Ziarul de Duminică

Romanul de amor, din nou în topul preferinţelor de lectură/ de Daniel Nicolescu

Romanul de amor, din nou în topul preferinţelor de lectură/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu

13.01.2011, 23:41 46

Oricât ne-ar plăcea săcredem că cititorii & cititoarele mileniului trei s-auemancipat, că au virat-o decisiv către literatura de calibru (maiales în condiţiile în care apetitul global pentru lectură a scăzutdramatic, din pricina impactului televizual, iar cei rămaşi peredute s-ar fi cuvenit să fluture până la capăt stindardulseriozităţii), statisticile ne arată că romanţul de amor, prozasentimentală stropită cu apă de trandafiri îşi trăieşte, în zilelenoastre, o nouă tinereţe.

Ce ne sporeşte surpriza este faptul că cititorii deliteratură roz (atenţie, nu "chick lit", nici "lad lit", ciliteratură pentru cucoane în sens tradiţional) trăiesc onemaipomenită istorie de dragoste cu cartea (cu cartea lor) înformat electronic. Potrivit Bowker, unul dintre cele mai mai vechişi mai importante organisme de informaţie în domeniul publicării decarte din lume, volumele amintite reprezintă, actualmente,"segmentul cel mai dinamic al pieţei de carte în formatelectronic". Matthew Shear (citat de "New York Times"),vicepreşedinte executiv la St. Martin's Press (editură al căreiportofoliu este ocupat, în proporţie de 40-50%, de astfel de cărţi)declară că "romanele romantice (ce delicat le numeşte!) au ajuns lafel de populare în forma lor electronică".

În 2010, All Romance (inventatorul Omni Bucks),comerciant specializat în vânzarea de cărţi digitale, a anunţat căşi-a dublat volumul de afaceri cu volume de la Harlequin,Kensington, Warner, Samhain, Phaze sau Liquid Silver. WilliamLynch, directorul Barnes & Noble (companie care, în 2010, acucerit mai mult de 25% din piaţa americană de e-books şi care seaşteaptă ca, în 2011, cifra de afaceri rezultată din carteaelectronică să o depăşească pe aceea provenită din cartea pehârtie), e categoric: "Iubitorii de literatură sentimentală cumpărăîn medie trei romane pe lună (!!!). Ei reprezintă pentru Barnes& Noble nişte clienţi foarte, foarte preţioşi."

Potrivit asociaţiei "Romance Writers of America", în2009 au fost publicate mai mult de 9.000 de titluri aparţinândacestui gen, care au generat vânzări de 1,36 de miliarde de dolari.Aceeaşi instituţie precizează că, în 2008, circa 75 de milioane deamericani au citit cel puţin un roman de dragoste, cei mai mulţifiind recrutaţi din rândul femeilor (căsătorite sau trăind încuplu) cu o vârstă între 31 şi 49 de ani. Editurile cu tradiţie îndomeniu au revenit în poziţii fruntaşe pe piaţa de carteconvertindu-şi vechile titluri la format digital. HarlequinEnterprises, bunăoară, instituţia editorială care s-a consacratprin publicarea de literatură siropoasă, a reluat în format "e-"circa 10.000 din titlurile sale, scoase din 2002 şi pânăazi.

Întristător sau nu, fenomenul a atins cotecopleşitoare şi vorbeşte elocvent despre nevoile spirituale alepublicului global din vremea noastră. Până la o analiză în termenipsihologici şi sociologici a dimensiunilor şi cauzelor sale, iată oexplicaţie pro domo, venită din partea scriitoarei Sarah Wendell(coautoare, alături de Candy Tan, avolumului "Beyond Heaving Bosoms", vezi foto): "Romanele de amorsunt nişte obiecte pe care nu prea îndrăzneşti să le scoţi înpublic." Altfel spus, e mult la îndemână să citeşti online unastfel de roman, decât să fii prins(ă) într-un magazin,cumpărându-l, după ce ai stat la o coadă unde se mai aflau un vecincurios, o prietenă înţepată sau chiar pastorul comunităţii din carefaci parte.

O literatură de consumat pe şest, prin urmare, careasezonează lectura cu aromele plăcerii vinovate. O explicaţie prealejeră? Cu siguranţă. Şi tocmai de aceea - lesnedigerabilă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO