Ziarul de Duminică

Operă în concert la radio – o tradiţie cu sens/ de Oltea Şerban-Pârâu

Operă în concert la radio – o tradiţie cu sens/ de Oltea Şerban-Pârâu

Foto: Virgil Oprina

Autor: Parau Oltea Serban

03.02.2012, 00:01 156

Prezentarea operei Werther de Jules Massenet, în variantă de concert la Sala radio cu Orchestra Naţională Radio dirijată de Tiberiu Soare, din distribuţie făcând parte celebra mezzosoprană Ruxandra Donose, în rolul Charlotte, se anunţa a fi un eveniment.

Din păcate, mai multe motive culminând cu cele meteorologice, au făcut ca afluenţa publicului să nu fie pe măsura ofertei artistice, ceea ce nu a împiedicat spectatorii prezenţi să-şi manifeste entuziasmul minunte în şir la finalul reprezentaţiei. Întreruptă un singur an, în 2010, tradiţia prezentării în concert a unei opere la Sala Radio în luna ianuarie continuă şi în acest 2012 cu o capodoperă romantică, de mult timp absentă de pe afişele bucureştene.

Am avut plăcerea de a-l revedea pe tânărul dirijor Tiberiu Soare conducând cu fermitate şi profundă cunoaştere a partiturii Orchestra Naţională Radio, la rândul ei dinamică şi atentă, nuanţând cu eleganţă şi forţă un discurs complex şi, mai ales, intens romantic. Având ocazia de a se afla inclusiv la pupitrul mai multor orchestre din străinătate, inclusiv London Philharmonic, într-un concert recent alături de Angela Gheorghiu, Tiberiu Soare are o evoluţie spectaculoasă, ignorată deocamdată - să spunem, paradoxal - de Filarmonica "George Enescu", la pupitrul căreia nu a apărut până acum pe scena Ateneului Român. Acest dificil Werther în concert ar trebui să fie un nou argument în direcţia aprecierii sale.

Deşi personajul Werther este cel care dă titlul operei, este cel care beneficiază de cea mai cunoscută arie "Pourquoi me reveiller" şi cel a cărui dificilă partitură de tenor face greu abordabilă lucrarea, cea care domină scriitura operei o bună parte din timp este personalitatea Charlottei. Considerată capodopera lui Massenet, Werther a fost compusă pe un libret inspirat de romanul epistolar "Suferinţele tânărului Werther" de Goethe, modificările fiind însă semnificative faţă de modelul literar, opera lui Massenet acordând o mult mai mare importanţă personajului Charlotte şi poveştii de dragoste dintre ea şi Werther.

Fizionomia şi culoarea vocală a Ruxandrei Donose sunt profund consonante cu aerul romantic al muzicii lui Massenet din această capodoperă a repertoriului liric. Un glas strălucitor, cu inflexiuni patetice motivate de rol şi o inteligenţă a frazării care a căpătat note tot mai interesante în ultimul timp, deschizându-se superb în acut o distinge pe Ruxandra Donose în această partitură.

Greu de acompaniat o astfel de voce cu o distribuţie exclusiv locală, şi totuşi posibil, vocile omogene care au evoluat pe scena Sălii Radio în acea seară fiind : Irina Iordăchescu(Sophie), Hector Lopez (Werther),Ionuţ Pascu (Albert),Orest Pâslariu Ranghilof (Le Bailli),Lucian Corchiş (Schmidt), Florin Simionca (Johann), Nicolae Simonov (Bruhlmann) şi Eugenia Graţiela Neagu (Kätchen). De asemenea, Corul de Copii Radio, condus de dirijorul Voicu Popescu a evoluat cu precizia-i binecunoscută, aducând o luminoasă pată de culoare în ambianţa operei.

Din soluţia găsită pentru distribuţie îi amintim pe Irina Iordăchescu, o Sophie plină de graţie, pe Hector Lopez în rolul titular, reuşind să surmonteze cu talent capcanele unuia dintre cele mai dificile roluri de tenor din istoria operei şi pe Ionuţ Pascu în rolul Alfred, un bariton cu o voce caldă şi bine condusă.

După Ora spaniolă şi Copilul şi vrăjile de Ravel în 2011 şi Werther în 2012, rămânem cu speranţa că la Sala Radio vom continua să vedem opere în concert eveniment şi în stagiunile următoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO