăm împreună!

– Ce înseamnă implicarea radioului într-un eveniment de asemenea amploare? Gaudeamus este organizat, ca şi până acum, de Radio România, singurul post de radio din lume care şi-a asumat un asemenea rol.

– Suntem, aşa cum spuneţi, singurul post public de radio din lume care organizează târguri de carte. Am avut de multe ori prilejul să observ reacţia partenerilor noştri internaţionali, din cele două organizaţii ale audiovizualului din care facem parte: European Broadcasting Union şi Asia - Pacific Broadcasting Union, atunci când le povestim despre Târgul GAUDEAMUS şi despre faptul că noi, ca radio public, organizăm târguri de carte din 1994! Am văzut foarte multă curiozitate de a afla cum funcţionează, foarte mult interes şi chiar dorinţa de a vizita Târgul! GAUDEAMUS este o marcă unică Radio România şi este deja dovedit, după mai bine de două decenii, faptul că alianţa între radio şi carte, între lumea presei şi cultura scrisă, este una de succes! Implicarea radioului într-un proiect de promovare şi de susţinere a culturii scrise la nivel naţional cred că înseamnă şi împlinirea la cote maxime a misiunii noastre de post public de radio, la şi dincolo de microfon. Radio România îşi are propriul stand la Târg, transmitem live de acolo pe întreaga durată a evenimentului, şi efectiv avem sentimentul extraordinar că dăm viaţă cărţilor, că, şi datorită nouă, radioului, lumea culturii tipărite devine vie, vorbeşte cititorilor din târg şi de acasă!

 

– În ce va consta în acest an dialogul intercultural?

– Am anticipat, din nou, întrebarea dumneavoastră, atunci când vorbeam, mai devreme, despre GADIF, invitatul de onoare al acestei ediţii, care propune, prin metisajul cultural al celor peste 15 ţări francofone participante, o veritabilă sărbătoare a dialogului intercultural. O altă noutate şi o premieră a acestei ediţii este participarea Chinei la târg, o prezenţă pe care o aşteptăm cu mult interes şi care va oferi, suntem convinşi, numeroase piste de dialog în privinţa relaţiilor şi a schimburilor culturale.

 

– Ce ar trebui să ştie mai mult şi mai mult doritorul să intre la Târgul de carte Gaudeamus 2015?

– Glumind puţin, să spunem că, pentru un vizitator nou, care vine pentru prima oară la Târg, avem un dress code special, mai degrabă un atmosphere code: să vină fără haina unor idei preconcepute despre actul cultural şi să se echipeze cu foarte multă bună dispoziţie! Pentru că târgul este un spaţiul al taifasului despre cărţi şi oamenii care le scriu, un loc deschis, relaxat, al dialogului, o „agora” – aşa arată, de altfel, spaţiile de evenimenteale Târgului!–în care interactivitatea, comunicarea directă, opinia, ţin loc de maniere! Lăsând gluma la o parte, aş vrea să le spunem tuturor vizitatorilor că Târgul GAUDEAMUS îi aşteaptă cu mii de cărţi, sute de evenimente culturale – peste 700: lansări de carte, sesiuni de autografe, dezbateri, întâlniri, ateliere -, unde au şansa să îi asculte, faţă în faţă, pe protagoniştii vieţii culturale şi literare din România şi nu numai!

 

– Cum se face că Târgul de carte Gaudeamus rămâne un moment de vârf al anului editorial şi cultural în România, chiar şi în perioade de criză?

– Criza este o foarte mare provocare pentru fiecare componentă a vieţii noastre contemporane: pentru piaţa cărţii, de asemenea. Cum se face că Târgul GAUDEAMUS continuă să fie momentul de vârf al anului editorial în plan naţional cred că ţine, pe de o parte, de rolul acestui eveniment pe piaţa de carte şi, pe de altă parte, de relaţia specială cu editorii, dar şi, evident, de strategia „de criză” a noastră, a organizatorilor. Suntem o echipă cu toţii, aşa cum ne place să spunem – îi includem aici şi pe cititori  –, venim unii în întâmpinarea celorlarlţi, ne  dăm mâna, altfel spus, pentru a merge înainte şi pentru a reuşi să susţinem cultura scrisă. Cred că un punct favorabil nouă, ca târg, este că oferim cadrul profesionist, ca spaţiu de expoziţie şi ca eveniment de anvergură, pentru ca editorii să îşi prezinte producţia de carte la standarde foarte ridicate. Iar bucuria întâlnirii cu cititorii, este, pentru noi toţi, cea mai bună probă a reuşitei!

 

– Se vorbeşte tot mai mult despre cartea electronică. Am mai pus această întrebare şi anul trecut. Revin întrebând dacă, anul acesta, cartea electronică va avea un statut special la Gaudeamus?

– Ne aliniem, dacă pot spune astfel, din ce în ce mai mult, noilor tehnologii. Ca radio public, nu percepem o ameninţare din partea new media, dimpotrivă: credem că inovaţia tehnică înseamnă pentru noi, în primul rând, o nouă modalitate de a ajunge la publicul nostru. Tot astfel şi cartea electronică este pentru noi o provocare asumată, căreia vrem să îi acordăm o atenţie specială: e-book-urile reprezintă, pentru noi, şi un instrument de atrage publicul tânăr. Editorii participanţi la Târg vor expune oferta lor de e-book-uri în propriile standuri şi vom avea şi standuri de prezentare a celor mai noi device-uri în materie. Dar încă nu vorbim despre o producţie masivă.

 

– Există şi o editură a Radioului, Casa Radio. Ne-o puteţi prezenta? Cu ce doreşte editura, care presupun că va fi prezentă la Târg, să cucerească publicul? Ce aduce nou în 2015?

– Radioul are, aşa cum spuneţi, propria editură, cunoscută, cu siguranţă, în primul rând, de către publicul îndrăgostit de radio. Editura Casa Radio este un fel de cutie cu bijuterii, care valorifică, în primul rând, patrimoniul fonotecii radioului public –mărturii  audio preţioase, înregistrări şi emisiuni cu scriitori, muzicieni şi oameni de cultură de primă mărime! –, publicând în acelaşi timp şi producţii noi, în  principal CD-uri şi DVD-uri cu înregistrări ale Orchestrelor şi Corurilor Radio sau ale soliştilor noştri. Ce pregătim pentru târg? Va fi un maraton de lansări de noi titluri, cu invitaţi unul şi unul. Programul complet îl găsiţi pe site-ul Târgului, anticipez doar spunând că vor fi lansări noi în trei colecţii majore: Noapte bună, copii!, Colecţia Radio Prichindel şi Colecţia de poezie. Avem în plan lansarea unui CD cu miniaturi pianistice celebre înregistrate de Dan Grigore de-a lungul timpului la radio, un volum - surpriză semnat de Florin Iaru, două noi volume din seria Poveşti şi povestiri româneşti, iar pentru cei mai mici ascultători şi cititori volumul Ţugulea de Petre Ispirescu, cu ilustraţii de Alexandru Ciubotariu. Aş adăuga şi un inedit audio-book de cronici radiofonice semnate de Perpessicius ... iar acestea sunt doar câteva dintre noutăţile pe care vă aşteptăm să le răsfoiţi, cu degetele şi... radiofonic, la Editura Casa Radio!

O altă surpriză pe care o putem oferi celor care iubesc Târgul Gaudeamus vine din complexitatea culturală a radioului public şi constă într-un concert extraordinar pe care îl susţine miercuri 18 noiembrie la Sala Radio Orchestra de Cameră Radio sub semnul francofoniei. Dirijor va fi belgianul Olivier Robe, solişti muzicieni provenind din România şi Franţa, respectiv Clara Cernat şi Thierry Huillet, iar programul cuprinde şi lucrări reprezentative pentru muzica franceză sau care aduc în prim plan legătura între România şi francofonie, respectiv Thierry Huillet – Preludiu pentru orchestră, o orchestraţie a aceluiaşi T.  Huillet la Balada pentru vioară a lui Ciprian Porumbescu şi Tzigane – Rapsodie de concert pentru vioară şi orchestră de Ravel. Aşadar, între sutele de evenimente ce au legătură cu cartea, iată şi un eveniment muzical de anvergură ce subliniază încă odată forţa culturală a radioului public din România.

AFACERI DE LA ZERO