Ziarul de Duminică

Pictând vidul.../ de Radu Constantinescu

galerie foto

galerie foto

Autor: Radu Constantinescu

05.11.2015, 23:46 99

Nu, nu este vorba despre o figură de stil! Mihai Vrăbieş chiar se străduieşte  să picteze... vidul. Şi, mai mult decât atât, încearcă să teoretizeze, să-şi argumenteze opţiunea. Tentativa lui se desfăşoară în cadrul expoziţiei personale intituate „The Void Effect”, deschisă în spaţiul YAGA (International Art Gallery Angels) din Cluj Napoca, una din galeriile private care înviorează viaţa culturală a oraşului.

Curatorii expoziţiei – Ilaria Bignotti şi Walter Bonomi – afirmă că proiectul  expoziţional, dedicat unuia dintre cei mai interesanţi artişti emergenţi din Cluj-Napoca, încă student la Universitatea de Artă şi design, se prezintă cu o noutate absolută în panorama artei tinere internaţionale, intenţionând să reflecteze asupra sensului unei lucrări de artă ca obiect de consum şi de comunicare prin intermediul golirii de materie şi  obscurării conceptuale a acesteia.

Expoziţia prezintă, într-adevăr, un traseu prin vid, înţeles ca eliminare a obiectului de artă din spaţiul expoziţional. Sau, mai exact spus, lucrările amplasate pe simeze sunt zece rame... goale, sugestii de ferestre cu 2 - 4 sau 9 ochiuri, o operă probabil ascunsă în spaţii care nu sunt accesibile publicului. Lor li se adaugă şi un fel de jurnal privat al artistului, sub formă de fraze scrise cu propria lui mână pe pereţi, încercând să relateze expoziţia, sau mai degrabă să-i sublinieze absenţa, interogându-l pe artistul însuşi asupra vieţii sale şi asupra experienţei sale estetice.

Absenţa picturii este compensată şi de un fundal sonor, paşii privitorului fiind însoţiţi de o muzică discretă, semnată de Walter Bonomi, ca şi de însăşi vocea plasticianului Mihai Vrăbieş, care îşi prezintă conceptul artistic. Rezumat în câteva cuvinte, acesta ar suna astfel: este imposibil de a cunoaşte şi de a „poseda” cu adevărat o operă de artă, altfel decât prin intermediul golului/vidului pe care aceasta îl creează.

Expoziţia este însoţită de un catalog dedicat proiectului expoziţional, conţinând imagini ambientale ale instalaţiilor realizate de artist.

Intrată de puţină vreme în circuitul cultural al oraşului, Galeria YAGA şi al său manager, Walter Bonomi, aduc o necesară pată de culoare în peisajul plastic destul de academizat al Clujului.

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO