Ziarul de Duminică

PREVIEW/ Un proiect pentru Bucuresti: Mântuleasa

PREVIEW/ Un proiect pentru Bucuresti: Mântuleasa
10.12.2009, 14:58 668
Bucurestiul poate fi vindecat,ameliorat, ajutat, iar acest ajutor nu poate veni decât din parteacelor care-l cunosc, iubesc, locuiesc pur si simplu. O astfel demâna intinsa orasului s-a finalizat in ziua de 4 decembrie laCentrul Cultural al Sectorului 2, gazde fiind primarul NeculaiOntanu si directoarea Centrului, doamna RuxandraGarofeanu.
Cu acest prilej au fostprezentate publicului interesat, dar si publicului in general,propuneri si solutii ample pentru revitalizarea cartieruluiMântuleasa. Primarul Sectorului 2 a afirmat, de altfel, ca acestproiect este "un model fantastic, care merita multiplicat". Oricum,e pentru prima oara in România când un proiect cultural arepropuneri de salvare si reabilitare a unui sit urban, fundamentatepe o solutie documentata.
Proiectul a fost prezentat, inafara echipei de proiect, si de personalitati ale societatii civileprecum Sorin Alexandrescu, nepot dupa mama cu Mircea Eliade,profesor de literatura universala la Centrul de Excelenta pentruStudii Doctorale a Universitatii Bucuresti; Toader Paleologu,ministrul Culturii si Cultelor; Gheorghe Patrascu, arhitectul-sefal Capitralei; Bogdan Pârvanu, arhitectul-sef al PrimarieiSectorului 2. Dinspre public au fost interpelari din parteaarhitectilor Gheorghe Leahu si Geo Serban.
Ce propune proiectul dereabilitare a cartierului Mântuleasa?
Mântuleasa, studiu de geografiemitica bucuresteana
Grupul de initiatiava.Proiectul este o initiativa a Fundatiei Pro Patrimonio care acoagulat in jurul temei parteneri si specialisti cu expertizeinterdisciplinare. El a fost finantat de catre Uniunea Arhitectilordin România, prin fondul Taxa Timbrului de Arhitectura sibeneficiaza de sprijin si co-finantari din partea Fundatiei ProPatrimonio, a Primariei Sectorului II si a TVR2.
Fundatia Pro Patrimonioeste initiatorul Proiectului Mântuleasa, studiu de geografiemitica bucuresteana. Echipa care l-a elaborat a fost alcatuitadin: Maria Berza, coordonator proiect, Mioara Lujanschi, dr. AdrianMajuru, drd. Andreea Rasuceanu, drd. Adriana Scripcariu. Realizaregrafica: arh. Catalin Ilinca. Colaboratori voluntari: arh. MarinaEcheriu, Mariuca Vulcanescu, drd. George Zamfir.
Argument. Obiectivulprincipal al proiectului este constientizarea publica in rândulcomunitatilor locale si publicului larg in ceea ce privestedistrugerile iremediabile ale patrimoniului bucurestean siinitierea unor programe de reabilitare, punere in valoare sidezvoltare durabila bazate pe valorile culturale, arhitectura,istoria si identitatatea unor cartiere reprezentative.
Distrugerile si mutilarileiremediabile, fie ale cladirilor de patrimoniu, fie ale celor carefac parte din zonele de arhitectura protejata, datorate"promotorilor" imobiliari, carentelor legislative, gresitei saucinicei interpretari a dezvoltarii, pasivitatii - in cel mai buncaz - atât a autoritatilor, cât si a societatii civile, au atins inultima vreme un nivel critic. Acestea pot afecta in scurta vreme,in mod iresponsabil, una din caile cele mai sigure si mai pretioasede dezvoltare durabila a României, in conformitate cu strategiileUniunii Europene, pe lânga faptul ca vor dispare pentru totdeaunaunele dintre cele mai temeinice componente ale mostenirii salemulticulturale.
In ceea ce priveste Bucurestiul,putine mai sunt locurile scapate de urgia timpului si incainsufletite de farmecul vremurilor de altadata. Spatiul al caruistudiu il propunem este deopotriva interesant ca esantionurbanistic cu valoare stiintifica pentru influentele dinarhitectura bucuresteana, pentru antropologia urbana, istoriamentalitatilor si, nu in ultimul rând, pentru operele literare carei-au fost dedicate.
Memorialocului
Strada Mantuleasa este mai multdecat o strada. Este un spatiu variabil creat de o memoriecolectiva care incepe sa devina amnezica. O mitologiebucuresteana ramasa in adormire, cum ar spune Mircea Eliade.Traseul mitic din proza scurta eliadesca se confunda cu un labirintcitadin ce reuneste strazile Mântuleasa, Popa Soare, Romulus,Negustori si alte câteva din jur, pâna la PacheProtopopescu.
Disparitia neasteptata a unorcladiri cu urias potential istoric, ilustrative pentru stilularhitectural de sfârsit de secol XIX, inceput de secol XX, iipriveaza pe cercetatori (arhitecti, istorici, literati etc), dar sipe locuitorii Bucurestiului, de un exercitiu esential pentrucunoasterea identitatii bucurestene. Revitalizarea acestui spatiu,restituirea lui unui circuit cultural si familiarizarea publiculuispecialist sau nu cu valorile urbane ar insemna un prim pas inprocesul de conservare a specificului unei zone-cheie, ilustrativepentru evolutia culturii si istoriei urbane.
Punerea in naratiune literara sitotodata construirea unui proiect devin demersuri prin care sepropune salvarea unui spatiu cu o puternica identitate inconstiinta unei comunitati. Putem vorbi de fapt de dorinta de arevitaliza o zona istorica atat prin reabilitarea si readucerea inatentia publica a arhitecturii specifice cat si prin geografiamitica a spatiului locuit.
Un model il gasim chiar inefortul depus de Mircea Eliade de a pune pe harta memorieipersonale si colective a acestui loc mitic devenit un reperarhietipal. Sa ne amintim ce scrie Eliade despre mansarda sa dinstr Melodiei, in romanul autobiografic Gaudeamus,subpresiunea unei puternice stari emotionala sipremonitionale:
"Eu plec, iar mansarda mea seva narui. In locul casei batrane, alta casa -inalta si cenusie - seva inalta. Intorcandu-ma, nu-mi voi mai recunoaste strada,copilaria, adolescenta. Povara amintirilor piere, odata cumansarda.
Peste timp, in Memorii(1907-1960), Eliade scrie: Din dorinta mea de a putea consumadefinitiv trecutul si de a ma putea apara de prezent, anticipamchiar evenimentul care mi se parea un adevarat sacrilegiu. Caci numa puteam inchipui la Bucuresti, fara mansarda mea din StradaMelodiei. Stiam ca voi lipsi din tara multi ani, dar eram sigur cavoi regasi la intoarcere mansarda in care crescusem, in care seimplinise misterioasa metamorfoza.."
Ceea ce anticipase in 1928, inromanul de tinerete Gaudeamus, urma sa se intample in 1935.Casa veche cu mansarda este demolata si pe locul ei s-a ridicat oalta cladire. Eliade se intoarce adesea, pe o perioada lunga detimp (din 1928 pana in 1967), la acest loc magic asociat cuperioada copilariei si adolescentei. Este un fel de a reveni acasa.Eliade scrie nuvela Pe strada Mantuleasa in doua etape, in1955 si in 1967. Povestea se intampla in 1945 si se intoarce intimp acoperind evenimente care incep in 1915. Este mai mult casigur ca Eliade nu mai avea cum sa cunoasca schimbarile produse intimp, de aceea creeaza o topografie care combina imaginatia curealitatea. Bucurestiul din Pe strada Mantuleasa, desi legendar,este mai "adevarat"decat orasul pe care l-am traversat eu, pentruultima oara, in august 1942. (M.E. Jurnal, vol.1)

Metodologia delucru
Proiectul s-a desfasurat pe operioada de 6 luni si a avut ca metodologie de lucru o combinareintre cercetarea de arhiva si cercetarea de teren bazata peinterviuri si fotografierea obiectivelor in situ. O componentaspeciala a fost data de atenta cercetare a scrierilor lui MirceaEliade (proza si memorialistica). Aceasta a fost completata si cualte surse literare care au ca tema zona urbana cercetata.Suplimentar, o analiza swot a fundamentat o analiza strategica princare au fost identificate elementele necesare dezvoltarii unui plande comunicare si a unui plan de management integrat.
Proiectul a beneficiat de o bunacolaborare cu media scrisa si cea vizuala. Au fost publicateinterviuri in Observatorul Cultural. Au fost realizate douafilme documentare de TVR 2 (dintre care unul pentru TVRinternational) referitoare la proiect si rolul sau de model dedezvoltare pornind de la intensele sale datemulticulturale.
La finalul proiectului se valansa o brosura, ce va contine un rezumat al proiectului, cumaterial ilustrativ si traseul cultural propus.

Activitati sirezultate
Cercetare (teren, surse literaresi arhive)
Echipa de specialisti angajatain cadrul acestui proiect a realizat doua tipuri decercetari.
Un studiu istoric siantropologic intitulat: Mantuleasa, de la periferie medievala lahabitat cosmopolit
Acest studiu, care poate ficercetat in extenso pe pagina de web a proiectului (www.bucurestiivechisinoi.ro), a fost realizat prin colaborarea urmatorilorspecialisti: dr.Adrian Majuru, drd.Adriana Scripcariu si drd.Andreea Rasuceanu. Studiul este o reconstituire istorica siculturala a Cartierului Mântuleasa ca unul dintre segmentelevechi-rezidentiale ale Bucurestilor, cu o puternica structuramulticulturala, inca de la inceputul secolului XX. Principalulobiectiv al acestui studiu este acela de a sensibiliza opiniapublica dar si factorii decidenti fata de solutiile de regenerareurbana, care ar putea fi articulate in spatiul amintit. Acestesolutii sunt construite pe un esafodaj istoric si umandeopotriva.
O atentiei deosebita esteacordata extinderii orasului catre zona Mântulesei incluzând aicisi povestea mahalalei Mântuleasa. Sunt aduse detalii de istorieumana privind cazuistica locuirii, tipologiile demografice, etnicesi profesionale din epoca moderna, când zona Mântuleasa a devenitsuburbie oraseneasca. Concluziile finale propun dezvoltari alaturide concluziile demersului istoric si antropologic si posibilealternative de rentabilizare culturala, restaurare arhitectonica sivalorizare urbana a vechiului cartier, astfel incât sa reprezinteun punct de plecare si pentru alte fragmente vechi-urbane aflate inasteptarea unui proiect.
· Un sondaj adresatlocuitorilor
S-a realizat o anchetasociologica (de catre drd. George Zamfir, participant voluntar laelaborarea proiectului) in rândul locuitorilor zonei - proprietaride imobile, chiriasi, proprietari sau administratori de miciafaceri de cartier (magazine, cafenele, pravalii, restaurante). Ininterviurile luate pe teren, s-a raspuns la doua intrebari: Ce atidori sa se schimbe? Si: Care este relatia cu primaria si opiniadespre ONG-uri? Cand se refera la schimbare, locuitorii se referape de-o parte la zona construita, pe care o vad schimbata intr-odestul de mica masura. Cei mai multi mentioneaza disparitia scoliiMantuleasa si traficul crescut de masini, ce a adus aglomeratie,poluare fonica si sonora.
In ceea ce priveste comunitatea,lucrurile s-au schimbat foarte mult, mai ales dupa anii a90,caracterizati mai cu seama de o racire in relatiile cu vecinii,acompaniata de neincredere. Exista un grad foarte scazut decoeziune intre locuitorii acestui cartier, care cu greu pot fidefiniti ca alcatuind o comunitate in acest caz. Locuitorii par afi destul de mandri ca locuiesc pe strada Mantuleasa, in primulrand pentru ca este considerata o zona frumoasa ce inca pastreazaun farmec al Bucurestiului de altadata.
Majoritatea celor intervievatisunt nemultumiti de serviciile prestate de Primarie. Cei mai multiau ilustrat aceasta impresie cu episoade in care au avut nevoie deserviciile primariei. Totusi, este greu de stabilit dacaintr-adevar locuitorii sunt foarte reticenti fata de interventiilePrimariei pe strada Mantuleasa, este foarte posibil sa fie doar oreactie reflexa asupra autoritatilor in general.
O colaborare intre ONG-uri siautoritatile locale este considerata cea mai benefica pentrucomunitate. O alaturare a ONG-urilor si Primariei intr-o actiunele-ar acorda si unora si celorlalti credibilitatea si forta deactiune de care au nevoie.
· Propunerea unortrasee culturale ale zonei
Echipa de cercetatori aidentificat posibile trasee culturale in zonei Mantuleasa. Inromanul sau, Pe strada Mântuleasa, Mircea Eliade propune oistorie fictiva a cartierului in discutie, imaginând un traseumitic parcurs de personajele sale in cautarea unor misterioasesemne. Eroii sai parcurg zona Mântuleasa, Popa Soare, pâna spre Bd.Pache Protopopescu si Foisorul de Foc, prilej pentru recrearea uneiistorii mitice, ideale, a cartierului Mântuleasa. Universurileparalele create si definite ca atare de Eliade, impreuna cu oexperienta diferita a timpului si a spatiului, constituie, pentruun proiect model, o tesatura ideala de recuperare culturala, deaducere "din adâncuri" a memoriei, gesturilor, trairilor,comportamentelor aparent uitate. Ele ingaduie o privire noua asupravizibilului pe cale de a fi lasat sa piara, neglijat, distrus,dispretuit. Ele obliga la o alta atitudine, de ocrotire si respect,la o alta constructie. Cum ar putea fi altfel, sub privirile luiMircea Eliade, Mircea Vulcanescu si Petre tutea?
In acest stadiu si cu aceastastare de spirit s-au punctat coordonatele urbane si elementelegenerale care vor crea un traseu pe baza cunostintelorcercetatorilor si a criteriilor de care trebuie sa se tina cont inalegerea acestuia. Traseul ales, care va fi prezent pe site-ulproiectului, va strabate str. Mântuleasa, pornind de la bisericaMântuleasa si, in stânga ei, statuia lui Mircea Eliade, inauguratain aprilie 2009 (eveniment cu prilejul caruia a luat nastere ideeaproiectului), va marca locul unde se va afla un centru permanent deinformare in legatura cu evolutia proiectului, pentru care existaacordul proprietarilor (cafeneaua Hobby Cafe, situata intr-unimobil vechi, la intersectia dintre Str. Mântuleasa si Str.Negustori), va continua pe str. Mântuleasa, str. Romulus (casaSimion Georgescu si alte câteva cladiri reprezentative), str. PopaSoare (casa Mircea Vulcanescu, biserica Popa Soare si statuia luiPetre Tutea), cu extensii in Piata Sf. Stefan (statuia lui MirceaVulcanescu, recent inaugurata), str. Sfintilor (locuinta lui MirceaEliade - putându-se astfel crea un traseu secundar, anume drumulparcurs de Eliade intre locuinta lui si scoala Mântuleasa, demolatacu salbaticie in anii 2006, str. Paleologu (unde a locuit PanaitIstrati).
Un monument cu o istorieinteresanta, dar si cu inedite elemente de arhitectura si picturamurala, il constituie biserica Mântuleasa, ctitorie a acelorasiboieri Manta. Istoria bisericii, ridicata in secolul al XVIII-lea,a atras atentia unor ilustri cercetatori si filologi, precumNicolae Iorga. Alte puncte de interes le constituie anumite imobilecu o istorie fascinanta, dar totodata si adevarate mostre vii alearhitecturii de secol XIX - cum se intâmpla cu casa SimionGeorgescu, aflata la intersectia strazii Mântuleasa cu Romulus, inprezent nelocuita.
Prezentarea unui plan dereabilitare integrata
Echipa proiectului si-a propussa elaboreze o propunere de schita de plan de reabilitare integratacare sa contina elemente de metodologie necesare atrageriifondurilor europene necesare conservarii si valorificariipotentialului acestei zone istorice. Abordarea integrata are scopulde a eficientiza politicile sectoriale in sensul apropieriiacestora specificitatii sistemelor locale: proiectele integrateconstituie instrumentul principal pentru realizarea unei astfel deabordari programatice.
In cadrul politicilor europene,conservarea si dezvoltarea integrata a patrimoniului reprezintafundamentarea prioritatilor in interventia urbana prin: asigurareadezvoltarii urbanistice controlate; punerea in valoare apatrimoniului ; pastrarea traditiilor, sustinerea dezvoltarii si avalorificarii mestesugurilor ca elemente cheie ale identitatiiculturale comune.
Implementarea acestor masurieste sarcina autoritatilor centrale si locale in parteneriat cuorganizatiile non-guvernamentale care sprijina dezvoltarea durabilaprin cultura. Desi autoritatile centrale si locale auresponsabilitatea principala in implementarea masurilor dedezvoltare integrata a patrimoniului, prin politicile sirecomandarile Comisiei Europene, sunt preferate actiunileparteneriale in realizarea acestor obiective. Abordareaparticipativa (PPP: parteneriat public - privat) este unul dintrepricipiile de baza ale Uniunii Europene in utilizarea fondurilorstructurale. Abordarea participativa duce la dezvoltarea unorabordari integrate. Este vorba, pe scurt, despre identificarea unei"idei centrale" de dezvoltare impartasita de catre actorii diferitidin teritoriu. Astfel, initiatorii PIT vor trebui sa demonstrezeprioritatea tematicii, a subiectului sau a resursei identificate,in cadrul interventiei. Trebuie elaborat un plan de managementcare, prin identificarea valorilor culturale, garanteaza protectiaacestora aplicând metode si instrumente legale, administrative,financiare si tehnice si prevazând actiuni strategice si specificeadecvate. Redactarea unui plan de management integrat serveste ladefinirea, extinderea, actualizarea si coordonarea programelor demanagement deja existente. Planul de management integrat incepeprintr-o analiza a starii prezente a managementului sitului,identificând criteriile si stadiul de dezvoltare al managementului,identifica obiectivele care au fost implinite si propune noistrategii pe termen lung si mediu precum si planul de actiunicorespunzator acestora.
In faza pregatitoare suntidentificati toti actorii (institutii, organizatii sau persoane)care au competente si interese legate de sit, precum si toateinstrumentele de natura administrativa, tehnica, legislativa,financiara sau de comunicare care sunt deja existente sau pot fiimplicate in managementul sitului.

Diseminare: Atelier deconsultare
Rezultatele proiectului vor fidiseminate si supuse consultarii in cadrul unui atelier dedicattemei de cercetare. Acest atelier va fi gazduit de Primarieisectorului 2. Printre participanti sunt invitati reprezentanti aiUniunea Arhitectilor din Romania, ai Ordinului Arhitectilor dinRomania dar si ai Ministerului Culturii, Cultelor si PatrimoniuluiNational. Se va solicita de asemenea sprijinul si cooperareaUniversitatii de Arhitectura din Bucuresti si Centrului deExcelenta in Studiul Imaginii, UniversitateaBucuresti.

Studiile asupra zonei Mântuleasaar putea intruni interesul istoricilor, arhitectilor, filologilor,scriitorilor si a tuturor celor interesati de folclorul urban.Cercetarea are ca rezultat restituirea si conservarea trasaturilorgenerice ale acestui spatiu reprezentativ pentru zona rezidentialanegustoreasca (promotoare a noilor influente venite din Occident sitotodata legate de spatiul traditional balcanic), intensmulticulturala, dar si reintegrarea sa intr-un circuit culturalcare sa-l reinsufleteasca si sa-l readuca in atentia locuitorilorCapitalei. Respectarea identitatii unui spatiu, asumarea datelorsale culturale precum si revalorificarea sa ar implini visul luiMircea Eliade de a scrie o geografie mitica a Bucurestiului care saii conserve totodata specificul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO