Ziarul de Duminică

Reţete româneşti de succes (II). Frumuseţe la export/ de Cătălin Radu Tănase, Doru Iacob

Reţete româneşti de succes (II). Frumuseţe la export/ de Cătălin Radu Tănase, Doru Iacob

Autor: Doru Iacob, Catalin Radu Tanase

13.01.2011, 23:36 249

O jumatate de miliard de euro pe an face piata de cosmetice dinRomania! Marile companii straine au partea leului, dar existacateva firme romanesti care au clientii lor. I-au atras cu reteteromanesti, sau cu produse bazate pe materii prime romanesti, cum arfi, de exemplu, apa termala de la noi. Iata doua branduri locale cevand bine aici, si care chiar au avut curaj sa iasa peste granita:Elmiplant si Ivatherm.

"Mama - spune Elena Cremenescu -, care mi-a fosttoata viata un model, nu a folosit cand eram copii decat plantepentru a drege orice stare de boala pe care o aveam, aceastaincredere in puterea miraculoasa a plantelor s-a perpetuat." "Amfost atrasa de apa minerala Herculane, de pe Valea Cernei,cunoscand istoria acestei ape si istoria bailor Herculane -povesteste Rucsandra Hurezeanu." Elena Cremenescu si RucsandraHurezeanu. Doua femei diferite, doua destine aparte, doua varste.Si totusi, exista ceva ce le uneste mai presus de ceea ce ledesparte. Au facut cu mainile si mintile lor, plecand de la zerodoua companii mari pe piata cosmeticelor din Romania.

Elena a pariat pe proprietatile plantelor. I-a luat18 ani sa ajunga impreuna cu familia ei la o cifra de afaceri de 5milioane de euro si sa fie al patrulea jucator pe piatacosmeticelor. Produse pentru toate buzunarele. "Evident mi-am doritdin tot sufletul sa fac ceva care sa-mi aduca si bunastaremateriala, de ce nu, dar sa fac si ceva care sa ajute femeia dinRomania."
Rucsandra a pariat pe apa termala. In cinci ani aajuns la o cifra de afaceri de 2 milioane de euro pe an si la ocota de piata de 10 la suta. Cremele ei intra, insa, spre deosebirede ale Elenei, in categoria dermato-cosmeticelor, ceva intrecosmetica si tratament medical. "Noi incercam sa oferim femeilorproduse foarte elaborate si ultimele inovatii in dermatologie.Elaborate inseamna si scumpe? Elaborate inseamna… da, scumpe! Insaprodusele noastre au un pret corect."
Multsi mai ieftin versus putin si mai scump. Sint doua retete deafaceri si functioneaza amandoua intr-o Romanie in caremultinationalele din Franta si Germania si-au adjudecat cea maigroasa felie de tort.
"Amfost generatia pe care Revolutia ne-a prins la deplina maturitate,mai spune Elena Cremenescu. Eram cercetator stiintific principal laInstitutul pentru controlul de stat al medicametului." In '90 Elenaii ajuta pe arabi sa scoata niste cosmetice aici in Romania. Sotulei, Mircea a pus punctul pe i. "Si eu am intrebat-o urmatorullucru, isi aminteste Mircea Cremenescu: dar noi nu putem realizaaceste produse? Ea mi-a spus ca este foarte greu. Ce inseamna efoarte greu? Pai gandeste-te ca sunt materii prime, patrunderea pepiata nu este usoara. Si i-am zis: ma ocup eu de acestlucru."
NiciRucsandra Hurezeanu nu a pornit singura in aceasta aventura. "Cubanii cum a fost? Banuiesc ca nu e tocmai simplu sa incepi unbusiness…trebuie sa pornesti cu ceva! Da, am am avut norocul sa amo familie care sa spijine financiar efortul acestei afaceri."

Elena Cremenesacu isi aminteste: "Eliza Grigoriueste prima mea angajata din 1992. Primul nostru spatiu de productiea fost o pivnita. Eram doi-trei in 5-6 metri patrati.Acolo mancam.De fapt, foarte multi ani, tot colectivul nostru mancam impreuna,ne distram impreuna, in sensul ca ieseam la iarbaverde."
"Amlucrat 10 ani in industria farmaceutica - isi aminteste siRucsandra Hurezeanu - si la un moment dat m-am simtit pregatita, amsimtit ca a venit momentul sa creez o marca proprie, cu fortelemele proprii si asta am facut."
Rucsandra e medic de profesie asa ca pe medici i-avizitat prima data, cand a vrut sa se lanseze pe piata. Elena efarmacista si a preferat laboratorul. Pe Mircea, sotul ei, l-atrimis sa cucereasca piata.
Mircea Cremenescu: "Ma vad in anul 1992, cudiplomatul in mana, cu un buchet de flori si incercand sa cucerescclientii. Ma rugam de vanzatoare sa-mi primeasca si mie produselesi ziceau, dar dumneata cine esti dom'le ca nu am auzit in viatamea de tine! Doamna, sunt un producator. E ok ti-l iau si ti-l punacolo pe raft. Daca se vinde bine, daca nu, vii si ti leiei."
Rucsandra Hurezeanu: "Am inceput prin a-i convingepe medicii dermatologi si i-am convins prin studii clinice. Cred ca70 la suta din vanzarile noastre se datoreaza medicilordermatologi."
NiciHurezeanu si nici Cremenescu nu prea vorbesc de noptile nedormitesi de momentele de disperare. Se alinta, in schimb, si gasescexplicatii amuzante pentru succesul lor: "Mama mea este oantreprenoare si la noi in familie, femeile sint antreprenoare,spune Rucsandra Hurezeanu. Probabil ca am mostenit ceva, curajulcred.""Nici nu puteam sa ma gandesc ca ma voi imbogati dintr-oafacere, precizeaza Mircea Cremenescu. Sincer va spun! Aveam unOltcit pe vremea aceea. Era masina pe care o aveam de dinainte derevolutie. Sigur ca eu ma mandream cu acel Oltcit, mi se parea omasina formidabila. Acel Oltcit a construit Elmiplantul,efectiv."
Rucsandra Hurezeanu vrea sa cucereasca si pieteledin celelalte tari est-europene. Familia Cremenescu se uita spreGrecia si Serbia. Au ramas la conducerea companiei, chiar daca acumtrei ani au vandut actiunile unor greci pentru sase milioane sijumatate de euro. Angajatii sunt cheia nu numai pentru extindereaafacerii, ci mai ales pentru existenta acesteia. "Iar eu, spuneElena Cremenescu, dupa ce am vandut Elmiplantul catre Sarantis, iisimteam speriati, ii simteam stresati de aceasta tranzactie, iarpromisiunea ca raman langa ei am vrut sa mi-o tin si sper sa o ducmai departe." "Cel mai important lucru in echipa mea, precizeazaRucsandra Hurezeanu, este entuziasmul si dorinta de a fi cei maibuni. Asta ii motiveaza si lucreaza ca si cum ar fi companialor."
Elena Cremenescu creeaza impreuna cu echipa ei,fiecare produs, iar de testat le are la indemana pe fetele dinfirma. "Nu am intalnit pe nimeni care sa refuze. Dimpotriva sintfoarte incantate sa vada ce amestecam noi aici cavrajitoarele."
Catanara mamica, Rucsandra are un reper in industria cosmeticelor,desi, la prima vedere se gandeste ca perfectiunea nu este ceva decare noi pamantenii sa avem parte. "E foarte greu sa gasesti tenulperfect si tenul normal. Nu e fundul bebelusilor? Ba da! Uite ca num-am gandit la asta….fundul bebelusilor…Asaeste!"
LaCremenesti, totul se intampla in Bucuresti, in fabricutele pe carele-au schimbat rand pe rand, odata cu cresterea productiei. "Aminceput cu doua creme si, sigur, cumparam cateva kilograme desubstante pentru a realiza aceste produse. Evident ca le faceamintr-o fabrica autorizata. Dupa cativa ani, am reusit sa ne facempropriul nostru laborator si o mica fabricuta."
Hurezeanu a ales o alta varianta. "Unde vaproduceti cosmeticele? Am ales Franta. De ce? Pentru ca Franta areo expertiza in cosmetologie. Exista sute de companii de cosmeticesi preturile de productie nu sint mari."

Asaca, in timp, ce la sediul firmei din Berceni, al sotilorCremenescu, emulsificatoarele amesteca tone de creme, banda mergecontinuu si box-paletii ocupa holurile, in partea cealalta asta seintampla la Paris si in sudul Frantei, dar nu chiar imediat. Maiintai este apa care izvoraste la Herculane. Nu, nu este izvorul dincare beau turistii inarmati cu sticlute. Nu, nu este nici izvorulcare alimenteaza bazinele unde turistii fac baie.Dermato-cosmeticele Rucsandrei Hurezeanu se fac cu apa captata dela un izvor de mare adancime, inchis accesului public. De laHerculane pleaca cu cisternele in Franta, sa innobileze cremele curetetele scrise la Paris si produse la Carpentras. Si metodafunctioneaza chiar si in fata numelorconsacrate.
Exista insa ceva mai mult decat tot ce v-aupovestit pana acum personajele noastre. "Lucrurile de succes nu serealizeaza simplu, spune Mircea Cremenescu. Inseamna o muncatitanica. Eu cred ca multi dintre romani nu au aceasta tenacitatesi din cauza acestui fapt clacheaza usor." " Am plecat dintr-un satde langa Voinesti, Dambovita, un sat aflat intr-o zona de deal spremunte, adauga Elena Cremenescu. In zonele acelea munceai alaturi deparinti de cand se topea zapada pana cand revenea zapada. Toataviata de elev a fost o fericire, cand incepea scoala, pentru caincetam sa mai muncim." "Nu mi-am pus niciodata problema sa ramanafara, insista sa mai spuna Mircea Cremenescu. Nu pentru ca pot saspun ca sint patriot. Sigur ca sint, dar vroiam sa realizam ceva.Eu impreuna cu sotia mea."
"Potsa aplic chiar si in business o filosofie de viata, e de parereRucsandra Hurezeanu. Chair daca maturi strada, daca ai o pozitieintr-o companie, daca esti doctor, daca esti profesor sau medic,important este sa faci cu placere si pasiune ceea ce faci." Acestasa fie secretul succesului dumneavoastra? O copilarie fericita siniste parinti minunati? Da! Si mai cred ca atunci cand visezi deunul singur, e doar un vis, iar cand visezi impreuna cu cineva,visul devine realitate…"
Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, teiubesc!" din 5 decembrie 2010

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO