Ziarul de Duminică

Premiantul Gérard Tonnon

Premiantul Gérard Tonnon

Autor: Daniel Nicolescu

09.09.2010, 23:36 27

Agitată de proiecte dinamice, de promisiuni curajoase şi deaspiraţia spre diversitate, Galeria Dialog a Sectorului 2găzduieşte în premieră, până pe 28 septembrie, expoziţia unuiartist de peste hotare. Este vorba despre belgianul Gérard Tonnon,descins din regiunea valonă Gerpinnes tocmai în buza Oboruluibucureştean ca să ne transmită "Un mesaj de viaţă"* (foto 1).

Despre el, jurnalul "Vers l'Avenir" nota: "Gérard Tonnon, pictorsuprarealist, revelează, prin pictură, viziunea sa asupra lumii"(citat din catalogul expoziţional). Tot aşa, într-un gest decurtoazie critică, Tudor Octavian, cel care a prezentat expoziţiala vernisaj (curator: Ruxandra Garofeanu), îl alătura, (într-unelan ducassian, de tipul celui care strângea laolaltă maşina decusut şi umbrela pe masa de operaţie), suprarealismului.
În ceea ce ne priveşte, cea mai densă patină supra-realistă aexpoziţiei ni s-a părut conferită de lista de premii care, de-alungul scurtei sale cariere, au încununat eforturile artistice aledlui Tonnon. O reproducem, spre lămurire, după site-ul maestrului(http://gerard-tonnon.be): 1996, medalie de aur în cadrulconcursului Jean-Pol Demacq, pentru lucrarea în pastel "Energie";1997, medalie de aur pentru pictură în ulei (unde şi cum - nu seprecizează); 1998, medalia "Vermeil avec mention", la mareleconcurs internaţional al Academiei Lutèse din Paris, secţiuneaBeaux Arts; 2000, în cadrul unei expoziţii a MinisteruluiAfacerilor Externe belgian la Coxyde, primeşte Certificatul pentruMerit Artistic European; aceeaşi Academie Lutèse (care, cel puţinîn grafia cu "s", indicată de autor, nu există pe google.fr.) îiconferă medalia de aur cu felicitări pentru picturi în ulei; în2002, Academia revine şi îl premiază cu aur, de data aceasta pentrusculpturi; în 2004, artistul este selecţionat de către oraşulChatêlet "printre suprarealiştii Bruxelles Wallonie" (iată că dlOctavian ştia ce spune) pentru inaugurarea casei René Magritte; în2006, "pe drumul consacrării, are loc vizita doamnei Ministru alCulturii pentru Comunitatea franceză, Fadila Laanan, în ateliereleartistului din Gerpinnes"; în 2007, Marele Premiu internaţional alWalloniei, medalie de aur. La o Olimpiadă a suprarealismului, unde,desigur, ar lua tot aur, artistul ar concura, potrivit proprieisale opţiuni (vezi, din nou, site-ul), la secţiunea "suprarealismfantasmagoric".
Dl Tonnon (n. 1946) a început să picteze târziu, în urma unuitragic accident autobiografic. Avea o fabrică de cherestea, care,în 1986, i-a fost luată de ape în urma unor inundaţii (evenimentpentru care îi transmitem sincerele noastre regrete). "Incapabilfinanciar şi psihologic de a porni de la zero, se refugiază înmijlocul naturii şi începe să-şi transpună ideile pe pânză.Autodidact, a început cu acuarela, pentru ca foarte repede să-şidea seama că pictura reprezintă un mijloc mai bun de a-şi exprimapercepţiile, sentimentele, ideile şi constatările privind lumeace-l înconjoară" (text nesemnat din catalogul expoziţional şi carereia, cu nuanţe nesemnificative, aserţiunea adâncă din Journal del'Avenir).
Să vedem, dar, care este viziunea tonnoniană asupra lumii: o pânzăînfăţişează un măr (fructul) înăuntrul căruia creşte un măr(copacul) înflorit; într-o formă de ou se plimbă o găină (foto 2);o jună mamă (văzută din spate) în deshabillé stă la mijlocul uneibalanţe pe tereziile căreia se află, într-o parte, un copil, iar încealaltă un calculator (toată instalaţia, pentru a căpăta un subtilsens universal, se sprijină pe un glob pământesc - foto 3); ocorabie cu pânzele umflate e înţepenită între nişte dune de nisip(foto 4); pe un pisc de munte retezat (în regimul favorit alpictorului, cel nocturn, iluminat selenar), un bărbat joacă şah cuun copac cu sâni sau, dacă doriţi, cu o femeie cu crengi (foto 5);din nou noapte, din nou lună, în fundal un copac desfrunzit, înprim-plan o frunză pe care se vede umbra unui cuplu de îndrăgostiţi(foto 6); şi iar peisaj cu lună, copac şi lac, totul văzut de astădată pe gaura cheii (foto 7).
În privinţa tehnicii, lucrurile stau aşa cum se vede: penel naiv,dar care nu vrea să rămână în aria picturii naive, care nu-şi asumălimitele. În privinţa viziunii, dl Tonnon se ridică la nivelul unuicaricaturist modern, care spune poveşti sapienţiale, cu tâlcurimorale, ce vor să stârnească perplexitate sau "bune sentimente" cuiz ecologic, pacifist sau larg umanist. Totul în mici sferesuprapuse dens, ca foile verzei de Bruxelles.


*) Gérard Tonnon, "Un mesaj de viaţă", 31 august - 28 septembrie,Galeria Dialog, str. Chiristigiilor 11-13

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al UniversităţiiBucureşti, Facultatea de filologie, secţia română-portugheză.Redactor principal (şi, începând cu 1991, grafician copertator) laEditura Eminescu, între 1985-2003. Colaborări (cronică literară,cronică plastică, traduceri) la numeroase reviste culturale,începând cu 1974. Redactor şi art-director la diverse publicaţiidin ţară. A semnat mai multe volume de traduceri şi un volum deinterviuri. Din anul 2000 până în 2009 - editor executiv la Ziarulde Duminică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO