Ziarul de Duminică

Pianul Călător, o anti-vedetă cu succes la public/ de Virgil Oprina

Pianul Călător, o anti-vedetă cu succes la public/ de Virgil Oprina

Fotografii de Virgil Oprina

Autor: Virgil Oprina

15.06.2012, 00:00 64

Deşi ideea de marketing favorizează de cele mai multe ori partea strălucitoare a formei, în cazul proiectului Pianul călător şi mai ales a pianistului Horia Mihail, cel care îi dă substanţa artistică, lucrurile stau exact pe dos. Pentru că Pianul călător reprezintă un crez artistic, dublat iniţial de ideea arcului peste timp care marchează prezenţa lui Franz Liszt pe meleagurile noastre acum mai bine de 160 de ani.

Scriind acest articol am conştientizat faptul că nu l-am întrebat încă pe Horia Mihail dacă nemulţumirea de sine, în sensul dorinţei de a fi tot mai bun, funcţionează ca unul dintre catalizatorii importanţi ai dorinţei de a continua, de a nu renunţa la acest efort în a demonstra românilor din toate colţurile ţării, oraş cu oraş, timp de ani si ani, că expunerea la arta de calitate reprezintă o cale pe cât de subtilă, pe atât de sigură, de a merge cu adevărat înainte, un model cu adevărat de urmat.

O voi face în viitor, dar până la răspunsul său mă voi limita la a constata că publicul poate fi cucerit şi impresionat - poate chiar transformat - de un discurs artistic care, cu respect şi decenţă, dezbate propriile frământări, căutări, întrebări şi răspunsuri, care nu rămân niciodată definitive. La o recentă demonstraţie în acest sens am asistat cu ocazia concertului susţinut de Horia Mihail la Cluj, cel cu numărul opt din lunga serie de concerte a Pianului călător. Permanent încântat de muzică şi într-o perpetuă întrebare faţă de sine însuşi: "Oare nu cumva această muzică s-ar putea spune altfel?", Horia Mihail a demonstrat că publicul nu trebuie neapărat cucerit prin calităţile de vedetă ale solistului, ci mai degrabă prin dorinţa acestuia de a-i împărtăşi chiar şi îndoielile.

Proiectul Pianul călător se află la cea de a doua ediţie, o variantă mult amplificată a celei dintâi, care cuprinde 22 de concerte dintre care 16 recitaluri şi 6 concerte cu orchestra şi se desfăşoară în 20 de oraşe, cu o încheiere ieşită oarecum din context, la Chişinău, pe 11 iulie. Conform acestui program, pianistul Horia Mihail va străbate ţara de la nord la sud şi de la est la vest, ajungând de la Baia Mare la Caracal şi de la Mamaia la Sânnicolau Mare, unde pianul de concert marca Blűthner - recondiţionat şi pus la dispoziţie de Radiodifuziunea Română - va poposi pentru următorii trei ani. Pianul călător îl însoţeşte pe pianist în călătoria către unele dintre aceste oraşe şi anume către acelea în care nu există piane de concert performante, care să permită susţinerea unor astfel de evenimente. Practic el va pleca pentru a susţine primul recital itinerant la Mamaia, pe terasa de la Radiovacanţa pe 17 iunie la ora 11 şi se va opri pe 30 iunie la Sânnicolau Mare, aşadar din estul în vestul extrem al ţării.

Horia Mihail continuă în forţă seria proiectelor de acest tip dintre care reamintim turneele Music On, sau mai recentele Duelul viorilor, Cele trei Dive sau Flautul de aur, ultimele realizate în colaborare cu Radio România Cultural. O face cu aceeaşi dedicare şi - lucru greu de înţeles privind din afară - entuziasm ca la început, declarând că dacă scapă cu viaţă, o va lua de la început.

Nu sunt psiholog ca să pot identifica un eventual proces de perpetuă căutare de sine, pot însă să consemnez faptul că Horia Mihail a ales ca programul acestui turneu să reprezinte ideea de explorare a limitelor pianisticii aşa cum a fost ea închipuită de compozitori extrem de diferiţi. Concertele din seria Pianul călător 2 constituie o colecţie foarte rar auzită live de prelucrări de cele mai multe ori în formă variaţională a unor teme de inspiraţie folclorică sau compuse de alţi compozitori în adevărate exerciţii de virtuozitate stilistică. De la Mozart la Bartok şi de la Bach la Rachmaninov trecând prin Schubert şi bineînţeles Liszt, Horia Mihail va continua atât recitalurile camerale cât şi concertele cu orchestra în care prezintă tot o lucrare de tip variaţional, Rapsodia pe o temă de Paganini de Rachmaninov. După serile de la Bucureşti, de la Sala Radio, din 12 şi 15 iunie, va mai cânta cu Filarmonicile din Bacău şi Timişoara şi va susţine recitaluri la Mamaia, Focşani, Buzău, Roman, Iaşi, Caracal şi Sânnicolau Mare, unde pianul călător va rămâne începând cu data de 30 iunie, în oraşul în care s-a născut celebrul compozitor Bela Bartok. Acolo, un pian Bluthner de concert pus la dispoziţie de Societatea Română de Radiodifuziune pentru acest proiect gândit pe o durată de trei ani, iniţiat şi organizat de Radio România Cultural şi asociaţia culturală Accendo - va fi pus la dispoziţia comunităţii locale din Sânnicolau Mare şi va oferi ocazia pianiştilor care vor veni în zonă de a susţine recitaluri sau concerte. Iar dacă vreţi să păstraţi legătura cu acest proiect, despre fostele şi viitoarele sale ediţii, detalii si o amplă dezvoltare multimedia veţi găsi pe www.pianulcalator.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO