Ziarul de Duminică

Razboiul Crimeii vazut de turci

Razboiul Crimeii vazut de turci
05.09.2008, 01:11 555

Insotind o expozitie de proportii ce purta titlul Kirim Savasi'nin 150nci Yili/ 150th Anniversary of the Crimean War organizata, in 2006, la Muzeul Sadberk Hanim din Istanbul, impozantul catalog editat cu acel prilej reuneste o serie de texte semnate de cercetatori cunoscuti ce s-au ocupat de Razboiul Crimeii. Cooronatorul volumului, Bahattin ?ztuncay, este reputatul istoric al fotografiei turcesti, autor al multor studii si monografii importante. Catalogul este bilingv, turca-engleza, si se adreseaza atat cercetatorilor cat si publicului larg. Cuvantul introductiv este semnat de colectionarul Omer M. Koc, care a pus la dispozitia organizatorilor multe dintre pretioasele piese pe care le poseda. El sintetizeaza, cu multa judiciozitate, cauzele si urmarile conflictului, precum si modernizarea pe care o aduce in planul informarii si al sistemului sanitar, subliniind lipsa de interes ce s-a manifestat pana acum, in Turcia, pentru cercetarea sa.
In primul material, Norman Stone face o prezentare succinta a conflictului. Desi a fost numit "Razboiul Crimeii", confruntarile armate deja depasisera limitele peninsulei din Marea Neagra avand fronturi si in Caucaz si in Marea Baltica.
Edhem Eldem semneaza studiul War and Symbolism: Ottoman Medals and Decorations During the Crimean War in care prezinta toate piesele batute in perioada conflictului, precum Medaliile Silistra, Sevastopol si Kars, destinate soldatilor otomani, si cea a Crimeii, destinata aliatilor si inscrisa in limba fiecarei tari participante.
Coordonatorul volumului, Bahattin ?ztuncay consacra fotografiei studiul sau intitulat The First War Documented Through Photography. Este salutar faptul ca i se acorda creditul cuvenit lui Carol Szathmari ca prim fotograf de front, ceea ce multi cercetatori straini inca nu vor sa accepte, in pofida dovezilor zdrobitoare.
Sinan Kuneralp, distins istoric si director al prestigioasei edituri academice Isis Press, semneaza lucrarea The Thorny Road to Modernization: The Ottoman Empire and the Crimean War, in care prezinta avantajele si dezavantajele conflictului pentru tinuturile Semilunei.
Ultimul material este semnat de David Barchard si se intituleaza The Imperial Rescript Bringing Turkey in to the Family of European Nations. In el este prezentata situatia crestinilor din imperiu si drepturile pe care acestia le primesc dupa incheierea razboiului.
Partea doua a volumului cuprinde o bogata ilustratie alb-negru si color: litografii, ilustratii de carte si caricaturi de epoca. Sunt reproduse cateva imagini inedite de Amedeo Preziosi si Constantin Guys. Materialul este organizat tematic: Istanbul in the 1850's; Visions of the War in Paintings and Books; Photographs and Letters from the Front; William "Crimean" Simpson: Scottish Master of War Paintings; Medals, Orders and Memorabilia. In ultima categorie sunt incluse bibelouri de portelan cu portretele sultanului Abdul Medjid, reginei Victoria si imparatului Napoleon III, farfurii cu scene de lupta, partituri cu marsuri si polci si, nu in ultimul rand, jocuri pentru copii inspirate de campanie. Volumul se incheie cu o cronologie a razboiului. Toate aceste obiecte modeste contribuie la apropierea evenimentelor, peste timp, de contemporaneitate. Catalogul expozitiei Kirim Savasi'nin 150nci Yili/150th Anniversary of the Crimean War este o importanta veriga adaugata literaturii de specialitate dedicata in ultimii ani cercetarii Razboiului Crimeii.

AFACERI DE LA ZERO