Ziarul de Duminică

Problema copiilor geniali/ de Paula Herlo

Problema copiilor geniali/ de Paula Herlo

Reportajul saptamanii

Autor: Paula Herlo

17.08.2012, 00:10 575

Patru la suta dintre copiii Romaniei se nasc supradotati. Ultimele studii arata ca jumatate dintre ei vor esua in viata. Motivul: societatea si scoala n-au stiut sa le potenteze marele dar de a se fi nascut inteligenti.

La inceput parintii observa nevoia copilului de cunoastere. Incantati, le cultiva copiilor supradotati setea de cunoastere, insa pe masura ce anii trec, apare panica de a nu creste in casa un ciudat. Teama se amplifica si pe masura ce copilul, crescand, isi arata din ce mai mult personalitatea si mai ales nemultumirea de a nu se face inteles de cei din jur.

Andrei Puiu este un baiat care a teminat la patru ani clasa I, iar bacalaureatul il va da la varsta la care altii incep liceul. Briliant la matematica, baiatul inca se mai intreba daca inteligenta este un dar sau o povara.

La numai doi ani Andrei stia deja alfabetul. Inaintea de a implini patru ani stia sa socoteasca si sa faca inmultiri si impartiri. In fata geniului lui educatoarele i-au sfatuiti pe parinti sa-l duca la scoala. La patru ani a fost primit in clasa I fara sa fie insa inscris cu acte. La sfarsitul anului devenea absolvent, dupa ce o comisie a ministerului invatamantului l-a evaluat si a dat o dispensa speciala pentru el. Anii au trecut si azi il gasim pe Andrei elev de liceu la numai 12 ani. Invata la Vasile Alexandri, in Galati cea mai buna scoala din judet.

Cand l-am intalnit era la tabla, in timpul orei de chimie. A facut calculele mintal. De altfel, termina exercitiile inaintea tuturor. E pasionat de matematica, materia care ii aduce cele mai multe satisfactii. Ar vrea sa studieze mai mult, insa scoala romaneasca n-are pentru copii ca si el programe diferentiate.

Exista o lege creata special pentru ei, insa ca orice lucru bun, nu se respecta. Potrivit ei, supradotatii ar trebui sa aiba programe speciale si sa invete in centre dedicate lor.

Majoritatea tarilor cultiva geniul acestor copii. In Serbia, de exemplu, exista un centru din 1982 in care se investesc anual 1.000.000 $ şi este considerat profitabil pentru ca genereaza progres economic.

La noi, sunt lasati de izbeliste, iar parintii ii ajuta asa cum se princep ei mai bine. Fara specialisti insa, ei risca sa se izoleze si sa devina neintelesi.

Acasa devine parca alt copil. Vorbaret, primitor, in elementul lui. Ii place chiar sa glumeasca pe seama inteligentei lui. Nici in curtea blocului n-a iesit niciodata la joaca. Andrei stie ca e special. Si mai stie ca la matematica e maestru.

Andrei va fi unul din cei multi pe care Romania ii exporta tarilor din occident mult mai interesate sa le valorifice inteligenta. Din liceul lui 80% dintre absolventi aplica pentru o universitate din strainantate si jumatate sunt admisi. Numarul celor care se intorc e infim. Cum e sa fie prea simplu totul pentru el? Complicat - ar raspunde Andrei, care acum nu-si doreste decat sa fie un copil normal.

Andrei a ajuns la varsta la care realizeaza ca talentul lui se poate transforma usor in handicap si ca majoritatea copiilor supradotati fac eforturi sa si-l nege.

Pana acum n-a fost testat de nici un specialist, iar parintii nu stiu care este coeficientul lui de inteligenta. Sunt constienti insa ca Andrei are nevoie de ajutor pentru a-si dezvolta si inteligenta emotionala.

Statisticile spun ca in Romania, 4% dintre copii se nasc super-inteligenti, insa jumatate dintre ei nu vor avea succes social sau profesional. Pentru ca nu le-a cultivat nimeni talentul. pentru ca la scoala au fost marginalizati, pentru ca la noi se simt stigmatizati.

Fara un sistem educational care sa-i ajute pe cei supradotati, Romania s-a transformat in exportator de inteligenta. Cei mai multi dintre elevii supradotati pleaca la studii in strainantate si putini se intorc. O parte dintre cei ramasi s-au adunat in MENSA, organizatia care reuneste cei mai inteligenti oameni din intreaga lume.Toti spera ca impreuna vor putea schimba mentalitatea unui popor care-si respinge valorile.

Dorian e alt copil supradotat. La noua scoala s-a adaptat cel mai bine, desi la inceput era singur impotriva intregii clase. In noua clasa, printre noii colegi inca incearca sa-si faca loc. Nu e bagat in seama, asa ca dupa cateva minute mai face o incercare. Ignorat de colegi, Dorian se intoarce in banca lui si face ceea ce-i place lui cel mai mult. "Aici am niste enciclopedii stiintifice. Am niste inventatori. Am aceasta carte despre tehnica, si aceasta carte cu multe, multe inventii" Dorian s-a simtit de multe ori discriminat, iar asta l-a transformat si pe el intr-un copil dificil. Cand si-au dat seama ca are nevoie de ajutor, parintii l-au dus la psiholog. Toate reactiile lui erau starnite de sentimentul ca inteligenta lui provoaca reactii de discriminare. In vreme ce copiii obisnuiti au un coeficient de inteligenta intre 100 si 114, cei ca el ajung la valori ce depasesc 140.

Tocmai de aceea, Dorian a fost acceptat la Centrul Gifted Education, creat de o asociatie pentru copiii supradotati. Cand i-am vizitat erau la cursul de aritmetica relationala. Adica invatau sa-i cunoasca pe cei din jur si sa intre in contact cu ei. Copiii au primit cate o esarfa, iar mai apoi si-au impartit unii altora capetele ei stabilind o relatie.

Centrul functioneaza pe baza teoriei lui Howard Gardner, un psiholog care sustine ca inteligenta este de sapte tipuri: verbală, logica, muzicala, corporală, interpersonală, intrapersonală sau naturalistă. Toti cei care au urmat cursurile au inregistrat progrese si mai ales au scapat de stigmatul de a fi altfel.

Povestile acestor copii ilustreaza perfect neputinta unui sistem educational de a le valorifica talentul.

Irina Aldea este o micuta pictorita care la numai trei ani uimea lumea cu picturile ei. Lucrarile ei au ajuns in expozitii din Anglia, Germania si Italia, unde a primit numeroase premii, iar presa vorbea despre un adevarat fenomen mai ales datorita felului in care aseaza culorile pe panza. Azi, Irina are sase ani si o regasim la gradinita inconjurata de copii de varsta ei. Desenele ei nu mai au nimic iesit din comun pentru ca odata ajunsa in invatamantul de masa a fost incurajata sa se alinieze normelor clasice de predare.

Fara un suport din partea statului si a familiei, micile genii se pierd in multime. Ajung la maturitate oameni normali, fara prea multe perspective.

Ioan Mitrofan are un IQ mult peste medie. Cu toate acestea la scoala n-a fost un copil eminent, insa a simtit intodeauna ca e diferit. N-a fost un copil sociabil si nici nu si-a dezvoltat talentele pentru ca au ramas nedescoperite. Dupa ce a terminat liceul, s-a angajat si de la 14 munceste intr-un atelier unde face gablonturi, brose, cercei. Isi aminteste ca in 1999 a facut test de inteligenta, iar rezultatul l-a uimit pana si pe el. Tarziu a aflat de MENSA - organizatia mondiala infiintata in 1946 la Oxford care are scopul a descoperi si pune in legatura oameni cu un coeficient de inteligenta ridicat. Cei acceptati trebuie sa aiba un IQ mai mare de 130.

Poate ca viata lui ar fi aratat altfel daca familia sau profesorii l-ar fi ajutat sa-si puna in valoare inteligenta, dezvotandu-si talentele si pasiunile.

MENSA Romania are in prezent 250 de membri, iar la nivel mondial sunt 110.000.

Majoritatea au cariere de succes. Oameni pe care IQ-ul ridicat i-a ajutat sa-si valorifice si celelate tipuri de inteligenta.

George Hristodol e un alt membru membru MENSA care crede ca, pe langa IQ, inteligenta emotionala l-a ajutat sa reuseasca. In strainatate statutul de mensan iti asigura accesul catre cele mai ravnite job-uri. La noi inca isi fac loc in societate. De ceva vreme, George conduce din Romania departamentul tehnic al unei companii de IT din America. Coeficientul de inteligenta l-a ajutat sa inteleaga domeniul in care face performanta, dar n-ar fi reusit fara alte calitati invatate de cei care l-au crescut. La doi ani ramanea orfan de ambii parinti. A fost luat in grija de unchiul si matusa de la Cluj, un cuplu de intelectuali care i-au intuit potentialul si i l-au exploatat.

Toate economiile si le-au folosit pentru ca el sa invete doua limbi straine si sa-si dezvolte pasiunea pentru matematica si informatica. Azi, la 32 de ani, lucreaza la un calculator performat, si e fericit cu viata pe care o are. S-a casatorit si rand pe rand a bifat toate planurile de viitor ale anilor copilariei. Cu primii bani castigati ca programator si-a cumaprat o masina. Apoi un teren, pentru ca, intr-un final, sa intre in casa pe care visa sa si-o construiasca. Stie ca tot ce are se datoreaza mintii lui, dar mai stie ca n-ar fi ajuns aici daca IQ-ul nu era dublat de celelalte tipuri de inteligenta. E modest, empatic, sociabil si mai ales e constient de cine e el in societate.

Ei sunt o mica parte dintre cei multi si inteligenti nedescoperiti inca pentru ca n-au fost ajutati de familie, de scoala, de societate.

Reportaj difuzat de ProTv în emisiunea "România, te iubesc!" din 17 iunie 2012

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO