Ziarul de Duminică

Prinţesa-spioană/ de Elisabeta Lăsconi

Prinţesa-spioană/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

15.07.2011, 00:03 177

"Sunt o prinţesă manciuriană, pe nume Perla Orientului, cea de-apaisprezecea fiică a prinţului Su, unul dintre cei opt prinţi aiCoifului-de-Fier de la vechea Curte imperială din Pekin. Pe liniepaternă, sînt o descendentă directă a lui Nurhaci, întemeietoruldinastiei manciuriene, şi verişoară de departe cu împăratul-copilPuyi."

... Cea care se confesează este eroina romanului "JurnalulPerlei Orientului" de Maureen Lindley, bazat pe cercetărilescriitoarei despre prinţesa-spioană, considerată "Mata Hari aOrientului", cu biografie ieşită din comun, cu o personalitatesingulară, din toate punctele de vedere: descendenţă şi educaţie,natură sexuală şi înfăţişare, pasiuni şi datorii, opţiuni şi destininevitabil.

Maureen Lindley mărturiseşte în "Nota autoarei" căpersonalitatea excepţională a Perlei Orientului i-a atras atenţiadin prezenţa fugară în filmul lui Bertolucci, "Ultimul împărat", cădin interes s-a născut apoi documentarea, fascinaţia şi apoipersonajul literar. În finalul romanului a plasat şi o cronologie,punând în context biografia Perlei Orientului şi istoria lumii.

Cititorii români au avut şi ei o întâlnire fugară cu PerlaOrientului în cartea recentă "Din istoria spionajului" de AlexandruPopescu, mai multe capitole au apărut chiar în "Ziarul deDuminică", dar aici apare cu supranumele "Mata Hari a Orientului"şi cu numele care a consacrat-o: Yoshiko Kawashima (1907-1948), s-anăscut la Pekin, educaţia a primit-o în Japonia, a făcut spionajpentru japonezi în China, unde a fost condamnată şi executată prindecapitare.

Pornind de la biografia plină de întâmplări extraordinare,Maureen Lindley risipeşte norul sumbru ce-i învăluie figura,convinsă că răul ce pluteşte în jurul ei emană din traumele ce i-aumarcat copilăria şi adolescenţa. Toate pornesc din inteligenţarară, din curiozitatea ce o împinge să joace un rol importantîntr-un alt univers, al puterii, unde se iau decizii şi se petreclucruri importante. Iar spionajul este calea sigură de a aflasecretele celorlalţi.

Perla Chinei începe cu spionarea tatălui ei, prinţul Su, când sededica unui ritual erotic, şi este surprinsă şi pârâtă de unadintre surorile vitrege, aşa că este trimisă în Japonia, într-ofamilie de seamă, la fratele de cruce al tatălui, ocupând un loc defrunte în ierarhia ţării. Ficţiunea preia cele două episoadehotărâtoare pentru ce va deveni tânăra: violată întâi de buniculnoii familii, apoi de tatăl adoptiv.

Educaţia primită o lămureşte definitiv că în ambele societăţifemeile sunt sortite spaţiului interior, că doar încălcând regulilepoate avea şi o femeie un rol important, depăşind atât dispreţul,cât şi oprobriul la care este supusă. Se explică şi travestiulales, poartă veşminte masculine ca armură de apărare, ca afirmareagresivă a faptului că a pătruns într-o lume a bărbaţilor.

Din China în Japonia, de la curtea împăratului-copil la oraşulcosmopolit mişunând de străini, Perla Orientului trăieşte aventuripalpitante şi supravieţuieşte datorită inteligenţei şi curajului eifrizând nesăbuinţa. Seducătoare şi inventivă, scapă din capcanelece i se întind, intră în rolurile ce i se propun, singura eifragilitate derivă din natura ei dublă, chineză şi japoneză, fiinţăambiguă, deghizându-şi feminitatea în ţinuta bărbătească.

Li se adaugă incursiunea în Extremul Orient, geografii miticeale unor ţări ca Mongolia şi Manciuria, sau ale oraşelor Shanghaişi Pekin, decupaje din istoria Orientului în prima jumătate asecolului XX, prea puţin cunoscută europenilor. Chiar şi capitoleleau titluri insolite, ce vor spori curiozitatea cititorilor, alesedin zona gastronomiei orientale şi asociate unui moment-cheie dinviaţa Perlei.

Amestecul de rafinament şi de cruzime, de frumuseţe subtilă şide oroare intensă creează o atmosferă unică. Maureen Lindley arealizat un personaj pe măsura personalităţii reale, uluitor prindevotamentul faţă de Japonia, epica lui aduce surprize în cascadăşi un final ce răstoarnă tot, demn de "Contele de Monte-Cristo" deAlexandre Dumas.

Maureen Lindley, Jurnalul Perlei Orientului, traduceredin limba engleză şi note de Mihaela Negrilă, Editura Polirom,2009, 368 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO