Ziarul de Duminică

Risipa din spitale (II)

Risipa din spitale (II)/ de Rareş Năstase, Cristina Jurca, Cosmin Savu, Bereczi Reka, Natasha Paraschiv

Autor: Rares Nastase

03.08.2012, 00:02 236

La spitalul din Suceava, care a avut contract de consultanţă cu o firmă aflată în graţiile Şcolii de Sănătate, managerii sunt mulţumiţi de protecţia conferită de consultanţa care aduce bani instituţiei şi răreşte controalele Casei de Asigurări.

La Targu Jiu insa, unde nu exista contract de consultanta, spitalul intra periodic la controlul Casei, si i se imputa sume derizorii, de cateva mii de lei.

Din acelasi fond, ce se ia de la un spital, pe cazuri invalide, se duce la altul, care are cazuri valide, doar pentru ca au trecut prin consultanta salvatoare. Care ar fi explicatia unui tratament preferential, aflam chiar de la Seful Scolii:

Cristian Vladescu recunoaste astfel ca cei care controleaza sistemul decontarilor, adica membri ai Scolii, sunt cei care fac profituri uriase tocmai pentru ca detin informatia - ei stiu si decid ce si cum se invalideaza. Orice spital ar fi tentat sa colaboreze cu o firma care are in spate un membru al Scolii.

Inainte sa trimita datele codificate la Scoala, spitalul trimite informatiile la firma de consultanta. Aceasta firma se ocupa de imbunatatirea fiselor de observatii, adica practic poate umfla decontul.

Orice manager intelege ca firma privata stie foarte bine cum sa il ajute in documente, cunoaste hibele softului si care sunt situatiile mai greu de dovedit, plus multe alte parghii pentru ca decontul sa iasa bine. Iar Scoala in acest caz nu l-ar deranja cu prea multe verificari. In baza completarilor facute de firma de conultanta, spitalul va primi anul viitor fonduri mai mari de la Casale de Asigurari. Iar din aceste fonduri , un procent negociat, de cel putin 10 %, merge catre societatile de consultanta. Bani de la bugetul asiguratilor, care ies astfel din sistem, directionate in conturi private.

Sistemul permite diverse artificii. De exemplu daca un pacient are afectiuni hepatice, medicii spitalului trec in acte doar medicamentatia data. Firma de consultanta poate recomanda spitalului mentiuni ulterioare pentru consiliere in probleme de nutritie, slujbe religioase la capataiul bolnavului, proceduri care se deconteaza.

In acest cerc vicios ne intoarcem la aceasta institutie, unde angajatii sunt suparati foc si para cand vad echipa de filmare.

Am aflat si de ce sunt atat de surescitati angajatii Scolii. De doi ani de zile stau ca pe ace - au aflat neoficial, ca Scoala ar trebui desfiintata. Aceasta este concluzia unui control facut in 2010, cerut de la cel mai inalt nivel.

Poate cea mai indreptatita institutie de control de la noi, Corpul de Control al Primului Ministru a demarat o ancheta cu concluzii extrem de grave la Scoala Nat de Sanatate. Un raport care cere practic desfiintarea Scolii, zace de 2 ani la dosar.

Controlul ridica serioase semne de intrebare, este enuntat ca auditul in unitate este nefunctional pentru ca postul auditor este vacant, si practic nimeni nu face control intern la Scoala. Sau ca Institutia, desi are rol de formare profesionala, nu are dascali. In loc de cadre didactice angajate, Scoala a incheiat conform Corpului de Control, sute de conventii civile, in care diferite persoane, de la profesori si lectori din domeniu, si chiar unii angajati ai Scolii, ar fi primit sume umflate, din bugetul institutiei. Sume din care reiese ca ar fi lucrat si cate 18 ore pe zi, predand formare profesionala directorilor de spitale.

Si astfel banii din fondurile asiguratilor, ar fi directionati catre plati generoase pe conventii civile cu tarife "umflate" artificial. (luat de mai jos)

Exact in perioada controlului de la Guvern, doctorul Vass Levente era atat consilier personal al ministrului Sanatatii, cat si membru in Consiliul de Administratie al Scolii. Surprinzator sau nu, Ministerul - adica singura institutie care coordoneaza Scoala de Sanatate, nu a luat nicio masura. E ca si cum controlul nici nu a existat.

Concluzia principala a raportului este desfiintarea Scolii, si astfel reducerea cheltuielilor din bugetul national al asigurarilor de sanatate.

Raportul sau precizeaza negru pe alb ca "in prezent exista o dubla validare a cazurilor externate, atat de catre Casa de Asigurari, pentru calitatea de asigurat si serviciile medicale contractate, cat si de catre Scoala, pentru gruparea pacientilor in functie de diagnostic si costurile spitalizarii."

Cand spui ingrijire la domiciliu spui afaceri prospere. Nu neaparat si calitate in ajutorul acordat bolnavilor. O adevarata retea infloreste in spitalele din Bucuresti, unde pacientii sunt literalmente vanati. Ponturile pleaca de la angajatili spitalelor. Informatiile sunt platite generos, pentru fiecare "client" adus firmelor care se ocupa de ingrijiri.In mod halucinant, decontarile dubioase din bugetul asiguratilor continua mult dupa ce pacientul paraseste spitalul.

Despre fraudele din sistem vorbeste o asistenta medicala, care doreste sa -si pastreze anonimatul de teama sa nu-si piarda locul de munca. Ea este unul dintre putinii care au curajul sa vorbeasca despre vanatoarea a bolnavilor, imediat cand ies din spital. Femeia declara ca lucreaza la o firma din Bucuresti, Alicia Medical Expert, care are contracte cu Casa de Asigurari de Sanatate, pentru furnizarea de ingrijiri medicale la domiciliul pacientilor.

Mecanismul e simplu: fiecare asigurat are dreptul legal si gratuit, la maximum 90 de zile de îngrijiri medicale la domiciliu pe an, costurile fiind suportate de stat. Casa de Asigurări plateste practic furnizori privaţi, carora le deconteaza 75 lei pe zi de pacient, în primele 42 de zile, şi 50 lei pe zi, pentru restul pana la 90 de zile. Si cu cat sunt mai multe proceduri facute pacientului, cu atat se primesc mai multi bani de la Casa. In acest context ar aparea "umflarea" deconturilor de la bugetul asigurarilor de sanatate.

"Se fac practic 2,3 proceduri, dar in fisa se consemneaza minim 8 proceduri, care in realitate nu se efectueaza." Sunt afirmatii extrem de grave, pe care asistenta sustine ca si le asuma. Recunoaste ca pentru a nu-si pierde serviciul, ar fi ascultat in ultimii ani directivele sefilor de la firma, desi a constientizat ca asta inseamna o frauda de proportii.

Reprezentantii firmei Alicia Expert Medical declara ca societatea la care lucreaza denuntatoarea nu accepta astfel de practici, si ca fiecare asistent isi asuma raspunderea pentru ce semneaza in documente, la domociliul bolnavului. Angajatii care comit sau au comis astfel de nereguli sunt trasi la raspundere.

Reprezentantii companiei vin cu justificari menite sa inlature orice indoiala in cazul unui control, sau al unui demers jurnalistic: Conducerea firmei nu stie si nu are nicio vina daca se fac abuzuri. Toata raspunderea este aruncata in carca angajatelor care, daca incalca legea, o fac din propria vointa. Ai crede ca cine umfla decontul, o face din loialitate pentru companie, nu pentru ca ar fi primit vreo directiva.

Asistenta denuntatoare spune ca toate neregulile se fac cu complicitatea reprezentantilor Casei, care se fac ca nu vad neregulile, desi multe pot fi evidentiate usor in acte.

Societatea Beatrice nu mai are in 2012 contract cu Casa de Asigurari Bucuresti, dar a avut in anii trecuti, fiind una din firmele favorizate la decontari, sustin reprezentantii Asociatiei Pacientilor. De pe site-ul Casei de Sanatate Bucuresti se poate observa ca desi e vorba de firme diferite, la date de contact apar aceleasi numere de telefon si de fax. Informatiile de la Registrul Comertului arata ca patronul de la Beatrice Expert SRL este administrator la Alicia Medical Expert.

In practica, este greu sa descoperi consemnari fictive, doar studiind actele. Verificarile ar trebui sa includa audierea pacientilor, sau controale inopinate facute de inspectorii Casei de Asigurari. Sistemul permite fraudarea in privinta procedurilor, dar si a numarului de zile in care sunt acordate ingrijiri medicale. In al doilea caz, "umflarea" decontului s-ar face cu complicitatea medicilor din spital.

Fraudarea poate incepe chiar de la aceasta recomandare care se face atunci cand pacientul este externat din spital. Personalul medical a trecut in acest caz la serviciile de ingrijire o recomandare "odata la 2 zile". Fara sa precizeze cuantumul de zile. Asa ca cei de la Casa pot deconta pentru unii furnizori maximum de 90 de zile, pentru altie firme, doar cateva zile.

Asistenta declara ca in cazul unor investigatii, autoritatile competente ar putea afla ca asistentele de la firma in cauza ar fi profitat in ultimii ani de sute de pacienti care, afectati de boala si apasarile unor interventii chirurgicale dificile, habar nu au ca in numele lor, cineva face profituri uriase. Ba chiar la finalul ingrijirilor, oamenii ar completa si scrisori de multumire, fara sa stie ce servicii sunt decontate in numele lor.

Am incercat sa aflam si ce spun pacientii care au beneficiat de servicii de ingrijire la domiciliu, si la care face referire asistenta denuntatoare. Oameni, greu incercati de viata, nici macar nu stiu ca statul nu le face nici o favoare si ca de fapt pe drepturile lor, se imbogatesc oameni de afaceri..

Ana Damian este o pensionare care a suferit o amputatie de picior. Dupa operatie a fost ingrijita la domiciliu, insa nu-si aminteste sa fi primit prea multe servicii. Este clienta ideala pentru orice furnizor de ingrijire, care intr-un astfel de caz, scoate bani frumosi din bugetul Casei. Accepta serviciile care i se ofera, fara sa puna intrebari, nu este informata si nu isi cunoaste drepturile cand vine vorba de ingrijire la domiciliu. Chiar daca are probleme cu tensiunea, nu a indraznit sa ceara consult in acest sens, asistentelor care o vizitau.

Reprezentantii companiei incriminate spun ca detin suficiente materiale la sediul firmei si ca toti angajatii primesc aparatura necesara cand pleaca la vizitele la domiciliu.

In contractul cadru care se semneaza cu Casa, scrie negru pe alb ca toti furnizorii sunt obligati sa asigure gratuit intreg serviciul acordat pacientului, inclusiv materialele folosite.

Ana Damian vorbeste deschis despre experienta ei cu firma Alicia Medical. Spune cu amaraciune ca asistentele care au ajutat-o nu ridicau toate pansamentele cu sange si materialele folosite, ci le lasau intr-o punga, la marginea patului, desi e vorba de deseuri medicale, care au un regim special. Mai mult, pacienta sustine ca abia tarziu, dupa recuperarea in urma operatiei, a constientizat ca asistentele ar fi folosit pentru pansarea ranii ustensile vechi si ruginite, nu materiale sterile.

Pentru oricare dintre abaterile la care fac referire bolnavii nemultumiti, Casa de Asigurari de Sanatate poate rezilia pe loc contractul de colaborare cu o firma care nu asigura aparatura si materiale ori daca angajatii nu au containere speciale in care sa puna deseurile medicale, considerate cu risc mare cand vine vorba de sanatate publica. De altfel toate aceste cerinte sunt obligatorii la semnarea colaborarii cu Casa. Dar cat timp nimeni nu controleaza ingrijirile, pacientul este prea afectat de suferinta sa, ca sa mai dea atentie. Nu face sesizari, si abuzurile devin regula.

Vasile Barbu de la Asociatia pentru Protectia Pacientilor afirma ca a adunat dovezi conform carora angajatii firmei Alicia Medical Expert pacalesc sistemul. Reprezentantul pacientilor declara ca cel mai grav lucru ar fi ca in acte afacerea figureaza legala. Nimeni nu poate ori un abuz, iar inspectorii Casei de Asigurari nu se implica. Ar inchide chiar ochii si ar aproba decontarile, fara o monitorizare riguroasa.

Vasile Barbu sustine ca Alicia Medical Expert apartine unei doamne care este membru in PDL sector 3, din Bucuresti, iar apartenenta la partid ar fi adus companiei pacienti. Fosta conducere a Casei de Asigurari de Sanatate a avut pana nu demult aceeasi coloratura politica, insa reprezentantii Casei sustin ca decontarile sunt transparente, pe principiul primul venit, primul servit.

Reprezentantii Alicia sustin ca au avut in ultimii 2 ani mai multe controale de la Casa de Asigurari, pornite de la sesizari pe aceeasi tema, iar acest lucru ar confirma ca nu au o relatie buna cu cei care le aproba platile pentru servicii. Am intrebat la Casa insa, si ni s-a comunicat oficial ca este confidential rezultatul controalelor facute. E tinut la secret astfel daca au fost descoperite nereguli, daca inspectorii au dispus sanctiuni, ori daca le trec cu vederea.

Neoficial, surse de la Casa spun ca tot scandalul ar fi iscat de firme concurente.

La mijloc ar fi interese privind chiar fotoliul de Presedinte al Casei Nationale de Sanatate, vacant in prezent, si in aceste conditii s-ar fi scurs din institutie informatii privind decontarile pe ingrijiri. Cine va avea intrare la noul sef, ar primi probabil si vadul de clienti, pe principiul daca pleaca un furnizor favorizat, altul ii ia locul.

Pe pacienti nu-i intereseaza culisele scandalului, ci doar ca banii nu sunt decontati eficient... In spitale, se pare ca pontul este cel genereaza luna de luna, clienti. Numai in Bucuresti, aproape 14 milioane de lei merg anual catre ingrijirea bolnavilor acasa.

Am vrut sa verificam ce inceamna sa fii favorizat de un spital, in afacerea cu ingrijirile. Am pretins ca reprezentam o persoana in varsta, care are nevoie de operatie urmata de amputarea piciorului, si cu aceasta poveste am mers la Spitalul Municipal din capitala. Unitatea e printre cele mai ravnite de furnizorii de ingrijiri la domiciliu. Paturi numeroase, sectii conduse de eminentze in domeniu, zeci de mii de internari in ultimii ani, interventii chirurgicale de amploare si o recuperare indelungata a pacientilor se traduc in profituri uriase pentru orice companie care are "intrare" in spital. E suficient sa spui "ingrijire la domiciliu" si afli tot.

Elegant si comod, apartinatorilor si pacientului li se promit servicii complete, gratuite, si fara alergatura, pentru ca ii pot mandata pe cei care fac ingrijire, sa faca toate demersurile pentru decontare. Nu e pe alese, ci dupa cum iti este dictat din spital. Asistentele tin sa precizeze ca esti ajutat de "o fundatie", astfel este spulberata ideea unui profit pe spatele bolnavilor.

Pacientii nu afla insa ca in Bucuresti au contract cu Casa 25 de furnizori de astfel de servicii, dintre care doar unul singur este fundatie Non-profit. Restul sunt SRL-uri care cauta sa-si dezvolte afacerea de pe urma decontarilor din bugetul asiguratilor. Cine are intrare la asistenta sefa, are vadul asigurat.

Daca cer lista furnizorilor, ca sa poata vedea optiunile, pacientii si apartinatorii afla ca nu au alte variante, si aici apare problema.

Coincidenta sau nu, dam peste numele aceleiasi firme, acuzata de tratament preferential din partea Casei de Asigurari.

Am cerut un punct de vedere si conducerii spitalului. "Pacientul poate alege, este dreptul sau..." Si totusi, favorizarea unui furnizor sau altul e o practica des intalnita in spitale, insa nu toate asistentele accepta sa faca lobby pentru firmele aflate in contract cu Casa de Asigurari. Tentatia e mare, la mijloc e vorba de multi bani.

Vanatoarea pacientilor in zilele premergatoare externarii e recunoscuta doar pe la colturi. In spitale nimeni nu are curajul sa vorbeasca deschis despre subiect. Asistentele cu state vechi in unitatile medicale, dau detalii doar cu identitatea protejata. Daca asistentul sau medicul sau personalul medical din acel spital /.../ are un interes spre o anume firma de furnizare servicii sigur ca este indrumat dosarul pacientului catre acea firma. "Si atunci li se ia dosarul fara ca pacientul sa citeasca, sa se informeze, sa vada ce a facut firma respectiva, de cand sunt pe piata, cu ce se ocupa,/.../ si apoi pacientii sunt si timorati. Pentru ca se intorc la control tot in acel spital, tot in acea clinica, tot cu acelasi personal are de a face. /.../ N-au posibilitatea de a alege ei personal."

Atata timp cat exista firme "preferate" de Casa de Asigurari, intotdeauna asistentele si medicii vor avea motiv sa le recomande, pe motiv ca nu vor fi probleme la decontare si implicit la ajutorul primit. Despre calitatea serviciilor prestate la pacient insa, nu se intereseaza nimeni.

Mariuca Ivan este sefa Asociatiei Crucea Alb-Galbena, singura fundatie non-profit din Bucuresti care are contract cu Casa de Asigurari de Sanatate pentru ingrijiri la domiciliu. "Se pierd banii de la Casa de Asigurari, spune ea, sume foarte mari pe ingrijiri la domiciliu in timp ce noi ne plamgem ca nu avem bani, dar nicio Casa nu controleaza ce se intampla cu banii lor. De ce nu vin la mine sa ma intrebe unde sunt banutii pe care mi i-au dat mie pe cei 10 pacienti. Credeti ca un control odata pe an, poate sa fie elocvent pentru o evaluare a unor bani aruncati? "

Asistam la o premiera. Practic un furnizor recunoaste oficial ca activitatea sa nu e controlata, si asta ar fi regula si in cazul celorlalte firme concurente. Declaratia dovedeste si ca furnizorii nu se tem de controale, pntru ca isi desfasoara activitatea in imprejurari ideale pentru abuzuri : banii in numele bolnavilor sunt decontati mult dupa ingrijire, cand nimeni nu mai poate demonstra daca omul a primit tot ce scrie in acte.

Asa ca furnizorii pot afisa lejer o atitudine relaxata fata de calitatea serviciilor, in timp ce bolnavii sunt lasati sa creada ca statul verifica daca le sunt respectate drepturile.

Asa s-ar explica de ce banii alocati anual pentru ingrijirea la domiciliu sunt insuficienti pentru toti pacientii: se epuizeaza pentru ca sunt directionati si pentru servicii fictive, ascunse printre cele reale. Iar la nivelul fiecarei sectii din spital, daca se stie ca furnizorul preferat si-a facut stocul de pacienti la inceputul lunii, multi alti bolnavi nici nu mai primesc recomandari la domiciliu, si habar nu au li se cuvin.

Am vrut sa revenim la directorul Casei Nationale de Asigurari, pentru explicatii suplimentare. Doar ca, intre timp, si-a anuntat demisia.

Romania nu scapa de rusinea ca mentine un sistem al risipei in care banii se evapora plimbati si intre institutii de stat, nu numai la privat.

Zeci de milioane de euro se scurg anual in gauri negre, in vreme ce sute de bolnavi mor pentru ca n-au bani sa-si cumpere tratamentrul. Statul face economii pe spatele pacientilor pe care le daruieste mai apoi intermediarilor care capuseaza un sistem aflat de mult in moarte clinica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO