• Leu / EUR4.7619
  • Leu / GBP5.4653
  • Leu / USD4.1988
Ziarul de Duminică

Reţete româneşti de succes (II). Frumuseţe la export/ de Cătălin Radu Tănase, Doru Iacob

Reţete româneşti de succes (II). Frumuseţe la export/ de Cătălin Radu Tănase, Doru Iacob

Autor: Doru Iacob, Catalin Radu Tanase

13 ian 2011 224

O jumatate de miliard de euro pe an face piata de cosmetice din Romania! Marile companii straine au partea leului, dar exista cateva firme romanesti care au clientii lor. I-au atras cu retete romanesti, sau cu produse bazate pe materii prime romanesti, cum ar fi, de exemplu, apa termala de la noi. Iata doua branduri locale ce vand bine aici, si care chiar au avut curaj sa iasa peste granita: Elmiplant si Ivatherm.

"Mama - spune Elena Cremenescu -, care mi-a fost toata viata un model, nu a folosit cand eram copii decat plante pentru a drege orice stare de boala pe care o aveam, aceasta incredere in puterea miraculoasa a plantelor s-a perpetuat." "Am fost atrasa de apa minerala Herculane, de pe Valea Cernei, cunoscand istoria acestei ape si istoria bailor Herculane - povesteste Rucsandra Hurezeanu." Elena Cremenescu si Rucsandra Hurezeanu. Doua femei diferite, doua destine aparte, doua varste. Si totusi, exista ceva ce le uneste mai presus de ceea ce le desparte. Au facut cu mainile si mintile lor, plecand de la zero doua companii mari pe piata cosmeticelor din Romania.

Elena a pariat pe proprietatile plantelor. I-a luat 18 ani sa ajunga impreuna cu familia ei la o cifra de afaceri de 5 milioane de euro si sa fie al patrulea jucator pe piata cosmeticelor. Produse pentru toate buzunarele. "Evident mi-am dorit din tot sufletul sa fac ceva care sa-mi aduca si bunastare materiala, de ce nu, dar sa fac si ceva care sa ajute femeia din Romania."
Rucsandra a pariat pe apa termala. In cinci ani a ajuns la o cifra de afaceri de 2 milioane de euro pe an si la o cota de piata de 10 la suta. Cremele ei intra, insa, spre deosebire de ale Elenei, in categoria dermato-cosmeticelor, ceva intre cosmetica si tratament medical. "Noi incercam sa oferim femeilor produse foarte elaborate si ultimele inovatii in dermatologie. Elaborate inseamna si scumpe? Elaborate inseamna… da, scumpe! Insa produsele noastre au un pret corect."
Mult si mai ieftin versus putin si mai scump. Sint doua retete de afaceri si functioneaza amandoua intr-o Romanie in care multinationalele din Franta si Germania si-au adjudecat cea mai groasa felie de tort.
"Am fost generatia pe care Revolutia ne-a prins la deplina maturitate, mai spune Elena Cremenescu. Eram cercetator stiintific principal la Institutul pentru controlul de stat al medicametului." In '90 Elena ii ajuta pe arabi sa scoata niste cosmetice aici in Romania. Sotul ei, Mircea a pus punctul pe i. "Si eu am intrebat-o urmatorul lucru, isi aminteste Mircea Cremenescu: dar noi nu putem realiza aceste produse? Ea mi-a spus ca este foarte greu. Ce inseamna e foarte greu? Pai gandeste-te ca sunt materii prime, patrunderea pe piata nu este usoara. Si i-am zis: ma ocup eu de acest lucru."
Nici Rucsandra Hurezeanu nu a pornit singura in aceasta aventura. "Cu banii cum a fost? Banuiesc ca nu e tocmai simplu sa incepi un business…trebuie sa pornesti cu ceva! Da, am am avut norocul sa am o familie care sa spijine financiar efortul acestei afaceri."

Elena Cremenesacu isi aminteste: "Eliza Grigoriu este prima mea angajata din 1992. Primul nostru spatiu de productie a fost o pivnita. Eram doi-trei in 5-6 metri patrati.Acolo mancam. De fapt, foarte multi ani, tot colectivul nostru mancam impreuna, ne distram impreuna, in sensul ca ieseam la iarba verde."
"Am lucrat 10 ani in industria farmaceutica - isi aminteste si Rucsandra Hurezeanu - si la un moment dat m-am simtit pregatita, am simtit ca a venit momentul sa creez o marca proprie, cu fortele mele proprii si asta am facut."
Rucsandra e medic de profesie asa ca pe medici i-a vizitat prima data, cand a vrut sa se lanseze pe piata. Elena e farmacista si a preferat laboratorul. Pe Mircea, sotul ei, l-a trimis sa cucereasca piata.
Mircea Cremenescu: "Ma vad in anul 1992, cu diplomatul in mana, cu un buchet de flori si incercand sa cuceresc clientii. Ma rugam de vanzatoare sa-mi primeasca si mie produsele si ziceau, dar dumneata cine esti dom'le ca nu am auzit in viata mea de tine! Doamna, sunt un producator. E ok ti-l iau si ti-l pun acolo pe raft. Daca se vinde bine, daca nu, vii si ti le iei."
Rucsandra Hurezeanu: "Am inceput prin a-i convinge pe medicii dermatologi si i-am convins prin studii clinice. Cred ca 70 la suta din vanzarile noastre se datoreaza medicilor dermatologi."
Nici Hurezeanu si nici Cremenescu nu prea vorbesc de noptile nedormite si de momentele de disperare. Se alinta, in schimb, si gasesc explicatii amuzante pentru succesul lor: "Mama mea este o antreprenoare si la noi in familie, femeile sint antreprenoare, spune Rucsandra Hurezeanu. Probabil ca am mostenit ceva, curajul cred.""Nici nu puteam sa ma gandesc ca ma voi imbogati dintr-o afacere, precizeaza Mircea Cremenescu. Sincer va spun! Aveam un Oltcit pe vremea aceea. Era masina pe care o aveam de dinainte de revolutie. Sigur ca eu ma mandream cu acel Oltcit, mi se parea o masina formidabila. Acel Oltcit a construit Elmiplantul, efectiv."
Rucsandra Hurezeanu vrea sa cucereasca si pietele din celelalte tari est-europene. Familia Cremenescu se uita spre Grecia si Serbia. Au ramas la conducerea companiei, chiar daca acum trei ani au vandut actiunile unor greci pentru sase milioane si jumatate de euro. Angajatii sunt cheia nu numai pentru extinderea afacerii, ci mai ales pentru existenta acesteia. "Iar eu, spune Elena Cremenescu, dupa ce am vandut Elmiplantul catre Sarantis, ii simteam speriati, ii simteam stresati de aceasta tranzactie, iar promisiunea ca raman langa ei am vrut sa mi-o tin si sper sa o duc mai departe." "Cel mai important lucru in echipa mea, precizeaza Rucsandra Hurezeanu, este entuziasmul si dorinta de a fi cei mai buni. Asta ii motiveaza si lucreaza ca si cum ar fi compania lor."
Elena Cremenescu creeaza impreuna cu echipa ei, fiecare produs, iar de testat le are la indemana pe fetele din firma. "Nu am intalnit pe nimeni care sa refuze. Dimpotriva sint foarte incantate sa vada ce amestecam noi aici ca vrajitoarele."
Ca tanara mamica, Rucsandra are un reper in industria cosmeticelor, desi, la prima vedere se gandeste ca perfectiunea nu este ceva de care noi pamantenii sa avem parte. "E foarte greu sa gasesti tenul perfect si tenul normal. Nu e fundul bebelusilor? Ba da! Uite ca nu m-am gandit la asta….fundul bebelusilor…Asa este!"
La Cremenesti, totul se intampla in Bucuresti, in fabricutele pe care le-au schimbat rand pe rand, odata cu cresterea productiei. "Am inceput cu doua creme si, sigur, cumparam cateva kilograme de substante pentru a realiza aceste produse. Evident ca le faceam intr-o fabrica autorizata. Dupa cativa ani, am reusit sa ne facem propriul nostru laborator si o mica fabricuta."
Hurezeanu a ales o alta varianta. "Unde va produceti cosmeticele? Am ales Franta. De ce? Pentru ca Franta are o expertiza in cosmetologie. Exista sute de companii de cosmetice si preturile de productie nu sint mari."

Asa ca, in timp, ce la sediul firmei din Berceni, al sotilor Cremenescu, emulsificatoarele amesteca tone de creme, banda merge continuu si box-paletii ocupa holurile, in partea cealalta asta se intampla la Paris si in sudul Frantei, dar nu chiar imediat. Mai intai este apa care izvoraste la Herculane. Nu, nu este izvorul din care beau turistii inarmati cu sticlute. Nu, nu este nici izvorul care alimenteaza bazinele unde turistii fac baie. Dermato-cosmeticele Rucsandrei Hurezeanu se fac cu apa captata de la un izvor de mare adancime, inchis accesului public. De la Herculane pleaca cu cisternele in Franta, sa innobileze cremele cu retetele scrise la Paris si produse la Carpentras. Si metoda functioneaza chiar si in fata numelor consacrate.
Exista insa ceva mai mult decat tot ce v-au povestit pana acum personajele noastre. "Lucrurile de succes nu se realizeaza simplu, spune Mircea Cremenescu. Inseamna o munca titanica. Eu cred ca multi dintre romani nu au aceasta tenacitate si din cauza acestui fapt clacheaza usor." " Am plecat dintr-un sat de langa Voinesti, Dambovita, un sat aflat intr-o zona de deal spre munte, adauga Elena Cremenescu. In zonele acelea munceai alaturi de parinti de cand se topea zapada pana cand revenea zapada. Toata viata de elev a fost o fericire, cand incepea scoala, pentru ca incetam sa mai muncim." "Nu mi-am pus niciodata problema sa raman afara, insista sa mai spuna Mircea Cremenescu. Nu pentru ca pot sa spun ca sint patriot. Sigur ca sint, dar vroiam sa realizam ceva. Eu impreuna cu sotia mea."
"Pot sa aplic chiar si in business o filosofie de viata, e de parere Rucsandra Hurezeanu. Chair daca maturi strada, daca ai o pozitie intr-o companie, daca esti doctor, daca esti profesor sau medic, important este sa faci cu placere si pasiune ceea ce faci." Acesta sa fie secretul succesului dumneavoastra? O copilarie fericita si niste parinti minunati? Da! Si mai cred ca atunci cand visezi de unul singur, e doar un vis, iar cand visezi impreuna cu cineva, visul devine realitate…"
Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, te iubesc!" din 5 decembrie 2010

Principalele valute BNR - joi, 13:35
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1262
Ieri: 4.7559
Azi: 4.1988
Diferență: 0,1121
Ieri: 4.1941
Azi: 5.4653
Diferență: -0,2591
Ieri: 5.4795
Azi: 4.1953
Diferență: 0,2054
Ieri: 4.1867