Ziarul de Duminică

Orchestra Română de Tineret - emoţii artistice la altitudine/ de Oltea Şerban-Pârâu

Foto: Virgil Oprina. Galerie foto

Foto: Virgil Oprina. Galerie foto

Autor: Oltea Serban-Parau

23.07.2015, 23:41 61

Un sfârşit de săptămânâ intens pentru muzicienii Orchestrei Române de Tineret i-a dus pe aceştia din canicula Bucureştiului în atmosfera idilică a micuţei localităţi din Tirolul de Sud, Toblach, în care Gustav Mahler venea să îşi petreacă vacanţele în urmă cu mai bine de un secol.

A 35-a ediţie a Săptămânilor Muzicale „GustavMahler” de la Toblach – Italia îmbină manifestările pur muzicale, cu o intensă agendă ştiinţifică şi muzicologică desfăşurată sub titlul Antisemitismul în vremea lui Gustav Mahler. Conferinţele susţinute de muzicologi italieni, austrieci şi străini li s-a alăturat o interesantă expoziţie de vignete cu grafică antisemită publicate la Viena în epoca lui Mahler, expuse în foyerul Centrului Cultural Grand Hotel din Toblach.

Acesta este contextul în care Orchestra Română de Tineret, care a evoluat pentru prima oară în străinătate sub numele Romanian National Symphony Orchestra, a deschis festivalul care va continua la Toblach, cu concerte zilnice, până în 30 iulie, când se va încheia cu un concert susţinut de Orchestra dell’Academia Gustav Mahler condusă de Daniel Harding. Prezenţa muzicienilor români în acest context s-a datorat contribuţiei Centrului Naţional de ArtăTinerimea Română, Institutului Cultural Român şi Lanto Communication, cu sprijinul mediatic al Radio România.

Evoluţia Orchestrei Române de Tineret din punctul de vedere al repertoriului abordat nu este doar un rezultat al conjuncturii. Programul pregătit în acest an pentru festivaluldin Italia, mai precis Simfonia I de Mahler, afost un pas înainte, făcut cu curaj de Cristian Mandeal. Acest concert a fostîncă o demonstraţie a faptului că programul început acum 7 ani la Sinaia de violoncelistul Marin Cazacu pentru crearea Orchestrei Române de Tineret rămâne în continuare o şcoală, menită nu doar să aducă o culminaţie de moment în viaţa artistică a unor tineri muzicieni sau succese punctuale pe plan internaţional.

Prin versiunea oferită simfoniei mahleriene, Cristian Mandeal a demonstrat gradul de maturitate la care au ajuns tinerii săi prieteni, iar celor care cunosc evoluţia Orchestrei Române de Tineret le-a relevat încă o dată talentul său de formator, care ştie să coaguleze şi să dozeze energia artistică a celor mai valoroşi tineri instrumentişti din România.

Simfonia I de Mahler este un opus care nu presupune doar susţinerea unor tensiuni muzicale pe respiraţii largi, ci şi înţelegerea discursului muzical în întregul său de către fiecare instrumentist, la care se adaugă relevarea asocierilor culturale pe care scriitura le cere, pentru a putea fi realizate sugestiile cromatice dorite de compozitor. Toate acestea au fost spuse cu convingere de un cuplu orchestră-dirijor care a reuşit să facă din acest opus ceea ce este şi anume o muzică minunată, care poate face publicul să nu simtă trecerea timpului, fascinat de frumuseţea călătoriei ideatice propuse de artiştii aflaţi pe scenă.

Pentru a doua oară în postura de solistă a Orchestrei Române de Tineret, după turneul de la Roma, din 2013, pianista Oxana Corjos a făcut publicul să simtă faptul că Burlesca de Richard Strauss nu reprezintă doar o scriitură luxuriantă, imprevizibilă şi încântătoare căreia îi face faţă cu brio, ci şi o poveste personală care pare a avea legături intime cu propriul său temperament.

Aşadar, la Toblach, în Tirolul de Sud, un public cunoscător, venit special pentru acest concert extraordinar, dar şi iubitorii de muzică din zonă s-au metamorfozat pentru o seară din amatorii de drumeţii montane prin fascinanţii munţi Dolomiţi, parte a patrimoniului universal UNESCO, în melomani veniţi la concert în costume şi rochii elegante. Entuziasmul acestora a însoţit cu o admiraţie curioasă Rapsodia I de Enescu sau versiunea personală a Oxanei Corjos la Burlesca pentru pian şi orchestră de Richard Strauss şi a explodat în urale după interpretarea pasionantă şi intens romantică oferită de Cristian Mandeal şi Orchestra Română de Tineret primei simfonii de Mahler.

Ceea ce este de subliniat, este că vorbim despre un public care are termen de referinţă, care nu intră pentru prima sau a doua oară într-o sală de concert, aşa cum se întâmplă uneori la Festivalul „Enescu” şi care a apreciat Orchestra Română de Tineret ca pe o orchestră profesionistă.Aceşti spectatori sunt cei care au acordat încă odată girul succesului unei întreprinderi culturale româneşti aparte, a cărei existenţă se datorează în mare măsură la ora actuală finanţării publice, dar reuşeşte să păstreze flexibilitatea, prospeţimea şi parfumul unei scări de priorităţi prea puţin specifice în România de astăzi în rândul ansamblurilor profesioniste. Pentru Orchestra Română de Tineret, a face muzică de calitate şi a transmite emoţie celor aflaţi în sală rămâne motivul principal al prezenţei muzicienilor pe scenă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO