Ziarul de Duminică

Privatizarea CFR Marfa – pierderi pe toate liniile/ de Cosmin Savu

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Cosmin Savu

19.12.2013, 23:50 144

Astazi intram in culisele ratarii privatizarii CFR Marfa. Cea mai importanta companie romaneasca scoasa recent la vanzare a ramas tot a statului. I s-au sters insa datoriile. Si Guvernul a platit foarte bine consultanta de urgenta. Peste toate, CFR Marfa continua sa provoace zilnic pierderi bugetului. Fiecaruia dintre noi. Compania care a castigat licitatia nu a cumparat pana la urma nimic. Totusi, a avut acces la informatii inestimabile.

Compania fanion a transportului feroviar din Romania era intr-o situatie fara iesire. Sufocata de pierderi si datorii CFR Marfa se afla in pragul falimentului. Pentru a-i putea  fi sterse datoriile facute in ani de capuseala, Comisia Europeana si institutiile financiare internationale au cerut privatizarea. Guvernul Ponta isi asuma un parcurs imposibil - vanzarea a 51 la suta din actiunile celei care a fost cea mai mare companie de transport feroviar din Estul Europei. Ministrul Fenechiu se angajeaza sa indeplineasca acest proces ca pe o provocare personala,  in incercarea de a trece in planul doi problemele sale cu justitia si a-si imbunatati imaginea publica. Relu Fenechiu a evitat sa arate cu degetul  spre cei care au jucat un rol in dezastrul de la CFR Marfa, unii dintre ei fiindu-i chiar colegi de partid sau de coalitie.

In 5 Aprilie 2013 se publica anuntul de privatizare al CFR Marfa. Nu se mai voia o licitatie cu strigare ca la Oltchim, ci crearea unei aparente de seriozitate.

Pentru ca s-a anuntat din scurt aceasta privatizare si pentru ca procedura nu se arata foarte transparenta, investitorii „strategici” nu s-au inghesuit sa apara. Dupa aceea s-a spus ca au fost 14 societati care au cumparat caietul de sarcini, ceea ce a fost o minciuna… In regim de urgenta, s-a apelat la  una dintre cele mai mari companii de profil din lume Deloitte. Interesant este ca aceasta companie a mai avut inainte 3 contracte cu Ministerul Transporturilor, tot pentru privatizarea CFR Marfa. Daca in 2012 contractul de consultant pentru privatizare a fost de 375 de mii de euro, in mandatul lui Relu Fenechiu s-a semnat un nou contract pentru 570 de mii de euro!

In cursa s-au inscris doar 3 competitori. Si pentru ca nu indeplineau conditiile de precalificare, in 30 aprilie, acestea sunt schimbate : se scade cifra de afaceri a participantilor de la 100 de milione de euro pe an la 30 de milioane, se renunta la obligativitatea unei licente de transport feroviar. Dar cea mai importanta schimbare - se modifica cerinta unei scrisori de confort, intr-una de bonitate. Unul dintre cei 3 competitori era Grup Feroviar Roman.

Ce inseamna acest lucru?  Scrisoarea de confort ar fi trebuit sa arate disponibilitatea bancii de a co-finanta, de a certifica posibilitatea unui contract de credit, in timp ce scrisoarea de bonitate putea fi data de o camera de comert sau de o banca care sa prezinte date de identificare, activitatea si rata profitului, dar nu reprezenta o garantie ca o banca va finanta tranzactia.

In 9 mai se deschid documentele de precalificare. Omnitrax, o companie Americana, se retrage invocand timpul prea scurt pentru a intelege ce cumpara.

Raman in cursa Grup Feroviar Roman si Transferoviar in asociere cu Donau Finanz.

In toata aceasta perioada statul roman sterge datorii de aproape 1 miliard 800 de milione de lei.

Public, oficialii au vorbit despre proceduri si legi. Astazi, cei care nu mai sunt in functii descriu o zona gri. Fiecare parte are propriul interes. Distinct fata de interesul publicului. Aceasta este adevarata istorie.

20 iunie, ziua de deschidere a plicurilor s-a dovedit a fi o zi lunga la Ministerul Transporturilor. Transferoviar renunta la a-si mai depune oferta, in cursa ramane doar GFR. Angajatii protesteaza suparati pe lipsa de transparenta.

La orele 11, presa este invitata pentru ceea ce parea o formalitate. Ministrul Fenechiu apare ingrijorat dupa 2 ore si face o declaratie surprinzatoare. „Astazi s-au deschis ofertele tehnice si oferta financiara,  oferta tehnica a fost corecta si GFR a fost declarata calificata, oferta financiara contine niste conditii, acum suntem in negocierea acestor conditii.” Dupa alte 5 ore, acelasi ministru: „Astazi putem declara un castigator in competitia de privatizare a CFR Marfa, compania care ramasese singura in aceasta competitie, GFR a depus o oferta care in urma analizei a fost declarata conforma…”

Dar ce s-a intamplat in spatele usilor inchise? Astazi Relu Fenechiu e evaziv. „Castigatorul licitatiei vazand ca este singur, stiind care este presiunea asupra guvernului si asupra Romaniei a incercat sa obtina semnarea unui contract cu plata amanata.” Gruia Stoica: „Eu am facut o propunere si dupa aceea m-am retras impreuna cu echipa mea si am asteptat sa vedem ce se intampla. V-ati intalnit si cu ministrul, de trei ori cu ministrul? A avut o participare activa in momentul respectiv.”

Discutabila este si vizita lui Vlad Stoica, seful cancelariei primului-ministru la comisia de privatizare. Prezenta la comisie in acea zi a sefului cancelariei primului ministru  a ridicat semne de intrebare.

Asadar, in 20 iunie, castigatorul licitatiei de cumparare a 51 % din actiunile CFR Marfa este Grup Feroviar Roman, cea mai mare companie privata de transport feroviar.

 

Cum a ajuns CFR Marfa pe butuci si cine au fost principalii responsabili pentru dezastrul de pe calea ferata? Guvernari succesive au dus compania de marfa in pragul colapsului. In mandatul lui Ludovic Orban a avut loc unul dintre cele mai controversate contracte facute de CFR Marfa: infiintarea Rolling Stock Company.

Fostul ministru Orban se facea ca nu intelege. Participarea CFR Marfa a fost evaluata la 45 de milioane de euro, adica pretul de fier vechi al respectivelor trenuri, in timp ce GFR trebuia sa vina cu banii pentru reparatii. Mare parte din acesti bani s-au intors la acelasi holding Grampet Grup din care face parte si GFR, adica reparatiile s-au facut tot la aceeasi companie. In asocierea initiala, CFR Marfa era actionar majoritar cu 42 la suta, Grup Feroviar Roman detinea 35 la suta din actiuni si Raiffeisen bank, restul. Desi, initial CFR marfa era majoritar, printr-o manevra abila, Grup Feroviar Roman devine actionar majoritar in Rolling Stock .

Operatiunile acestei companii au fost facute total netransparent, de altfel pana in 2012 Rolling Stock a fost declarata pe pierdere.

Asadar GFR si-a completat flota cu trenuri luate de la principalul sau competitor. Acum GFR detine 30-35 la suta din piata fata de compania pe care vrea s-o cumpere CFR Marfa, 40-45.

Infiintata in 2001, un an mai tarziu compania avea doar 6 angajati: 3 directori, un sef birou tehnic, o secretara si un mecanic.

Relatiile lui Gruia Stoica cu mediul politic sunt de notorietate.

 

Sa ne intoarcem la procesul de privatizare : in 20 iunie se deschidea un nou capitol. In 24 iunie, scrisoarea Romaniei intra in boardul FMI-ului, semn ca ne-am respectat angajamentul.

Obligat de problemele cu justitia, Relu Fenechiu paraseste functia de ministru al Transporturilor . Interimar, pentru 45 de zile, vine la conducerea ministerului Victor-Viorel Ponta. Cu drept de semnatura in minister este lasat secretarul de stat Cristian Ghibu, cel care conducea si comisia de privatizare a CFR Marfa.

Incepea o vara lunga pentru CFR Marfa. Desi pana atunci totul a fost grabit si contractul trebuia sa se semneze in cateva zile, guvernul intarzie.

Abia in 24 iulie se adopta Hotararea de guvern privind principalele elemente ale contractul ui de vanzare-cumparare a CFR Marfă. Se adopta, dar este trimisa la CSAT.

Presedintele Traian Basescu a inceput un razboi mediatic, cu dese iesiri in care a acuzat voalat relatia premierului cu Gruia Stoica, dar si faptul ca acesta nu are bani pentru CFR Marfa.

Din cauza suspiciunilor create de cand au vrut sa negocieze plata in rate, dar si din cauza unor zvonuri pe piata, GFR parea protejat de cel care a preluat interimatul la Transporturi.

Trecuta prin guvern in 24 iulie, statuarea contractului in  Monitorul Oficial se face abia in 14 august la intoarcerea premierului din vacanta.

S-a semnat contractul si GFR a virat intr-un cont inca 20 de milioane de euro garantie. Restul de 170 de milionae trebuiau dati pana in data de 14 octombrie, data limita si pentru indeplinirea altor conditii obligatorii.

In hotararea de guvern publicata in 14 august 2013 se preciza ca daca in 60 de zile nu se finalizeaza contractual indiferent de culpa vanzatorului sau cumparatorului, intelegerea pica. Ramasesera cateva clauze obligatorii de indeplinit, una dintre ele avizul de la Consiliul Concurentei.

Institutie independenta, Consiliul Concurentei ar fi avut termen o perioada de 6 luni de la data in care era notificat de cumpararea companiei. In vara, presedintele Consiliului Concurentei si-a aratat disponibilitatea de a rezolva acest caz cat mai repede.

Dar nu doar avizul de la Consiliul Concurentei era conditie pentru finalizarea contractului.

In 14 octombrie, noul ministru al Transporturilor, Ramona Manescu denunta contractul pentru neindeplinirea cauzelor suspensive.

Dar ce s-a intamplat la CFR Marfa in timp ce ochii erau atintiti spre privatizarea esuata? In ultimele 4 luni, pierderile s-au redus datorita transportului masiv de cereale. Dar agricultura nu salveaza CFR Marfa. Acum societatea are cel putin 100 de milione datorie si suma a inceput din nou sa creasca. Dar conducerea CFR Marfa pare a avea alte preocupari. De exemplu de a-si da bonusuri de performanta, desi bilanturile societatii nu sunt deloc incurajatoare.

Managerul privat de la CFR Marfa, adus de la Gazprom, nu vorbeste cu presa despre rezultatele companiei sau despre bonusul de 10 mii de euro pe care si l-a aprobat.

O privatizare cu cantec, lipsita de transparenta si cu final previzibil. Nimeni nu a fost tras la raspundere pentru esec.

Cand s-a incheiat vizita delegatiei FMI in Romania, din toamna, concluziile despre CFR Marfa nu erau deloc optimiste. S-a cerut disponibilizarea a 2.500 de angajati si se vorbeste despre insolventa sau chiar faliment daca rezultatele financiare nu dau semne de imbunatatire. Si nu dau. Si nici pentru asta nu e nimeni responsabil.  De cand a fost infiinatata compania CFR Marfa  a fost o sursa de profit neintrerupt doar pentru unii, in timp ce datorii de milioane au fost preluate de contribuabili, de noi toti.

 

Reportaj difuzat în emisiunea “România, te iubesc!” din 10 noiembrie 2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO